Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kortis i Centrallåset Saab 9000 aero -96

  1. #1

    Kortis i Centrallåset Saab 9000 aero -96

    Tjena!

    När man trycker på låsknappen på fjärren så går säkringen direkt.
    Men även om man inte har någon säkring i så lyser lampan i dörren när man öppnar, väldigt svagt!

    Det måste vara kortis någonstanns. Någon annan som drabbats av detta?
    Kan det vara kablarna till dörrarna eller en centrallåsmotor som strular då?

    Väligt tacksam för svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    kan du inte mäta om det är kortis i kablarna som har med centrallåsmotorn eller larmet att göra? Kan ju alltid börja där och se om du hittar någon kortis.

    /Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    När jag hade kortis så var det i en av motorerna, när jag kopplade ur höger bak så fungerade allt annat som vanligt.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Okej, jag får börja med att dra ur en motor efter en... Och hoppas att det sitter i någon av dom!

    Annars blir det till att kolla alla kablar...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Kortis här med...

    :-(

    Inte alltid så lätt att hitta, jag har redan kört igenom låsmotorerna alla förutom den i förardörren. Det går nämligen inte att köra centrallåset utan att den är inkopplad. Det finns dock inget som helt tyder på att det skulle vara denna iaf. I mitt fall verkar det mer som att det kan vara ett jordfel för det har uppstått lite andra fel som verkar ha kommit samtidigt. jag hade isär kontakten mellan dörr och A-stolpe, där var det mkt ärg. jag fick riva isär göra rent och lödde sedan de berörda stiften. Men icke inte då, endast bakluckemotorn som de kablarna gick på.

    Jag skulle nu vilja veta om det är någon som har ett mer utförligt elschema och/eller bilder på alla jordpunkter.

    Jag har troligtvis ett jorfel som det hela beter sig, instegsbelysningen lyser svagt, och slocknar då man trycker på låsknappen till centrallåset. Detta trots att säkringen inte sitter i till centrallåset. nästa alternativ är en kortis mellan de 2 kretsarna, men att hitta ett sådant fel med hjälp av de elscheman som finns i haynesböckerna funkar inte, de är långt ifrån fullständiga i det avseendet.

    Ett tredje alternativ är att det är något fel med larmenheten eller någon kabel där.

    Hur har det gått för dig var det en låsmotor?

    lycka till...
    MVH tiger

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Öppna alla dörrar och titta och rör på innerbelysningsknappen i dörrkanten, där är troligen ditt fel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Förmig funkar det nu...Har inte rört något alls.. Och helt plötligt funkar allt.
    Har samma fenomen med att lampan lyser i dörren fast ingen säkring är i.. Vilket tyder på el-fel.

    Men allt har funkar nu i snart 2 månader

    Så ärligt vet jag inte vad som VAR eller ÄR fel...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Turboaspens fel??

    Jaa du det där skulle jag inte köra med länge till.
    Det kan vara kablar som ligger och kortsluter och en dag blir det brand. Hade en gammal 900 för länge sedan som jag fick slita sönder mittkonsolen på för att bilfaan inte skulle brinna upp. jag lyckades att ta mig dit jag skulle och hem igen sedan. Dock med lite eltejpande först. Väl hemma började det digra återtåget bland kablarna. färger som skall stämma osv. Men ett sådant fel har ofta en rot som ställer till mer skada framöver. Vilket jag redan då förstod. Jag letade efter fel som en stolle. Och kablarna blev ju fortfarande oroväckande varma. Till slut hittade jag en jordfläta som jag lyckats missa och sedan var problemet ur världen, tillägas skall att jag även fick byta låsbrytaren som hade kolnat.
    Så se till att hitta felet snabbast möjligt.
    Ett ställe du kan kolla är ju faktiskt ivd kablarna bakom där säkringen sitter så det inte har hänt något där.
    I mitt fall är jag tveksam till om felet skulle vara där RZ beskriver. Dock skall dessa åtgärdas eftersom innerbelysningen inte lyser alls när man öppnar dörrarna. Finns att köpa på Biltema om jag mins rätt. man får klippa av staven o fila till den, på de jag tittade på. för övrigt passar de perfekt ihop med gummit.

    Skall testa med fars låsmotor och se om det funkar sedan, då e de ju bara att byta ut. Annars får man leta efter kortisar o de e ju inte så kul ute i vinterkylan. dessutom måste man ju koppla loss alla ändar på kabeln för att kunna mäta sig fram till det., vilket inte alltid är så enkelt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    hm... men kan du inte ta loss kontakten till instegsbelysningen och mäta upp om det är kortis fram till belysningen och samtidigt prova centrallåset då.

    Alternativt rycka ur säkringen till innerbelysningen och utesluta att det är belysningens fel.

    /Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    hmm

    låter ju lite underligt att innerbelysningens säkring skulle ligga i en krets som i sin tur skjuter centrallåssäkringen. Inte speciellt troligt. Och skulle det vara så att de ligger i samma krets så går de garanterat på samma säkring. eller så ligger de säkringarna i serie och då går säkringen med lägsta motståndet i så fall. vilket kan uteslutas eftersom jag också testat med en rejält överdimensionerad säkring för att framkalla eventull värmeutveckling på det ställe som problemet ligger i. Säkringe gick dock direkt vilket tyder på att felet helt klart ligger på annat håll än en felaktigt dörrbrytare. Som i så fall skull börjat ryka rejält.
    Dock skall dessa brytare bytas ut snaras eftersom det är störande med att innerbelysningen inte tänder som den borde. Hmm tror jag har några kvar sedan mina skrotade 99 och 900 bilar. De är samma. :-P ner o rota i lagret.... :-P

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Så din innerbelysning eller (om du har belysning i dörren) tänds inte när du låser upp centrallåset?
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Alltså jag vet inte om jag fattat rätt...
    men jag antog att när du låser upp så går säkringen... Och jag gissade på att säkringen till centrallåsmotorn inte är samma som till innerbelysningen. Och då tänkte jag att kanske säkringen går p.g.a. kortis eller att det kanske är taskig jordpunkt.

    Går det att låsa efter att du låst upp?

    /Johan

    EDIT: nu är jag ett pucko... läste inte ordentligt det du skrev... var ju visst den säkringen som gick... sorry
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    SKRATT

    Den bjuder vi på... ;-P

    Nej de går inte att låsa upp eller låsa efter att säkringen gått. Dock låser alla dörrar eller låser upp vid det/de första försöken. Så styrfunktionen fungerar ut till de andra dörrarna.

    Kom just på att jag har en fungerande motor till passagerardörrar och en trasig till förardörr ligger. Det borde gå att plocka själva motorn o flytta över.
    Ska ta en dag i polarns garage snart o plocka ur den i förardörren, det kan ju vara så enkelt att den bara går trögt och behöver lite rengörning och fett.

    Någon som vet om själva motorn inne i enheten är samma på alla dörar?

  14. #14
    Ja det är ju inte så lätt det här...

    Jag tycker inte att det borde börja funka alls, när enligt tidigare ägare säger att ALLTID säkringen går när man trycker på knappen på fjärren.

    det hände första gången jag provade, sen tänkte jag att jag skiter i larmet och bara använder centrallåset och då funkade det. Men jag lessnade på att alltid trycka på fjärren vid start för att stänga av startspärren.

    Då började jag använda larmet igen, och då funkade det. (Kanske var en vecka imellan)

    Kanske var en motor i öppet läge medans dom andra var i stängt? Kanske därför jag sköt säkringar??

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Gällande låsmotorer

    Citat Ursprungligen postat av Turboaspen
    Ja det är ju inte så lätt det här...

    Jag tycker inte att det borde börja funka alls, när enligt tidigare ägare säger att ALLTID säkringen går när man trycker på knappen på fjärren.

    det hände första gången jag provade, sen tänkte jag att jag skiter i larmet och bara använder centrallåset och då funkade det. Men jag lessnade på att alltid trycka på fjärren vid start för att stänga av startspärren.

    Då började jag använda larmet igen, och då funkade det. (Kanske var en vecka imellan)

    Kanske var en motor i öppet läge medans dom andra var i stängt? Kanske därför jag sköt säkringar??
    Jag vet iaf att alla motorer har stått i rätt läge. Och ingen skillnad blir det för det. Jag har haft alla 3 passagerardörrarlåsmotorer loss och säkringer går fortfarande, alltså återstår Förardörrens motor att kontrollera. men man kan inte koppla loss den för att se om resten funkar. (man kan eventuellt bygla för att testa detta, men jag har inte kollat hur i så fall)

    Hursomhelst ska jag in i polarens garage i morgon o riva i lite elfel och göra rent eventuell korrossion/ärg i kontakter, och fixa lite andra småfel om jag hittar rätt på dem.

    För att klargöra för alla. Säkringen går när den känner för det, ibland hinner jag låsa bilen och låsa upp den kanske 10ggr, ibland inte mer än låsa eller låsa upp. Alla motorer låser resp låser upp.
    Det finns ett carguardlarm i bilen givetvis har jag kollat så att ingen kable där ligger o kortsluter. Men som sagt skall ändå kika extra noga i morogn på alla ställen när jag ändå har hela dagen på mig i garaget.

    Men tack iaf
    MVH Tiger68

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Felet åtgärdat :-)

    Nu har jag hittat felet på min 9000.
    Och jag måste erkänna att jag missat en liten kabel till givaren för bagageluckan som går till larmet. Det var hursomhelst lite rostig vid jordpunkten så jag tog tag i det först. Då hittade jag felet. :-)
    +Kabeln gick in under gummilisten och var nött så den kortslöt mot plåten

    Åtgärdade detta och nu funkar larmet, centrallåset, innerbelysning och instegsbelysning. Många fel i ett svep åtgärdade och en lyckligare saab-ägare. :-)

    Hursomhelst så är det bara att inse att trots kunskap så kan man missa saker ibland. Ibland börjar man i rätt ände o ibland i fel. Oavsett så gäller det att vara noggran med el.

    Nu är det åtgärdat och kommer inte att komma tillbaka igen.


    MVH Tiger68

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kul att du fixade det själv ((=

    Då hade jag trots allt inte så fel då!
    jag va på dörrarna i ett tidigare inlägg...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Jupp

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kul att du fixade det själv ((=

    Då hade jag trots allt inte så fel då!
    jag va på dörrarna i ett tidigare inlägg...
    Sant sant RZ
    Hade de som monterade larmet (när bilen var ny) dragit den kabeln annorlunda vilket jag faktiskt trodde om den kabeln hade det aldrig inträffat.
    Det är det första felet som begåtts. Det andra är enligt mig att eftermonterad extrautrustning bör läggas på en separat säkring. Hade man gjort detta hade felet visat sig på rätt ställe dirket och underlättat avsevärt.

    Så som sagt kortisen på kabeln till larmets bakluckegivare orsakde det hela.
    Larminstallatören bör skämmas. Och jag får försöka kolla lite mer noga nästa gång.

    Tack RZ

    Mvh Tiger68

  19. #19
    Misstänker att det är något liknande med min bil faktiskt... Men nu har väl kabeln ändrat läge och kortsluter inte längre..

    Bara en tidsfråga innan den brinner upp eller en säkring går...

    Ska kolla på detta vid tillfälle...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    Tjo

    Hoppas du hittar det snart.
    För roligt är det ju aldrig när det strular.

    Lycka till.

    Mvh Tiger68

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Centrallåset äter säkringar 9000
    Av salkin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 22:29
  2. En till injektor rad på 9000 2,3T kortis,platsering?
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •