Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Den generösa 8-åriga garantin??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Den generösa 8-åriga garantin??

    Hejsan,
    Min bror har en 9-5:a 2.0t -99. En auktoriserad verkstad har mätt upp glappet i kamkedjan och det var 19mm. Reparation skulle gå på över 16.000 kr. I detta fallet verkar det som att reparationen kommer att täckas av den nya 8-åriga garantin som Saab är så stolta över.

    Nu till det lite märkliga. Bilen har en helt perfekt ifylld instruktionsbok med all service gjord enligt milintervall. Tydligen så är det väldigt noga med att det inte får vara mer än 12+3 månader mellan två servicetillfällen. Min bror klarade sig med 14 dagar tillgodo vilket var ren tur. Enligt verkstaden så har det kommit in en del kunder med perfekt ifyllda serviceböcker men där det varit för stort tidsavstånd mellan ett par servicetillfällen.

    Jag antar att dom flesta servar efter milintervall eftersom man på detta forum talar om den stora 11.000 mila servicen etc.
    Jag kör själv en 9-5 årsmodell -04. På denna är serviceintervallen 3000 mil ELLER ett år. Kan man inte lika gärna ha 20.000 mil eller ett år eftersom de flesta ändå kör ca 2000 mil/år så spelar det ingen roll.

    På nått sätt så är det en aning irriterande det här med serviceintervallen

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Å andra sidan är inte GM / Saab / Opel ensamma. Allt fler tillverkare förlänger serviceintervallen. Jag tror att det har med krav från miljö- eller annats statskontor att göra. (Gissning)

    Av samma anledning använder man gärna t ex Long Life olja och platinastift. Mig veterligen är inte platinastiften ens lika bra som vanliga brunstensdito, men de kostar åtkilliga gånger mer och håller i 3.000mil...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19
    Det jag menar är att man i praktiken inte förlänger serviceintervallet eftersom bilen måste servas minst en gång per år oavsett hur långt du kör.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Det jag menar är att man i praktiken inte förlänger serviceintervallet eftersom bilen måste servas minst en gång per år oavsett hur långt du kör.
    Det jag menar är att bilen nog skulle må bäst av att servas minst per 1 år/1.500-2.000 mil, men att fabrikanterna har krav på sig att man "måste" klara 3.000 mil på en service. Därav kan det bli problem med just vanliga "Svensson" som kör runt 1.500 mil per år.

    Eru med på hur jag menar?

    [Edit] Jag skulle inte vilja köra omkring med olja som är mer än ett år gammal oavsett mil, men taxichaufförer t.ex. vill nog kunna köra så mycket som möjligt på ett år...[/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 021
    Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?
    Det går ju på garantin. Tycker du 3000 är för mycket så kan du ju byta olja och stift själv var 1000:e mil. Och ja!! det är många som kör mer än 3000 mil per år.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19
    Det jag menar är att man på detta forum b.la talar om hur mycket kostar den och den servicen. Det finns inget som heter ex. 11.000 mila service utan det handlar snarare om den tredje, fjärde servicen osv. Jag tror att många kommer att få problem med att få garantireparationer utförda trots att de har en fullständig servicebok just för att de inte uppfyller årskravet.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Jag tror att många kommer att få problem med att få garantireparationer utförda trots att de har en fullständig servicebok just för att de inte uppfyller årskravet.
    Det är också dessa som får problem. Om alla servade enligt boken så skulle inte så många motorer haverera.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Mig veterligen är inte platinastiften ens lika bra som vanliga brunstensdito, men de kostar åtkilliga gånger mer och håller i 3.000mil...
    Vill bara inlägga att platina stiften håller mycket längre än vanliga stift.
    Jag körde för några år sedan ett livslängdsprov på Bosch Platina stift i Volvo T6 motor. Denna gick 12000mil med samma stift, därefter avbröts provet men inte p.g.a. stiften. När vi kollade på slitaget på dessa så visade det sig att dessa hade klarat ytterligare 3000-4000mil till.
    Dessa stift sitter sedan 2000 i alla Volvos turbo motorer.

    Försök du köra lika länge med dina vanliga stift. Kom gärna tillbaka med resultat, så kanske Volvo kan spara pengar på att tillbaka till vanliga stift igen på sina turbo motorer.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?
    Det går ju på garantin. Tycker du 3000 är för mycket så kan du ju byta olja och stift själv var 1000:e mil. Och ja!! det är många som kör mer än 3000 mil per år.
    Dessutom är det nog tveksamt om de som kör så pass mycket får problem ens med "så långa" serviceintervall som enligt bok, d v s 3000 mil. Kör man så pass mycket är det med största sannolikhet en hel del långkörning...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Tycker också serviceintervallerna är onödigt långa. Jag har själv kommit i "otakt" med min servicebok. Gjorde 11000 servicen vid 10600 bara för att det gått 1 år sedan sist. Tycker Saab kunde skriva serviceböckerna efter datum istället så får man deklarera miltalet istället....
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Många bilar idag har ju två års intervall mellan servicarna. Vilket jag tycker är lite väl, min 9-3SS t.ex går ju upp till 3000mil/2år mellan varje servicetillfälle. Fast där beräknas ju serviceintervallen mera noggrant. I och med att det är min tjänstebil så får den servicen som behövs , men jag har ändå tänkt lägga in ett extra oljebyte mellan varje service.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Jari
    Vill bara inlägga att platina stiften håller mycket längre än vanliga stift.
    Jag körde för några år sedan ett livslängdsprov på Bosch Platina stift i Volvo T6 motor. Denna gick 12000mil med samma stift, därefter avbröts provet men inte p.g.a. stiften. När vi kollade på slitaget på dessa så visade det sig att dessa hade klarat ytterligare 3000-4000mil till.
    Dessa stift sitter sedan 2000 i alla Volvos turbo motorer.

    Försök du köra lika länge med dina vanliga stift. Kom gärna tillbaka med resultat, så kanske Volvo kan spara pengar på att tillbaka till vanliga stift igen på sina turbo motorer.
    Oj, förlåt om vi misstolkade varandra. Jag menar att det är stört omöjligt att med driftssäkerhet i kärran kör 3.000 mil på ett par brunstensstift! Om man kör med platina klarar man minst 3.000 mil. Jag kom på nu att kravet var (om jag nu minns rätt) att man skulle klara 6.000 mil på en uppsättning (byte varannan service). Och det, min vän, klarar definitivt inte jag på en uppsättning brunstensstift.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Många bilar idag har ju två års intervall mellan servicarna. Vilket jag tycker är lite väl, min 9-3SS t.ex går ju upp till 3000mil/2år mellan varje servicetillfälle. Fast där beräknas ju serviceintervallen mera noggrant. I och med att det är min tjänstebil så får den servicen som behövs , men jag har ändå tänkt lägga in ett extra oljebyte mellan varje service.
    Låter vettigt. En bil kan ju trots allt inte må sämre av ett extra oljebyte... I alla fall inte om den inte skötts riktigt dåligt innan.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Ni har hört talas om "tidens tand" ??

    Service av bilar är lite komplext, körsträcka, körsätt, o förfluten tid är viktiga variabler. Av denna "enkla" anledning blir det ibland lite fel, alternativt att "folk som vet bättre" väljer att styra serviceintervallerna mot körsträck, helt rått försummande inflytelser av körsätt / tid.

    Det är inte bara motorolja/filter som är tidsberoende, även t.ex. bromsservice etc. Alltså, att BARA köra oljebyte "när tiden är inne" o vänta med "riktig service" när körsträckan är inne är inte riktigt korrekt det heller...

    Så, de få som verkligen kan serva sina bilar på ett riktigt sätt, ni fixar detta, men alla andra bör rådgöra med sina verkstäder.

    På tal om vanvård, snett bakom mig har jag en tidig 9-3SS Aero, den har gått 60 000 km sedan ny, utan oljebyte. Den har gått endast kortkörning / tomgång de senaste två åren... Oljan är svart o luktar lite dåligt, men med ett nytt batteri så går han nog ett tag till....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    På tal om vanvård, snett bakom mig har jag en tidig 9-3SS Aero, den har gått 60 000 km sedan ny, utan oljebyte. Den har gått endast kortkörning / tomgång de senaste två åren... Oljan är svart o luktar lite dåligt, men med ett nytt batteri så går han nog ett tag till...
    Nytt batteri, lite spolarvätska från OK och nya kromade hjulmuttrar så är den så gott som ny igen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    På tal om vanvård, snett bakom mig har jag en tidig 9-3SS Aero, den har gått 60 000 km sedan ny, utan oljebyte. Den har gått endast kortkörning / tomgång de senaste två åren... Oljan är svart o luktar lite dåligt, men med ett nytt batteri så går han nog ett tag till....
    Dåligt skött privatbil eller uthållighetstest på provbil?

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Nja, det är en "gammal holk" som inte är värd att bry sig om...
    (vem vill ha en gammal SS Aero med fotspår, stl 47, på både huv o tak...)
    Den får gå så länge han orkar, sedan tänkta jag "för skojs skull" riva o se hur det ser ut. Kan vara kul o se vad som ger sig först.
    Brukar veva igång han när den är -10C o varva järnet i 10 s för att värma upp.... På nå't underligt sätt känns alla regler om hur försiktig man skall vara med nystartade kalla motorer obsoleta !?

    Nåväl, detta som kontrast till hur jag gör med mina egna motorer, brukar bli anklagad av kollegor o närmast sörjande för att ha nå'n på gränsen till sjuklig omsorg om motorer...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    (vem vill ha en gammal SS Aero med fotspår, stl 47, på både huv o tak...)
    Vill du inte ha den kan jag ta den!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    (vem vill ha en gammal SS Aero med fotspår, stl 47, på både huv o tak...)
    Vill du inte ha den kan jag ta den!
    Låter som ett bra busbilsobjekt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Surfplatta till 9-åriga dottern?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 21:58
  2. fråga om saabs "unika" 8 åriga garanti
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:38
  3. Ska få oilsludge åtgärdat på garantin - men...
    Av Olle B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 11:37
  4. Garantin håller på att gå ut.
    Av 95grizzly i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 21:24
  5. Vad händer med garantin vid trim?
    Av Pär i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •