Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kolvbyte med motorn i bilen? (Undrar lite....)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Kolvbyte med motorn i bilen? (Undrar lite....)

    Undrar lite, så man vet i framtiden om man får för sig att pilla lite. Hur mycket kan man göra med tex kolvar osv utan att plocka ur motorn. Kan man byta kolvarna och kolvringarna med motorn kvar i bilen om man plockar av toppen? Funderar om man tex vill ha smidda kolvar någongång.


    Edit: Försökte förtydliga rubriken något. Moderator /LM

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Det du måste bort med för att få ut kolvarna är oljetråget och toppen, vet inte hur lätt de är att plocka ner tråget utan att lyfta motorn på just din bil dock...

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Du måste av med både sumpen och toppen men visst går de.
    Jobbigare om du ska bort med veven de är väl då man helst tar ur motorn.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Använd sökfunktionen. Det finns en lång rad trådar i detta ämne.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112
    Jo, försökte söka, men sökkriteriena kom inte helt naturligt

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Kika här så ser du ganska bra hur det går till med t ex kolvbyte med maskin i bilen:

    http://www.prmperformance.com/projects_customers.html

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Använd sökfunktionen. Det finns en lång rad trådar i detta ämne.

    Mvh

    KK
    Det finns en massa trådar men inget om man skall eller hur man skall hona loppen. Så jag provar om det är någon som har svaret nu.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Det finns en massa trådar men inget om man skall eller hur man skall hona loppen. Så jag provar om det är någon som har svaret nu.
    Om man skall eller inte skall hona loppen är en bedömningssak, som det krävs en hel del vana för att kunna avgöra. På en nyare bil klarar man sig oftast utan, men på en bil som gått ett antal mil hade i alla fall jag lämnat in blocket på honing.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Hening

    För att ge de nya kolvringarna en chans att slita in sig för att täta maximalt i loppet så henar man alltid,troligen var själva syftet med att byta ringar att man eftersträvar max tätning!
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Om man skall hena cylinderloppen på ett bra sätt skall blocket lämnas in till en motorrenoveringsfirma eller någon med motsvarande kompetens. Det är nämligen inte helt oväsentligt vilka skärparametrar man väljer under detta ingrepp. Bland annat är stigningen hos de "repor" som uppkommer vid heningen viktig, något som bestäms med rotationshastighet och matning hos verktyget. Slutsatsen är att det är svårt att kontrollera denna process med hjälp av heningsverktyg kopplat till borrmaskin. Jag vet några som gjort detta själv just på detta vis och inte upptäckt några problem, men jag skulle inte ha gjort det själv i alla fall.

  11. #11
    jag har gjort det själv på alla motorer som jag renoverat utom dom som behövts borrats för dom fick jag honat av motorfirman
    men så svårt är det inte det man ska tänka på är att hålla ca 22-30
    grader på kryssmönstren
    ingen motor jag har renoverat har rasat än iallafall

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Hening

    Detta med hening är inget konstigt alls,det går ut på att avlägsna den blanka ytan i loppet och ge kolvringen chans att slita in sig.Kolvringen har en liten överdimension där renoveraren erbjuds en chans att skapa en kompressionstätning.Det fungerar så att slipspåren man skapar med de tre slipstenarna blir i sin tur en slipyta som slipar in kolvringen.Om man väljer att utesluta heningen så tar det bara längre tid för ringen att slita in sig (täta) så istället för att köra 2000mil innan man får tätning så får man det efter 300-500 mil med hening.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99
    Av PutteN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 15:47
  2. Vaxade bilen igår och nu undrar jag...
    Av Fredrik J i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2004-03-21, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •