Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: min bil laddar inte. blir snart gaaalen!

  1. #1

    min bil laddar inte. blir snart gaaalen!

    har en saab 9000 som jag håller på att bil galen på.....!

    När jag startar bilen utan att röra gasen nåt så går den igång som vanilgt, men voltmätaren står på runt 10volt. man ser att belysningen i mätarhuset lyser svagt, framlyset är det likadant med, svagt sken. Rör jag inte gasen nåt så ser man att den börjar ticka neråt, 9.9 9.8 osv.. Efter ett tag så slutar först stereon att funka, sen fläkten och alla mätare på bilen, gasar jag till rejält engång så den kommer över typ 3000 varv så kommer allt igång igen och voltmätaren går upp i runt 13.8.

    Det verkar inte som om den laddar riktigt ändå även fast man gasar till, börjar de bli minsta kallt ute så är bilen nästan jämt död på morgonen om man inte kört motorvärmare, iallfall om man bara kör korta sträckor i stan. Är man ute på längre turer så verkar de som om batteriet lyckas ladda upp sig lite mer, för då kan de ta 1 vecka innan den börjar dö igen, men de är ALLTID samma grej med att volten står på 10 när man startar den

    Detta hållr på att driva mig till vansinne, har haft bilen inlämnad för detta X antal gånger men dom hittar inte vad de kan vara för fel..

    Har bytt generator, tändkasett. nu senast så skruvade dom isär mätarhuset och kollade så inget var galet där, att de var rätt lampor osv.

    Är det nån som har varit med om nåt liknande så man vet vart man kan tänkas fortsätta felsökning??

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Ingen lösning på ditt problem men vid start så visar EDU'n hur hög spänning batteriet lämnar vid start. Inte hur mycket generatorn laddar. För att se det får du vänta några sekunder eller bläddra ett varv mellan funktionerna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    När jag startar bilen så står ju mätaren på 10v typ sen så står jag ju på den i flera sekunder och det är då den börjar ticka ner till typ 7.6v om jag inte rör gasen, så då bör väl det visa vad den laddar?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767
    Har du provat att byta batteri?

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    vet inte vilken årsmodell du har men jag skrev detta i en annan tråd,årmodell 94- gäller väl ganska gennerällt .
    troligvis defekt pluskabel. det fanns ett problem vid den tiden med pluskabeln som visade sig bero på att det var dålig kontakt mellan kabeln och kabelskon både vid batteriet och vid generatorn, tror att kabel med 10mm skalle var defekt ersattes med 13mm skalle artnr 104942504.
    inte helt hundra på storleken på skallen....
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av roian
    Har du provat att byta batteri?

    roian

Liknande ämnen

  1. Hjälp med fälgval...blir fan galen snart.
    Av Chavezzito i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 19:23
  2. Vad är det som läcker, blir snart tokig!
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 10:39
  3. Å dessa magnetventiler jag blir snart tokig, alt. pysventil
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 03:34
  4. 2 frågor blir snart galen
    Av JOTNT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 23:06
  5. Snart blir det lackering men ???
    Av xor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •