Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rasslande H-motor vid lägre varvtal

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Rasslande H-motor vid lägre varvtal

    Hej

    Har råkat ut för oljud i min 99'a och sökte lite men har inte hittat något men det borde finnas en hel del erfarenhet av denna motor här.

    Jag har en 99 från -83 (H-Motor) med knappt 18kmil på mäteren.


    I går morse så rasslade det friskt från regionerna av toppen vid normala varv men det tystnar när man gasar lite mer. Vx-lådan är 4-petad och rasslet skrammlet upphör vid ca 95 på fyran.
    Misstänkte direkt oljan/oljetrycket så jag hällde ur Micros delsyntetolja som varit i maskinen sedan 6mån tillbaka då den såg tunn ut på stickan. Hällde i en mineral 10W40 istället men det gjorde ingen skillnad.
    Det har rasslat hela vägen till och från jobbet i dag, ca 8mil t.o.r.
    Ingen skillnad när motorn är kall eller varm.

    Hörde ett rassel vid ett tillfälle i mitten av oktober då den fick gå rätt hårt i ca 30 mil och då rasslade den när jag kom ifall lite bilar som inte gick att köra om direkt utan varvtatalet sjönk och det började rassla, svängde in på en mack och lyfte på huven och lyssnade. Dagen efter och allt sedan dess har det INTE rasslat förrän igår.

    Misstänker att det är brist på oljetryck i toppen/ventiler.
    Jag har ingen oljetrycksmätare.
    Vad tror ni?

    Kan det vara oljepumpen? Och isåfall var sitter den?
    (Jag har lånat ut min Haynesbok till en vänlig själ för 2mån sedan och inte fått igen den)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Kan vara kamkedjan, men även generatorn kan skramla om den börjar bli sliten.
    Ventilerna har inget med oljetrycket att göra, är ej hydrauliska ventillyftare på 8v-motorerna.

    /Krister K
    /Krister K

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Förmodligen kamkedjan eller kanske rättare sagt kedjsträckaren som gett upp.

    Jag kan minnas lite fel, men med stor sannolikhet satt fortfarande den första typen av kedjesträckare i på 83.orna.
    Det var en konstruktion med spännskena och fjäderbelastad spännanordning "i ett". Den hade den egenheten att den vid vissa varvtal kom i självsvängning och sedan brast. Tror att det var under 84 som den sena och slutgiltiga sträckaren kom med 2 löpskenor och en separat spännplunge. (Som man modifierar till).
    Lyft av ventil/kamkåpa och känn om kedjan är slapp. (Glöm inte att ställa motorn "på 0" eller ta bort fördelaren, annars får du inte bort kåpan).

    Oljepumpen? Sitter fastskruvad på transmissionskåpan (bak i motorrummet), bakom vevaxelremskivan.
    Trångt att komma åt på 99:an, går att komma åt om man lossar bakre motorfästena och använder portopower med spridarkil.
    Men pumpfel tror jag inte det är, för i så fall skulle du haft knackande vevlager.

    Så du åker nog på ett motorlyft med transmissionsbyte.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nämen så bra med lite konstruktiva svar, skall se om jag orkar lyfta på locket i helgen.

    Grannen har en exakt likadan bil fast med 5vxl och den rasslar iblan inom ett visst varvtal fast den har dryga 40kmil på mätaren. Låter som beskrivningen med självsvängning.

    Hittade dessutom en bekant som hade 2-3st nya eller nästan nya motorer på pall som de nyligen ställt undan för de stog ivägen in på nån loge. Hoppas man får köpa 2st.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Mycket rasslande ljud motor,og 9-3 2001 150hk
    Av AddeT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 01:33
  2. Rasslande/Rasad motor 9-5 2,0T -98
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 11:00
  3. Motor-rasslande vid gassläpp på OG 900 T-16
    Av TurboAnde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •