Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur lösa detta med ljudet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Hur lösa detta med ljudet?

    Har en stereo 4x60 med grymt ljud..
    Problemet är att när jag höjjer till max så börjar det brusa o låta som om högtalarna är sprängda fasst de inte är..
    Har mds högtalare i dörrar och gas i instrumenten.
    Har en mds 800w bas med ett slutsteg som är 4 kanaligt (2kanaler upptagna/bryggade till basen) mds gp4.

    Kan det va så att stereon inte orkar driva därav det jobbiga bruset?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885

    Re: Hur lösa detta med ljudet?

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha

    Kan det va så att stereon inte orkar driva därav det jobbiga bruset?
    Yepp........
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hur lösa detta med ljudet?

    Citat Ursprungligen postat av mps
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha

    Kan det va så att stereon inte orkar driva därav det jobbiga bruset?
    Yepp........
    Hmm kan jag lösa detta genom att koppla de främre sidodörrarnas högtalare (mds) med slutsteget? kommer det då sno kraft ifrån basen ?

  4. #4
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    691
    Medlem#
    1014
    Inte om du har riktig strömförsörjning till steget.
    9-3 Aero-08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av tubben
    Inte om du har riktig strömförsörjning till steget.
    det är kopplat direkt från batteriet med en kabel som är för feta slutsteg..
    Kabeln är ungefär lika tjock som vattenledningarna man har under kranen, fasst lite tjockare...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    du kan använda de 2 andra kanalerna på slutsteget som inte är kopplade till basen.

    dra större strömkabel till stereon kan ju va en början, troligen har du väl bara standardkabel och frågan är hur en 2,5 (ibästa fall) kvadrat kabel orkar med din 4*60W mds watts stereo, troligen är de inte 4*60 heller men ändå... tro inte på de där siffrorna

    men först skulle jag nog åka till doktorn och kolla hörslen om du nu MÅSTE HA MAX på stereon, spela så leder bara till att du har sönder allt du kan ha 6000W på högtalaren och de kommer låta skit vilket som när du spelar högt på stereon så du kan mycket väl ha sönder dina högtalare med en för dålig stereo som inte orkar med att driva.
    när du spear så mycket skiten går kommer stereon skicka ut massa skräpljud bara för den inte orkar och de kan ha död på de bästa högtalarna.


    vad har du för högtalare vid hatthyllan bak då?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    Till att börja med, det skiljer på watt och watt. Olika tillverkare anger sina watt på olika sätt.

    Ett ex. Nad anger sin watt-angivelse vad steget minst kommer att ge ut medans Sony anger vad den kan ge max. Så att säg att du har en grym stereo för att du har 4x60w är fel tänkt.

    (jag bara repeterar kloka ord sagt av pumpa)

    Jag brukar ha som tumregel att endast driva framsystemet med hjälp av stereon och driva allt annat med hjälp av steg.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    du kan använda de 2 andra kanalerna på slutsteget som inte är kopplade till basen.

    dra större strömkabel till stereon kan ju va en början, troligen har du väl bara standardkabel och frågan är hur en 2,5 (ibästa fall) kvadrat kabel orkar med din 4*60W mds watts stereo, troligen är de inte 4*60 heller men ändå... tro inte på de där siffrorna

    men först skulle jag nog åka till doktorn och kolla hörslen om du nu MÅSTE HA MAX på stereon, spela så leder bara till att du har sönder allt du kan ha 6000W på högtalaren och de kommer låta skit vilket som när du spelar högt på stereon så du kan mycket väl ha sönder dina högtalare med en för dålig stereo som inte orkar med att driva.
    när du spear så mycket skiten går kommer stereon skicka ut massa skräpljud bara för den inte orkar och de kan ha död på de bästa högtalarna.
    Inget fan de där bak som sitter har ju inte betalat något för ljudet. så de ska inte få något nä men skämtosido... 6x9 tycker jag är ganska onödigt ifall man har bra bas och bra högtalare i sidodörrar både fram och bak..
    stereon är ingen mds stereon är en china stereo med mosfet eller mofset 4x60 watt.
    Jag är en kräsen människa när det gäller ljud, hela bilen ska skaka...
    Sen att byta kablar till stereon, måste man ju då byta hela vägen? för annars stängs ju inte stereon av när man släcker bilen..

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    du kan använda de 2 andra kanalerna på slutsteget som inte är kopplade till basen.

    dra större strömkabel till stereon kan ju va en början, troligen har du väl bara standardkabel och frågan är hur en 2,5 (ibästa fall) kvadrat kabel orkar med din 4*60W mds watts stereo, troligen är de inte 4*60 heller men ändå... tro inte på de där siffrorna

    men först skulle jag nog åka till doktorn och kolla hörslen om du nu MÅSTE HA MAX på stereon, spela så leder bara till att du har sönder allt du kan ha 6000W på högtalaren och de kommer låta skit vilket som när du spelar högt på stereon så du kan mycket väl ha sönder dina högtalare med en för dålig stereo som inte orkar med att driva.
    när du spear så mycket skiten går kommer stereon skicka ut massa skräpljud bara för den inte orkar och de kan ha död på de bästa högtalarna.
    Inget fan de där bak som sitter har ju inte betalat något för ljudet. så de ska inte få något nä men skämtosido... 6x9 tycker jag är ganska onödigt ifall man har bra bas och bra högtalare i sidodörrar både fram och bak..
    stereon är ingen mds stereon är en china stereo med mosfet eller mofset 4x60 watt.
    Jag är en kräsen människa när det gäller ljud, hela bilen ska skaka...
    Sen att byta kablar till stereon, måste man ju då byta hela vägen? för annars stängs ju inte stereon av när man släcker bilen..
    för att inte veta ett dugg om ljud så är du rätt kräsen?

    en 4*60W kina stereo... mm jotack är ungefär lika bra som mitt kinalsutsteg på 800W men som i själva verket är 4*55W vid 4ohm.
    6*9or bak på steg gör bra mycket mer än dörrhögtalare som bara skramlar och har sig... har gjort ett antal byggen i ng900 och dörrarna fram är alltid problem att få till, antar att du dämpat dina dörrar rätt rejält eftersom du har så bra ljud där...

    bra ljud är inte samma grej som högt ljud...

    jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg riktigt.
    kina stereo med låtsaswatt, mds högtalare och klagar på att de låter skit?
    självklart låter de skit när du spelar på max, vad du än har för stereo så är de inte byggda för att du ska spela på max, än mindre din kinamodell.

    föst och främst, om du inte gjort det. dämpa dörrarna med bitumen och någon form av ljuddämpning på insidan av dörrsidan, då får du bort massa oljud.
    köp ett par bra 6*9or. köp ett slutsteg till, kör fronthögtalarna på ett 4 kanalssteg. 1 kanal/hötalare, sen kör du basen på 2 bryggade kanler på befintligt steg och 6*9or på de övriga 2 kanalerna.

    hur har du monterat högtalarna? plastdistanser?
    hur har du gjort bygget? skruvat väck de gamla och satt dit nya direkt ?

    får dock väldigt spridda skurar om ditt kunnande om stereo?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Kan inte så mycket om ljud..men man kan ändå va kräsen
    Jag frågar och gör som de "kunnigare" i brl säger..
    Frågade ifall jag ska ha dämpning bakom högtalarna i dörrarna och de sa neej det ska inte behövas.
    Jag tog bort gamlla högtalaren och la den nya på orginalplastet. dvs precis som den gammla satt..

    Jag tänkte göra så här: skippa 6x9or.. koppla mitt befintliga stegs Rear (bryggat) till basen. och hela fronten vänster och höger (sido dörrar fram och hela instrumenbrädan) drivas med stegets Front vänster och höger..

    Ifall det blir JÄTTE bra kommer jag fortsätta ha det så.. Annars kopplar jag ur basen köper ett mono eller 2 kanals steg och kopplar basen till den istället, för att sedan koppla mitt 4 kanals stegs Rear till 6x9

    Hoppas du förstår vad jag menar, jag påstår mig inte vara kunnig helt ny amatör är jag på sådant därav mina frågar!

    Tack o sorry ifall ja är jobbi

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    dämpning i dörrarna är i 99 fall av 100 ett måste, massa oljud kommer där ifrån, den killen på BRL som inte tycker du behöver dämpa dörrarna har säkert aldrig suttit i en saab... nästan lag på att göra det för att de ska bli bra.... plåten skramlar rätt bra med org högtalarna redan.

    jag skulle inte göra som du, 3,5 tummarna i brädan och 6,5 tummarna i dörrarna anser jag inte är lämpliga att driva på samma kanal ihopkopplade, dels är 3,5 tummarna oftast väldigt effektsvaga och dörrbasarna mer effekttåliga, därför vill du inte kräma på lika bra på 3,5 tummarna som 6,5 tummarna, sen tycker jag inte heller de bör delas på samma frekvens.
    driver du 3,5 tummar + 6,5 tummare på frontkanalerna på stereon eller på front och rear?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    dämpning i dörrarna är i 99 fall av 100 ett måste, massa oljud kommer där ifrån, den killen på BRL som inte tycker du behöver dämpa dörrarna har säkert aldrig suttit i en saab... nästan lag på att göra det för att de ska bli bra.... plåten skramlar rätt bra med org högtalarna redan.

    jag skulle inte göra som du, 3,5 tummarna i brädan och 6,5 tummarna i dörrarna anser jag inte är lämpliga att driva på samma kanal ihopkopplade, dels är 3,5 tummarna oftast väldigt effektsvaga och dörrbasarna mer effekttåliga, därför vill du inte kräma på lika bra på 3,5 tummarna som 6,5 tummarna, sen tycker jag inte heller de bör delas på samma frekvens.
    driver du 3,5 tummar + 6,5 tummare på frontkanalerna på stereon eller på front och rear?
    Lämnat det orginalt har inte rört något där ang front och rear, antar att de är på frontkanaler....
    3,5 tum är bytta till några 4tums gas högtalare....

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    dämpning i dörrarna är i 99 fall av 100 ett måste, massa oljud kommer där ifrån, den killen på BRL som inte tycker du behöver dämpa dörrarna har säkert aldrig suttit i en saab... nästan lag på att göra det för att de ska bli bra.... plåten skramlar rätt bra med org högtalarna redan.

    jag skulle inte göra som du, 3,5 tummarna i brädan och 6,5 tummarna i dörrarna anser jag inte är lämpliga att driva på samma kanal ihopkopplade, dels är 3,5 tummarna oftast väldigt effektsvaga och dörrbasarna mer effekttåliga, därför vill du inte kräma på lika bra på 3,5 tummarna som 6,5 tummarna, sen tycker jag inte heller de bör delas på samma frekvens.
    driver du 3,5 tummar + 6,5 tummare på frontkanalerna på stereon eller på front och rear?
    Lämnat det orginalt har inte rört något där ang front och rear, antar att de är på frontkanaler....
    3,5 tum är bytta till några 4tums gas högtalare....

    tror jag vet vilka GAS du har, har GAS med och de finns väl nästan bara den orangea serien som de säljer, 40W rms eller nått.

    de är ju lite svårt att säga hur du ska göra när de knappt går att få en samlad bild på vad som är där nu?

    har du as3 steg? eller vad är de som driver dörrhögtalarna? för går de på stereon med så är ju frågan hur de är kopplat, har du 2st högtalare på samma kanal så har du ju redan minskat uteffekten från stereon med hälften eftersom du dubblar OHM talet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    En fråga bara,hur vet jag vilka som är minus o plus när jag byter högtalare i bilen?

    (har ett AS2 Steg )

    Och en till fråga..
    Vart ligger slutsteget i min 9-5 års 98..
    Finn en liten buckla vid högerpassagerare fram. men där gick 2 skitvarma rör. kollar överallt utan resultat...

    Och en tredje fråga..
    Hur ska jag kunna skilja kablarna på fram dörrhögtalarna ifrån instrumentbrädans högtalare? jag mena vid bakom stereon sitter ihop de och blir till 2minus och 2 plus fasst än det finns 5 högtalare..

    en fjärde
    Vad ska jag dämpa dörrarna med?

    JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!!!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Vart ligger slutsteget i min 9-5 års 98..
    Finn en liten buckla vid högerpassagerare fram. men där gick 2 skitvarma rör. kollar överallt utan resultat...
    Det finns två platser du glömde leta på; min sida om ljud i Saab 9-5 och på höger hjulhus under handskfacket.

    "Vart ligger"? Ordet vart implicerar en riktning, t.ex. vart åker ni (hem) och var åker ni (på vägen).

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Hur ska jag kunna skilja kablarna på fram dörrhögtalarna ifrån instrumentbrädans högtalare? jag mena vid bakom stereon sitter ihop de och blir till 2minus och 2 plus fasst än det finns 5 högtalare..
    Det finns inga högtalarkablar bakom stereon i en 9-5 med AS2. Kablar till högtalare hittar du vid slutsteget. All information du behöver hittar du här.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61
    Med risk för att låta pissdryg: Allt du har räknat upp som du har i bilen låter inte speciellt bra om jag skall vara ärlig. En kina stereo går till 99% inte att få å låta bra tyvär. En ljudmaskin som låter bra landar på ca 4000:- Tex Nakamichi alpine pioneer osv. Om du vill ha bra ljud. Börja med en vettig huvudenhet och bygg ut efter det. DÄMPA! alla 9-5:or skramlar å lever fan ifrån fabrik om man eftermonterar lite stereo i dem. Bitumen eller annan matta alt flytande dämpmaterial är att rekommendera (plus att du får bort ytterligare lite vägbrus)
    Att inte köra fram systemet på steg är lite dumt då basen kommer att överrösta det till 99,9%. AS2 steget levererar hyggligt med effekt för en som bara vill ha lite bättre ljud. en gammal arbetskamrat kör med saabs orginal stereo utbytta org högtalare samt en subb som drivs av ett extra steg. Jag som är fruktansvärt kräsen tyckte tom att detta lät bra.
    Men till å börja med dämpa å koppla framhögtalarna på steget

    //Grahn
    9-5 2,0t aka Svinet

  17. #17
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    "Vart ligger"? Ordet vart implicerar en riktning, t.ex. vart åker ni (hem) och var åker ni (på vägen).
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Liknande ämnen

  1. Är detta ljudet från ett trasigt framhjullslager?
    Av CPBBK84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 00:11
  2. Porsche 911 GT3 Rally - Ljudet...ljudet!
    Av Bagarn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 21:13
  3. Glömmer ofta posetions ljuset. Går detta att lösa?
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •