Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fjärrlås funkar bara ibland. vad göra?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Fjärrlås funkar bara ibland. vad göra?

    Hej!
    Har sökt efter nåt vettigt svar men inte hittat nån lösning.
    Köpte bilen för ett tag sen och nu har fjärrlåset börjat krångla, det funkar bara ibland, man får trycka en hel del för att det ska funka.

    Jag har läst om tändningscylindern och provat smörja upp den, men utan framgång. Bytt batteri i bägge nycklarna men blev inte bättre där heller.

    Ska tilläga att det är inga problem att låsa/låsa upp manuellt med nyckeln eller lås knappen inne i bilen.

    Det är precis som att signalen inte går fram. Har läst om receivern inne i bilen, hur kollar man om den funkar?

    Får inge felmeddelnad i SID heller.

    Det är ju ett ganska irriterande problem så lite hjälp vore trevligt nybliven saab ägare som man är efter ett par år i tysk träsket.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    öppna mottagaren och kolla att den inte har hoppat ut eller har massa skit framför sig.. är inte 100 på att de är felet men låter som det i mina öron..
    Just try

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Mottagaren, är det den som sitter runt tändningslåset?
    Lyfte upp den och sprejade lite 5-56 i kontakten där utan förbättring..
    Ska jag pilla loss "kretskortet" och blåsa rent det?
    Det funkar ju ibland så det måste ju vara nåt glapp nånstans.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Mottagaren runt tändningslåset är bara för stöldskydded/immobiliseringen, och inget med fjärrupplåsning att göra! Så där behöver du inte leta. Har du provat med annan fjärr? Har du fortfarande den "gamla" fjärren (sälen) ? Jag tror att fjärren börjar bli dålig, alternativt batteriet. Finns en mottagare för fjärren i bilen någonstans, jag vet dock inte vart.

    Dom tidiga fjärrarna brukar bli dåliga med åren..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    ok, tack.
    Sälen? Ny saab ägare så ursäkta min okunskap Det är standrad för-98 knubbig sak.. Det sitter nya batterier i båda kontrollerna och bilen hittar bägge men dom funkar lika dåligt båda två.
    Nån som kan beskriva ganska exakt hur jag bär mig åt för att komma åt mottagern för fjärren?!
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Lokaliserade mottagern som sitter under luftutblåsen bak. Pillade fram den och sprejade lite 5-56 i kontakten, pillade in en liten pappersbit som kil då jag tyckte att kontakten satt löst. Det verkar funka nu iaf. Kunde använda kontrollen på långt håll vilket jag inte lyckats med innan.

    Återstår att se om det funkar.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    5
    vilket luftutblås menar du? har nämligen samma problem
    Saab 9-3 aero 02-

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Utblåsen som sitter på mittkonsolen. Plockade bara bort panelen över där så sitter fjärrmottagaren under luftröret. En liten platt sak.

    Men jag tycker inte att det funkar så himla mycket bättre för mig så här i efterhand. Nu kan man alltid låsa/låsa upp men räckvidden är värdelös..
    Vad ska jag göra? Vad kan det kosta att byta mottagern på Saab?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Är det likadant var du än står? Det kan vara en sändare som stör, som på mitt jobb där det finns flera sändare, kan det vara så att jag får runda bilen för att hitta kontakt.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    jo det är likadant var jag än står.. har oxå upptäckt att jag måste vara max 1m från bilen för att det ska funka. Det är ju egentligen ingen jätte katastrof eftersom det alltid funkar, men ändå ibland blir man ju osäker om man låste...
    Ingen som bytt mottagare?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Fjärrlås funkar bara ibland. vad göra?

    *Megabump*

    Jag råkade ut för att bilen inte gick låsa eller larma på med fjärren. Oavsett hur nära eller var jag stod. Tänkte att batteriet var slut i fjärren, hämtade reservnyckeln, men ingen förbättring. Försökte väldigt många gånger med båda nycklarna, det var verkligen totalkört att lyckas

    Jag låste bilen med nyckeln i låset (centrallåset fungerade utmärkt) och gick in och satte mig en stund med världens minst lästa bok. Tänkte att det var säkringen till mottagaren som var väck, så jag tänkte gå ut och kolla den. När jag kommer fram till bilen (en timme efter problemet uppstod) så går det plötsligt alldeles utmärkt att låsa upp / låsa (även larm på/av) med den ursprungliga nyckeln igen....WTF???

    Jag provade sedan ett flertal gånger med båda nycklarna och det fungerar alldeles utmärkt med bra räckvidd. vad kan anledningen ha varit till det tillfälliga(?) problemet? För varmt ute?

    Min gissning är att jag blev utstörd av något/någon just då, men när jag tänker efter så kan jag inte komma på vad det kan ha varit i så fall.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    129

    Re: Fjärrlås funkar bara ibland. vad göra?

    Hej
    Hoppas jag inte gör nån ledsen MEN använd INTE 5-56 till elektronik och oxid. Varför jo det fastnar damm och annat bråte som gör att du senare kommer kunna få problem. Använd electronic cleaner tex från crc eller deoxit. De innehåller bara oxidlösnade ämnen samt rengöring och ingen olja vilket INTE är bra.
    MVH

Liknande ämnen

  1. Gpsen funkar bara ibland?!
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 05:59
  2. Sterion igång/fjärrlås funkar inte.Tändningslåset krång. 9-5
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:23
  3. Fjärrlås funkar när det vill! 9-5 -99
    Av Jonas_latt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •