Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9000 cs 2,3 -92. Snabb hjälp behövs! Ang. insug

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kalmar/öland
    Inlägg
    6

    9000 cs 2,3 -92. Snabb hjälp behövs! Ang. insug

    Bläddra längst ner!

    Tja!

    Har sökt en del men hittar ingen startproblem som är förknippat med kyla!

    Detta handlar då om en Saab 9000 cs 2,3 -92.

    Nu är det som så att den har varit rätt tjurig när de började bli kallt ute. Men idag på morgonen ville den inte alls gå igång.

    Hur som så tänder bilen till om man ger den lite startgas. Har även kollat bränslepumpen och den surrar som den ska. Ska väl tilläggas att jag har larm på bilen. Dock funkar det att låsa mm med dosan. Men som sagt den är inte villig att starta nu p.g.a kylan. Ska testa att slå av larmet imorgon innan jag åker till jobbet, har för mig att brytaren sitter i handsfacket. Några som har bra erfarenheter om just detta?

    Jag fattar inte mycket av era beteckningar, bara så ni vet, då jag inte har ägt en saab tidigare. Sen har en tidigare ägare gjort en hopplöst dålig installation av ett öppet filter. Ska byta tillbaka till org, dock så har ju inte det så stor betydelse antar jag? Tänkte mest på luftmassemätaren (LMM?)

    Tacksam för bra svar samt lite tips!

    Mvh Mattias I
    Mattias Ingvarsson
    Busbil: Honda Crx VT -91
    Bruksbil: Saab 9000 cs 2,3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213
    Startar den när den är varm (alltid)?

    Hade ett mysko fel på en 9000 en gång, pumpen gick men det fanns en förpump i tanken som inte gick (kabel hade hoppat av).

    Går den på startgas? Eller hostar den bara?
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274
    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Startar den när den är varm (alltid)?

    Hade ett mysko fel på en 9000 en gång, pumpen gick men det fanns en förpump i tanken som inte gick (kabel hade hoppat av).

    Går den på startgas? Eller hostar den bara?
    Har T5 bilar en förpump?
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Gamla (9000 Turbo, med B202) har det iaf...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kalmar/öland
    Inlägg
    6
    den startar alltid, men ändå inte tillräckligt snabb enligt mig, när de är varmare ute. Nu när det har börjat bli minus så vill den inte alls. Kan man få upp en eventuell förpump genom att lyfta på locket i bageluckan?

    Den går igång på startgas men dör direkt. Så den hostar inte till utan startar helt enkelt för att sedan dö igen. Tomgången har dessutom vart lite högre när de började krypa er mot nollan innan den blev riktigt varm. Och då menar jag typ en färd på nån mil innan den blev ok igen. Kan de vara någon kallstartsventil eller liknande som spökar?
    Mattias Ingvarsson
    Busbil: Honda Crx VT -91
    Bruksbil: Saab 9000 cs 2,3

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213
    Citat Ursprungligen postat av Mattias I
    den startar alltid, men ändå inte tillräckligt snabb enligt mig, när de är varmare ute. Nu när det har börjat bli minus så vill den inte alls. Kan man få upp en eventuell förpump genom att lyfta på locket i bageluckan?

    Den går igång på startgas men dör direkt. Så den hostar inte till utan startar helt enkelt för att sedan dö igen. Tomgången har dessutom vart lite högre när de började krypa er mot nollan innan den blev riktigt varm. Och då menar jag typ en färd på nån mil innan den blev ok igen. Kan de vara någon kallstartsventil eller liknande som spökar?
    Du har även ett relä+säkring till pumpen. Om den går på startgas men inte utan så bör den ej få bensin. Finns massor med orsaker, bränsletrycksregulator, pump, igensatt filter, relä, säkring mfl. Hade problem med en pump, tog ut den och slog på den sen funkade den ett tag.

    Lycka till.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kalmar/öland
    Inlägg
    6
    ja logiskt sett borde den inte få bränsle. Men jag får väl ta tag i det hela i helgen. Köpte just denna modell för att kunna dra lill hondan till banträffar på släp, börjar ångra mig lite nu när man har en lekbil som är driftsäkrare än brukisen
    Mattias Ingvarsson
    Busbil: Honda Crx VT -91
    Bruksbil: Saab 9000 cs 2,3

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kalmar/öland
    Inlägg
    6
    Uppar denna lite. Går det att mäta spridarna? Vad skall man då har för värden? Ska plocka imån tror jag. Detta problemet kom ju klockrent i tid då jag o tjejen håller på att flytta. Så mycket ideér vore tacksamt så jag bara kan köra på utan att behöva gå igenom massa onödigt
    Mattias Ingvarsson
    Busbil: Honda Crx VT -91
    Bruksbil: Saab 9000 cs 2,3

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kalmar/öland
    Inlägg
    6
    Har suttit och sökt läänge på BRA bilder på hur mitt insug är uppbyggt. Hittar inte ett skvatt tyvärr! Någon som har något?

    Sedan vill jag kolla om någon har en aning om det ska sitta en givare av något slag mellan insugsrören mot torpedväggen? Detta är synligt ovanifrån, man ska inte behöva knöla sig in under bilen. Alltså ska de va någon givare mot torpedväggen mellan insugsrören och i så fall vilken? Billen är som tidigare nämt en 9000 cs 2,3 från 1992. En sug motor med andra ord. Jag har nämligen en plastplugg eller liknande där! De är typ framför oljestickan. Man har 2 insugsrör till vänster o två till höger. Nu kan de inte bli lättare

    Jag vehöver lite snabba svar och vore oehört tacksam om någon kunde ge mig det!

    Mvh
    Mattias Ingvarsson
    Busbil: Honda Crx VT -91
    Bruksbil: Saab 9000 cs 2,3

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    om hålen i insuget är pluggade o täta och inte har lossnat sen du började felsöka så ligger inte problemet där troligtvis, inuget är anpassat för fler marknader och då används inte vissa hål och därmed pluggas dom.
    bränslepump, vill minnas att din bil inte har en elektrisk förpump den drivs av returbränslet, kolla om du har rätt bränsletryck om inte kan det bero på kass pump, fast rostad bränsletrycksregulator BTR ( ger väldigt högt bränsletryck,sen i bland inget för att backventilen fastnat pga övetryck åt fel håll)hål i BTR membran = fyller insug med bränsle plus allt det som flink skrev.kolla även t stift o kassett
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213
    Citat Ursprungligen postat av Mattias I
    Har suttit och sökt läänge på BRA bilder på hur mitt insug är uppbyggt. Hittar inte ett skvatt tyvärr! Någon som har något?

    Sedan vill jag kolla om någon har en aning om det ska sitta en givare av något slag mellan insugsrören mot torpedväggen? Detta är synligt ovanifrån, man ska inte behöva knöla sig in under bilen. Alltså ska de va någon givare mot torpedväggen mellan insugsrören och i så fall vilken? Billen är som tidigare nämt en 9000 cs 2,3 från 1992. En sug motor med andra ord. Jag har nämligen en plastplugg eller liknande där! De är typ framför oljestickan. Man har 2 insugsrör till vänster o två till höger. Nu kan de inte bli lättare

    Jag vehöver lite snabba svar och vore oehört tacksam om någon kunde ge mig det!

    Mvh
    Har Hayens 9000 1985-1998 (gör det själv handbok) på cd, om du vill så kan jag skicka den via windows messenger, kan ej maila, för stor. Hela boken är inscannad av någon som hade tråkigt en kväll (inte jag). I den finns allt du behöver.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

Liknande ämnen

  1. Automatlåda/Drivaxel Snabb hjälp behövs
    Av victorious i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:49
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 14:57
  3. snabb kolvhjälp behövs!!
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 12:17
  4. Snabb hjälp ang. ET på 9000
    Av Magnus84 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •