Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bra tips og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Bra tips og9-3

    Tips på bra 6,5" passandes i og9-3 dörr samt bra 6x9.

    Har AS3 just nu, och är rätt förvånad över hur bra basåtergivningen fram är faktiskt. Fast, det kan onekligen bli bättre så därför vill jag bara ha tips på 6,5" bas, ej coaxialer alltså.

    I min ng900 har jag slutsteg och nio högtalare inkluderat subwoofer, men i min og9-3 vill jag hålla det lite mer simpelt och stilrent och gärna slippa subwoofern i alla fall.

    Tänker koppla in slutsteg också, men vill behålla originalstereon....någon som har erfarenhet om ämnet? Vet att jag hade ett helvete i min ng900, och hoppas på att det är lättare i og9-3.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    og9-3an är IDENTISK när de gäller stereon..... nästan iaf men när de gäller ljudet och lågnivå osv är det desamma.
    allt är likadant typ.

    jag skulel låtit dörrhögtalarna vara för de är svårt att hitta ett par bra som går ihop med as3steget, dämpa dörrarna emd bitumen så att du får bort oljud istället, gör mycket för ljudet.

    sätt i ett par rejäla 6*9or och kör dessa på ett hyfsat starkt steg, de går att få en jäkla bra bas på 6*9or med ett bra inställt steg så du helt klarar dig utan baslåda.

    kortfattat, dämpa dörrarna och byt 6'9orna bak och kör dem på steg,
    har dock ingen direkt rekommendation för 6*9or då jag själv bara kör på någon 300-400krs variant.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105
    Jahapp, typiskt....men jag lyckades reda ut inkopplingen så småningom på min ng900, då borde jag lösa det med min og9-3 också. Tycker det är snyggast och mest stilrent med originalstereon.

    AS3 steget åker ju ut när det väl är dags att bygga bättre billjud. Tänkte ha ett fyrkanalssteg till att driva allt.
    Två kanaler till att driva 3,5" alt två diskanter fram + 6,5" dörrhögtalarna. Sen två kanaler till att driva ett par kraftiga 6X9:or såklart.

    Men att hitta ett par bra 6,5" som återger bas på ett bra sätt är nog inte helt lätt dessvärre. I min ng900 jag ett par Mds, dyra jävlar....men dom fungerar mer som mellanregister tyvärr. Får dom inte till att spela bas trots specialbyggt delningsfilter från Backes.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

Liknande ämnen

  1. Tips ang. 9-5 2,3T 220 hk
    Av skullen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 11:34
  2. Råd och tips ang 900-87 8v
    Av Conny L i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 22:20
  3. Tips inför byte av fjädrar OG9-3
    Av Jonas Grankvist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •