Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: för dom som funderat på en vattendimma på IC:n

  1. #1
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 073

    för dom som funderat på en vattendimma på IC:n


  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 130
    coolt men lite dyrt. går ju lätt att göra en egen, ska se om man kan skrapa ihop lite skräp från garaget å bygga ett hemsmide
    Subaru Legacy

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Vill man pilla själv, kan man beställa ett materialkit från AutoSpeed och läsa lite intressanta artiklar i ämnet på:

    http://www.autospeed.com.au/cms/article.html?&A=0527

    Snälla, snälla, hör av er hit om ni provat! Jag är lite sugen på att testa det, men kommer inte hinna/ha råd att göra't till sommaren 2005...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Har också lite planer på ett hemmabygge, mest på skoj...
    Har skaffat en spolarvätskebehållare och stänkte leta reda på några
    trevliga spridare...

    Läste inte hela artikeln (kostar ju ), men ska det behövas så mycket
    intelligens till en sån grej?

    Tänkte bara koppla ihop och dra in en knapp i kupén,
    på sin höjd ett relä...
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av k
    Har också lite planer på ett hemmabygge, mest på skoj...
    Har skaffat en spolarvätskebehållare och stänkte leta reda på några
    trevliga spridare...

    Läste inte hela artikeln (kostar ju ), men ska det behövas så mycket
    intelligens till en sån grej?

    Tänkte bara koppla ihop och dra in en knapp i kupén,
    på sin höjd ett relä...
    Kruxet är ju bara tre saker:

    1. När ska du trycka på knappen?
    2. Hur länge ska du hålla in den medan du accelererar & växlar?
    3. Hur länge räcker vattnet i behållaren (som antagligen inte blir så stor om den ska in i motorrummet)?

    I övrigt är det ju inga probs...Fram med en beg spolarpump å lite slang!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    1. När jag hade tänkt att accelerera borde väl vara lagom?
    2. Ett relä som håller kanske 10 sek (som i första länken) eller en on/off switch borde väl duga?
    3. Har ju en 9000 med spolarvätskebehållare i höger framskärm, dvs. hyfsat med utrymme till vänster där de sitter på de äldre (som jag har tagit från), så några liter blir det ju (med lite isbitar också så... )

    Så hade jag tänkt, men jag är ju öppen för förslag.
    Det är ju därför jag frågar...

    Bör väl tilläggas att jag inte tillhör högeffektsligan heller...
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Här finns också ett "kit":

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=24084

    För under 100 spänn!

    Fast jag föredrar att köra med Saab original...
    Kostar ungefär lika mycket allt som allt skulle jag gissa...
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av k
    1. När jag hade tänkt att accelerera borde väl vara lagom?
    2. Ett relä som håller kanske 10 sek (som i första länken) eller en on/off switch borde väl duga?
    3. Har ju en 9000 med spolarvätskebehållare i höger framskärm, dvs. hyfsat med utrymme till vänster där de sitter på de äldre (som jag har tagit från), så några liter blir det ju (med lite isbitar också så... )

    Så hade jag tänkt, men jag är ju öppen för förslag.
    Det är ju därför jag frågar...

    Bör väl tilläggas att jag inte tillhör högeffektsligan heller...
    1. Aha!
    2. I see...
    3. Lyckost!
    eller
    1. 10-15 sek. på (per tryck) och så trycker du ca 2-3 sek innan du skickar pjäxan i pannrummet. Borde funka. Och på ~12 sek borde du ju ha accat färdigt, right?
    2. Precis. Se ovan. On/off switch går nog bort... Kör relä du!
    3. Super. Mecka in grejjerna bara och återkom sen. Vi förväntar och givetvis fullständing rapport!

    Detta recept lämpar sig inte så värst väl för bankörning, men för vardagsbehovet ska det nog kunna bli bra! Vill man gå snäppet längre använder man samma switch och monterar in en kolsyresläckare i utrymmet för vattenbehållaren. Borde ju kunna ge lite kula effekter på bilar med laddtryckstyrning (ej Trionic7). *hihi*

    [edit] PS. Man kan nog sänka tiden på relät med kolsyra... Om inte mitt minne sviker så är kolsyresnö sisådär -78 grader. Gissa hur mycker luft som krävs för att nå 1,2 bar övertryck då? [/edit]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Jepp, då får det bli relä, snyggare lösning också...

    Nått tips på munstycken?
    Volvos (850/V70, är det väl) är ju bra har man hört och ganska billiga, men nån riktig dimma är det väl inte tal om?

    Kanske om man låter de spruta på en liten vinklad plåt, men trycket kanske inte räcker till?
    Jaja, ska väl bara få TCS:en att sluta strula och få laddtrycket att krypa ner från 1,5, så blir det minsann IC-sprut!!!
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Jag känner till en firma som jag tror (inte säker) är grossist till denna typ av munstycken. De saluför iallafall dysor från Spraying Systems i USA (samma som i DIY-artikeln ovan). Det jag är osäker på är om de säljer direkt till privatperson eller om de lev. till ÅF. De har tyvärr ingen svensk hemsida ännu (www.spraying.se studsas till USA).

    De nås dock på telefon: 026-100 100. De har kontor på flera ställen i sverige. Ring å kolla med dem. Du kan ju säkerligen använda dig av artikelnumret i DIY-artikeln.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Okej, ska kolla upp det när tiden är mogen. Blir väl en testuppsättning med vanliga (=billiga) munstycken för få allt att fungera (superduperavancerat är det ju inte, men ändå...)...

    Har du numret? Kommer ju inte in på artikeln...
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping (Rystad)
    Inlägg
    265
    Tja!

    Om någon har bra munstycken till salu så kan han/hon PM'a mig

    Är sugen också, funderar bara på hur man ska montera IC'n på en 9k CC för att uppnå bästa kylning?
    Sedan vart man ska sätta "spridarna" till IC'n

    Har redan en behållare o knapp o allt så de e bara lite småfix o trix så de ska bli så effektivt som möjligt. Hade tänkt mig spolarmunstycken från VW Caddy eller Saab 9-5 eller liknande nya Saab modeller....
    Christian Larsson - På tvären i skogen
    Saab 99 Grupp H Rallybil -75
    Saab 9000 T16 CD -92

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av k
    Okej, ska kolla upp det när tiden är mogen. Blir väl en testuppsättning med vanliga (=billiga) munstycken för få allt att fungera (superduperavancerat är det ju inte, men ändå...)...

    Har du numret? Kommer ju inte in på artikeln...
    Jag letade en bra stund (de har tydligen låst artiklarna numera). Jag tror jag har den utskriven här nånstans...

    Det stod i alla fall inget art. nr. i "Shoppen". Det stod bara:
    The kit includes:

    * Brass Conejet Tip
    * Brass Teejet Body - BSPT
    * Brass Teejet Cap
    * Brass Male Tail (Barbed)
    * Strainer Grommet

    Och inget om vilken modell det var... Sorry!

    Men om du mäter avståndet från där du ska montera den till ICn, och sedan får ett mått på hur "bred" den ska vara, så kan säkert Spraying Systems tala om för dig vilka du behöver... Tänk på att det är bra om de finfördelar vattnet ordentligt.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 333
    Hej!
    Knåpade ihop ett eget och fungerande system. Funkar på ng900 och og 9-3 med torkare bak. Lossa slangen vid spolarpumpen som skall leda vattnet till bakluckan, led slangen ner till ICn. Tog 2st spolarmunstycken och monterade framför ICn. Sedan är det bara att trycka på knappen på torkarspaken. Detta gör jag innan jag kör på strippen eller på raksträcka vid bankörning. Om det ger något vet jag ej men vatten får den på sig!

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 069
    Medlem#
    1941
    Till styrningen av pumpen så kan man använda en tryckstyrd brytare. Då får man automatiskt duschning när turbon laddar vid ett specifikt tryck & över detta. Kopplar man sedan en tidsfördröjning på några sekunder till detta så blir det bra. Sen behövs en ON/OFF brytare för att stänga av helt samt en momentan brytare för att kunna köra manuellt. Tänk även på att ha någon nivåbrytare i tanken som stänger av pumpen när vätskan är slut, annars lär pumpen skära ihop efter ett tag.


    Har inte någon av Mitsubishi EVO bilarna IC dusch som standard?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 253
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Har inte någon av Mitsubishi EVO bilarna IC dusch som standard?
    Från EVO VI och uppåt vill jag minnas att det är standard. Kanske även på de tidigare EVO-modellerna också.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881
    Här finns ungefär samma produkt som i första inlägget till ett lägre pris.

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 4526028096

    Ca pris 750:-
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Hej!
    Knåpade ihop ett eget och fungerande system. Funkar på ng900 och og 9-3 med torkare bak. Lossa slangen vid spolarpumpen som skall leda vattnet till bakluckan, led slangen ner till ICn. Tog 2st spolarmunstycken och monterade framför ICn. Sedan är det bara att trycka på knappen på torkarspaken. Dett gör jag innan jag kör på strippen eller på raksträcka vid bankörning. Om det ger något vet jag ej men vatten får den på sig!
    Smart! En liten undring, bara... Blire inte rester av spolarvätska på allt bakom duscharna då? Beläggning på IC/kylare/kylarfläkt/motor?

    Nu vart det intressant!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Har inte någon av Mitsubishi EVO bilarna IC dusch som standard?
    Har för mig att jag hört om Subarusar som har det osså...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    64
    Jepp, ska sitta på både Imprezan och Lancern i senare reinkarnationer, iaf enligt vad jag har hört...
    Saab 9000 CD 2,3T Griffin -92(!)

Liknande ämnen

  1. har funderat på att köpa en 9-5:a
    Av xzenon i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •