Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Receptfunderingar, 9-5 2.3t

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Receptfunderingar, 9-5 2.3t

    Hola!
    Jag tänker bättra på flåset i 9-5an och vill gärna höra vad ni tror om följande recept.

    Dieselsnorkel
    Kungskobra
    TD04-15T-5
    Ev ny IC, tror ni det behövs?
    a-alt 3 tum DP + 2.5 tum resten
    Mjukvara som ger ungefär enligt bilden(ca 280hk/360 Nm), dvs ingen dieselpuckel och hyfsat snällt mot koppling och låda. Det borde väl också bli mindre värmeutveckling med den vridkurvan?

    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Bra IC är alltid bra...

    Personligen hade jag börjat fundera på en topp från en Aero eller 2,3t/185 (M/01-) med Nimonicventiler vid de där effekterna.

    Annars ser det ut som ett vettigt koncept. Du kan kliva upp runt 300 hk med grönisar med den där hårdvaran i övrigt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Jo, jag har ju en FMIC liggandes som borde passa. Men är ju svårt att veta om den är bättre eller sämre än original.

    Grönisar och 300 hk. Nja, kanske den dagen när kopplingen ändå måste bytas. Det kan ju iofs bli rätt snart ...

    Nimonictopp har funnits i tankarna, samt även T5-kolvar om man nu ändå ska in och rota bland dom sakerna.

    Man får helt klart passa sig för träskfebern också ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag hade nog skitit i att byta turbo så länge. Du kan ju nå 250-260 hk ändå. Då kommer du ha samma effekt- och vridkurva hela vägen tills du når 5.000 rpm. Så det är bara de sista varven däröver du kommer ha nytta av sista 20 kusarna. Jag hade nog kört så ett tag och sedan bytt både turbo och koppling när det var dags att sjunka lite längre ned i trimträsket
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •