Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Slavcylinder till ng900 Sensonic

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Slavcylinder till ng900 Sensonic

    Hej!

    Jag har en ng900 -95 med Sensonic som står med defekt slavcylinder.

    Vid konvertering av Sensonic till Manuell har jag förstått att många köper eller kopierar Speedparts kit för konverting till hydraulisk koppling.

    Då används slavcylindern från og9-3. Är jag tvungen att byta till en sådan slavcylinder, eller kan jag renovera min "sensonic-slav"? Jag hittar inga repsatser nånstans...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    slavcylinder från og9-3 passar inte, du får nog köpa en ny på saab tyvärr.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Skiljer sig lådan ifrån en vanlig manuell ng900 låda alltså?

    Trodde det bara var givarna till sensonic som var "påhängda"...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Du behöver inte byta slavcylinder!! funkar med den som är där det skiljer inget på lådorna
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    ja, det funkar om den är hel ja, läcker den behövs en ny.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    ja, det funkar om den är hel ja, läcker den behövs en ny.
    Precis. Slaven läcker. Därav frågan/tråden.

    Läste i denna tråden att og9-3 slavcylindern inte passade på sensonic-lådan. Eller så var det fel grejer, tråden har inte gett alla svar ännu...

    Min följdfråga är: Skiljer sig verkligen sensonic-lådan mot en vanlig manuell?

    Varför finns det ingen repsats till sensonic-slavcylindern? De måste väl gå sönder lika ofta som alla andra slavcylindrar?

    Vad kostar en sensonic-slav på saab? Kan ju ringa själv, men det hade ju varit trevligt att vara förberedd så att man inte svimmar när man har dom på tråden...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Det skiljer inget mellan vanlig manuell låda och sensonic lådan så du borde kunna använda den från 9-3, det ända som skilljer är växelläges givare och en tempgivare , finns det en repsats till en og9-3 slav då?? isåfall borden den renoverings satsen även passa till din slav.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    många moderna dylika produkter är engångs av den anledningen att det oftast inte går att få isär dom. En låsring kan i produktionen vara ersatt av mekanisk pressning eller liknande.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    9-3 lådan är inte likadan som ng900 lådan, det är olika skruvhål för slaven, därav passar inte og9-3 slaven. sen sitter urtrampningslagret ihop med slaven också så det kan vara lika bra att byta.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Fick tag i skaparen av tråden jag hänvisade till ovan. Det funkar tydligen med og9-3 slav med lite meck.

    To be continued....
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Blev vidareskickad till denna tråd och undrar om man kan sätta på en 9-3 slavcyliunder på en saab 900 2,0t med sensonic låda. Passar den isåfall rakt på eller bör jag satsa på en annan slavcylinder och gärna om någon vet pris på en sådan? finns det att få tag på en original slavcylinder till denna sensonic låda??
    Många frågor men hoppas att nån vänlig själ kan svar på detta..

    mvh/Eric

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det jag fått reda på är följande:

    Citat Ursprungligen postat av Mugen
    jodå det gick bara bra köpte den från speedparts. Men man får borra upp ett hål i växellådshuset där tempgivaren sitter idag så att man får upp röret till slaven sen är det bara att montera ihop igen. hoppas det löser sig mvh mugen
    Alltså, og9-3 slavcylinder passar på lådan om man ändå skall bygga om till manuell koppling. Vet inte om man kan använda den slaven och samtidigt fortsätta använda sensonic.

    Jag har inte hittat några repsatser nånstans för sensonic-slaven och de enda som verkar ha nya är SAAB. Har inte kollat upp pris.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Bygg om till manuell istället det gjorde jag, blev mycket nöjd med resultatet. En ombyggnads sats går på 4300:- hos saab, det tog mig ungefär 10 tim sammanlagt att bygga om.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Ska man använda nya slaven (og 93) i sensonic låda så måste man borra upp hålet där tempgivaren sitter. Det är en helt annan luftningsanordning på nya slaven. Dom nya lådorna samt vanlig vajer har inte samma öppning för slavens inlopp och luftningsrör. (på sensonicvarianten)

    Så ska du fortsätta köra sensonicslav så måste du nog ha en sån om du inte ska bygga om för mycket,det är inte att rekomendera att du sätter anslutningen till nya slaven nån annanstans då luftningen kan bli knäpp.

    Jag har en sensonicslav liggandes som funkade när jag plockade ur den,den kan bli din billigt.

    /M
    Akta skinnet!

  15. #15
    jag har kollat upp idag, en original slavcylinder till 9100 sensonic kostar 1468 kr på holmgrensbil i jönköping..urtrempningslagret gick sen på 460 nånting. tyckte inte det lät så farligt ändå. rätt smidigt om man inte väljer att bygga om till hydraulisk manuell koppling. ...

  16. #16
    menade slavcylinder till saab 900 sensonic, till en 96:a...tror inte att det skiljer nåt på dem, men ny i "saabträsket" så jag kan inte svara på det. sen när jag ändå e igång o skriver så undar jag bara om min slavcylinder behöver va kass. bilen går nämligen att köra lite när man kör på ettans växel, men kan det vara så att det kanske bara räcker med att lufta kopplingen eller nån som varit med om nåt liknande problem? och vad gjorde ni isåfall åt det???

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av jonsson_844
    menade slavcylinder till saab 900 sensonic, till en 96:a...tror inte att det skiljer nåt på dem, men ny i "saabträsket" så jag kan inte svara på det. sen när jag ändå e igång o skriver så undar jag bara om min slavcylinder behöver va kass. bilen går nämligen att köra lite när man kör på ettans växel, men kan det vara så att det kanske bara räcker med att lufta kopplingen eller nån som varit med om nåt liknande problem? och vad gjorde ni isåfall åt det???
    Det kan även vara att det är för lite olja till kopplingen. Jag hade samma problem att jag inte fick in växlarna men då fyllde jag bara på lite så va allt löst på 2min. Har byggt om till manuell koppling nu!
    Full gas spar tid!
    STCS #6078

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Sen kanske det räcker att lufta och göra en kalibrering?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    ok, själva grejen är att det går lätt att få i växlarna, det är inga problem, den går att köra väldigt sakta på ettans växel men så fort man gasar lite så e det som den liksom "slirar" ur på nåt sätt. tror ni fortfarande att det kan vara till att lufta systemet eller plaska i lite olja?? ingen som vart med om detta tidigare?? ...har jag fattat det hela rätt så brukar det inte gå att lägga i växlarna när slavcylindern e trasig, men dem går liksom jättelätt...
    faan va jobbig jag känner mej nu

Liknande ämnen

  1. Slavcylinder ng900 Sensonic hjälp..
    Av Chaoz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 01:06
  2. Bygga om från Sensonic till manuell låda NG900
    Av lol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 17:09
  3. Lufta slavcylinder på sensonic?
    Av jonsson_844 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 21:20
  4. saab ng900 2,0t sensonic **hur kolla olja till kopplingen?**
    Av migge_85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 19:23
  5. Slavcylinder på saab 900 sensonic?
    Av jonsson_844 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •