Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Webasto och ACC

  1. #1

    Webasto och ACC

    Har precis slutfört den rätt krångliga installationen av en Webasto i min bil NG900 2,0T -97, problemet som jag har är att kupefläkten ej startar och tror att det är därför värmaren lägger av efter en kort stund, en sak som verkar sannolik är att jag fortfarande har luft i kylsystemet och att vattnet ej cirkulerar, värmaren överhettar visst då och lägger av.

    Om det är så så hur luftar man då på ett bra sätt? webaston är ju nu högsta punkten i kylsystemet så förstår att det kan vara lite knepigare.

    Andra förslag på orsaker mottages väldigt gärna

    Värmaren är ny och köpt på SDDC i höstas, den heter Termotop men osäker på modellen, 5Kw värme skall den ge i alla fall om det kan vara till vägledning, skall ut o testa lite till och kolla upp exakt typbeteckning. Sitter mot torpedväggen.

    Mvh

  2. #2

    Webasto och ACC

    Kan tillägga att indikationen på ACC panelen visar att fläkten går på 3-4 "streck"

    Mvh

  3. #3

    Re: Webasto och ACC

    Har testat lite mer, nu gick värmaren ända tills jag själv stängde av efter c:a 10 minuter, helt klockrent, men kupefläkten går dessvärre inte.
    Upplever att vattnet verkar cirkulera nu så allt verkar ok förutom kupefläkten då

    Inkoppling är gjord på stift 3 på ACC panelens kontakt enligt intruktion, någon som har schema och orkar kolla upp vad en inkoppling på stift 3 skall resultera i?

    Värmarens namn Termotop T.

    Tacksam för alla ideer!

    Mvh

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    inte en aning men på andra märken med webasto som original så brukar det vara så att den bryter strömmen till fläkten tills vattnet nått en viss temperatur. På min Citroen till exempel så får man ingen kupefläkt på morgonen förrän värmaren värmt vattnet till 60grader nånting, då först börjar det fläkta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    På min värmare i min 9000 96a gick det två par kablar från värmaren till kupéfläkten ,man fick lossa kabeln till kupéfläkten och ansluta den till ena kabeln till värmaren ,den andra kabeln från värmaren kopplade man in till kupéfläkten.
    krånglig förklaring

    Mvh Magnus
    9-5 vector 220hk 05 (bruksbil)
    Dodge Challenger 70 440 Mopar Power

  6. #6
    Ok lite info tackar för det, önskar gärna mer tips. Som sagt den funkar bra nu men dock ingen Kupefläkt,acc panelen visar fläkt som går på hastighet 4, motorn är ju i det närmaste uppe på normal drifttemperatur så det blir nog varmt o gott i kupen när det börjar snurra

    Någon som vet något om vad kabeln som går till acc:n gör? Matas fläkten via den kabeln eller styr den något som i sin tur matar fläkten.

    Acc:n fungerar förövrigt som den skall.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Webasto hotshot
    Av Snubblaren i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 18:57
  2. Webasto bensinvärmare
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 12:36
  3. Rykande Webasto
    Av thinner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 22:18
  4. Webasto avgas ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •