Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hur? när ? kollar du motoroljan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Hur? när ? kollar du motoroljan?

    När bilen stått i 1 timma eller 12 timmar??

    Skruvar du ner korken (Som den satt innan du skruva upp) tar upp och mäter eller bara doppa ?

    jag mäter helst när bilen stått i 12 timmar..
    Skruvar upp locket,rensar, skruvar tillbaka, skruvar ut och checkar..

    Nu vet jag inte ifall jag gör rätt och jag blir paranoid ifall det är jag som mäter fel eller motorn som bränner bort olja...

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Hur? när ? kollar du motoroljan?

    Jag tar upp, torkar av, skruvar ner korken, skruvar upp och kontrollerar.
    Kollar varje gång jag tankar, och varje gång innan jag åker iväg.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-15 klockan 15:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    En gång i veckan. Kall eller varm spelar ingen större roll, men stickan skall i botten när man kollar, dvs ta upp torka av, skruva tillbaka, ta upp och kolla. Om du kollar varm så låt den stå några minuter innan du kollar så att oljan runnit ned. Varm olja ger en par mm högre olja på stickan...

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Upplever att man får vänta rätt länge på 9-5 innan man ser rätt nivå. På min förra 9000 kunde man kolla snabbare efter att stannat motorn!

    Nån som upplever det likadant?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    skall inte oljan kollas när motorn är varm? Har för mig att det står så i instruktionsboken. Brukar va lagom att tanka bilen och gå in och betala och sedan kolla tycker jag.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    brukar kolla när jag tvättar bilen varannan vecka typ, skulle aldrig funka för min del som "niohundra" håller på, fan skulle bli tokig då
    sen så är de kanske lite mer viktigt på vissa bilar, men jag har inte haft nått problem med att ens en minsta antydan till olja försvinner de senaste 5000 milen så tycker de räcker att jag kollar med ca 80-100 mils mellanrum.

    jag brukar iaf ställa bilen ute tvätta av den sen kör jag in den och dammsuger den sen brukar jag kolla oljan, upp med stickan torka av och tryck ner och vrid runt locket sen lossa och upp igen.

    hade nog kollat oftare om jag haft en bil med T7 motor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Hur? när ? kollar du motoroljan?

    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Skruvar du ner korken (Som den satt innan du skruva upp) tar upp och mäter eller bara doppa ?
    Det är helt meningslöst att vrida fast locket. Det enda som händer när locket trycks ner och skruvas till är att locket fjädrar ner. Oljestickan har redan kommit så lång ner den kan när locket landar mot oljesticksröret.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Hur? när ? kollar du motoroljan?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Skruvar du ner korken (Som den satt innan du skruva upp) tar upp och mäter eller bara doppa ?
    Det är helt meningslöst att vrida fast locket. Det enda som händer när locket trycks ner och skruvas till är att locket fjädrar ner. Oljestickan har redan kommit så lång ner den kan när locket landar mot oljesticksröret.


    Helt korrekt, men jag kan lik förbenat inte styra min paranoida kropp så den ger fan i att skruva fast locket. Svär över mig själv varje gång jag inser att armar och händer levt ett eget liv igen.....


    För övrig så kollar jag oljan lite olika på olika bilar.

    Sierran i princip varje gång innan jag startar den för första gången den dagen, plus kanske någon extra gång vid t ex. tankning, om jag svinkört ordentligt.
    Den läcker dessutom lite olja den filuren, och kan kasta ur sig lite vid tuff körning, så det känns som det finns ett lite ökat behov att hålla koll på nivån.


    BMW 740iL
    I början kollade varje gång innan jag startade den för dagen, men nu när jag lärt mig hur den beter sig och att den inte drar någon olja att tala om, så blir det mer sällan. Kanske en gång i veckan eller så. Men jag kollar noga på garagegolvet när jag backar ut bilen, som jag gör med alla andra bilar, efter tecken på att nått läckage uppstått.


    Mazdan
    Kollar kanske en gång i månaden beroende hur mycket jag kör, i övrigt som ovan.



    MVH Tony

    1 användare gillar detta inlägg


    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Kollar en gång i veckan, upp med stickan torka av och ner igen utan att skruva fast, sen upp igen och kolla nivån. Med kall motor.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: Hur? när ? kollar du motoroljan?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Helt korrekt, men jag kan lik förbenat inte styra min paranoida kropp så den ger fan i att skruva fast locket. Svär över mig själv varje gång jag inser att armar och händer levt ett eget liv igen.....
    Tjoho, äntligen en till! Jag vet om detta men måste även jag skruva fast det och jag förbannar mig själv varje gång. Jag tror det är mitt enda tics.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    85
    hur ser man nivån på stickan...har T7 motorn med en sticka med svart i botten med en boll..var ska nivån va på den...var e MAX o MIN

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    På 9-5an försöker jag komma ihåg att kolla lite då och då i och med att den vill ha en slurk ibland.

    Kollade i morse eftersom jag tyckte att motorljudet lät lite "hårt" i går.
    Mycket riktigt, dax att hälla i 3-4 dl. Sen upplevde jag motorljudet som "normalt" igen. Kanske inbillning, vad vet jag.

    Någon mer som tycker sig höra skillnad på T7-motorljudet vid nivån ungefär mittemellan MIN och MAX jämfört med MAX?

    På deluxen kollar jag sällan oljan ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_hbg
    hur ser man nivån på stickan...har T7 motorn med en sticka med svart i botten med en boll..var ska nivån va på den...var e MAX o MIN
    Du har max och min på den fyrkantiga ytan mellan bollen och den runda delen längst upp på den svarta klumpen!

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Man ska väl kolla typ en 5-10 minuter efter att motorn varit igång. Resultatet kan skilja en del om man gör det på det viset mot för när motorn är kall.

    Ng900,an kollar jag inte olja på så jätteofta. Kanske 1ggr/mån eller mindre. (Den varken tar eller läcker olja så den känns trygg).

    9000,en är lite mer lynnig så den kollar jag olja varannan vecka på kanske.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_hbg
    hur ser man nivån på stickan...har T7 motorn med en sticka med svart i botten med en boll..var ska nivån va på den...var e MAX o MIN
    Ja, visst är det korkat speciellt när oljan är nybytt och svårare att se om ljuset inte är fullgott.

    Har för mig att det varit uppe på forumet tidigare med hittar inte på det,
    Finns det inte en normal sticka liknande 9-3SS från någon GM modell som passar i stället för den svarta pluppstickan?
    Eller om det var att att modifiera stickan... kommer inte ihop.
    Gamla 900NG ser också bättre ut med har fel längd.

    Någon som har tips på utbytessticka och ev. Art.nr?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Skall ju finnas en likadan fast med grå klump.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-15 klockan 15:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Kollar aldrig oljan faktiskt
    Mvh:
    /Knorren
    9-3 SC BioPower Anniversary

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Helt korrekt, men jag kan lik förbenat inte styra min paranoida kropp så den ger fan i att skruva fast locket. Svär över mig själv varje gång jag inser att armar och händer levt ett eget liv igen.....
    Tjoho, äntligen en till! Jag vet om detta men måste även jag skruva fast det och jag förbannar mig själv varje gång. Jag tror det är mitt enda tics.


    Kollar fö oljan typ varannan vecka. Har koll på ungefär hur mycket som förbrukas...

    Det var bättre oljestickor förr!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    8
    kollar oljan alderles för sällan. brukar kolla när lampan tänds på mercan, brukar ha koll på oljetrycksmätaren men
    kör 9-5 2,3t SE Launch

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Har inte direkt någon rutin på att kolla oljan, men det blir väl av kanske 2ggr i månaden.

Liknande ämnen

  1. Hur det går till när min sambo kollar motoroljan...
    Av JörgenGranberg i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-01-15, 08:10
  2. Kylarvätska i motoroljan?
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:12
  3. Vit sörja i motoroljan.
    Av amethystium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:48
  4. Vatten i motoroljan.
    Av Lingan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 15:35
  5. Motoroljan.
    Av kallekula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 12:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •