Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Minnet på stereon försvinner

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Minnet på stereon försvinner

    Minnet på stereon försvinner.
    Stereon är inte den orginala utan en sony..
    Jag kanske ställer in treble 5 och sen när jag släcker bilen och startar igen har treble gått till 0 igen..

    Irriterande när man ställt in alla radio kanaler osv

    Hjälp uppskattas något enormt

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    9-3? Du behöver byta plats med de båda pluskablarna i ISO-kontakten. Den ena brukar vara gul, den andra röd.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Bytt stereo nyligen?
    Kanske har du kopplat strömkablarna fel, det är 1 för konstant ström och en för tändning. Gjorde det en gång och då tappade den alla inställningar efter varje åktur. Skiftade dom sen så fungerade det bra.

    Edit: Enor han före, det stämmer att det var röd och gul kabel som fick skiftas.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Bytt stereo nyligen?
    Kanske har du kopplat strömkablarna fel, det är 1 för konstant ström och en för tändning. Gjorde det en gång och då tappade den alla inställningar efter varje åktur. Skiftade dom sen så fungerade det bra.

    Edit: Enor han före, det stämmer att det var röd och gul kabel som fick skiftas.

    det är en saab 9-5 års 98.

    Den stereon hade universal iso kablage som jag bara stoppa i bilens iso..
    Så det ska bytas ändå?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Yamaha
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Bytt stereo nyligen?
    Kanske har du kopplat strömkablarna fel, det är 1 för konstant ström och en för tändning. Gjorde det en gång och då tappade den alla inställningar efter varje åktur. Skiftade dom sen så fungerade det bra.

    Edit: Enor han före, det stämmer att det var röd och gul kabel som fick skiftas.

    det är en saab 9-5 års 98.

    Den stereon hade universal iso kablage som jag bara stoppa i bilens iso..
    Så det ska bytas ändå?
    Eftersom det inte fungerar som det är nu så skulle jag pröva med att stifta om (skifta plats) på röd och gul strömkabel i isokontakten.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Av nån anledning följer inte SAAB ISO-standarden från och med og9-3 (på ng900 funkar det). Så ja, du får stifta om och växla röd och gul.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Av nån anledning följer inte SAAB ISO-standarden från och med og9-3 (på ng900 funkar det). Så ja, du får stifta om och växla röd och gul.
    TACK SÅ MYCKET det funkar nu. wiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Av nån anledning följer inte SAAB ISO-standarden från och med og9-3 (på ng900 funkar det). Så ja, du får stifta om och växla röd och gul.
    Jag fick stifta om på en ng900 -97.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av H20
    Jag fick stifta om på en ng900 -97.
    Det var värst!! På min -94 var det rätt... då kanske någon hade stiftat om den innan jag köpte den.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    Jag fick också byta plats på röd o gul ikväll när jag tog ur original kasetten och ersatte med en cd/dvd. 9-3:a 00:a.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Har samma problem på min nyinförskaffade OG9-3.

    Dock verkar själva radiokanalerna samt inställningar på bas ligga kvar i minnet.
    Däremot så måste jag slå till stereon varje gång jag startar bilen och då börjar den alltid på låt 1 på skivan så antar att det är det här som är felet.
    Jag har inte heller något "radioläge" på tändningslåset utan allt måste vara på för att stereon ska få ström.

    Problemet är bara nu, hur får jag loss stereon för att komma åt kablaget?

    Jag tror man brukar ha någon form av specialverktyg som följer med stereon för att låsa upp den från sin hållare men något sådant fick jag inte med.

    Finns det något annat sätt?

    Mvh
    Lillsven

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Idag var jag på en firma i stan och han satte i en kontakt så nu har stereon minne och funkar kalas.

    Dock så har jag fortfarande inget radioläge, dvs. att stereon spelar i läge OFF på tändningslåset. Blir det så när man kopplar in eftermarknadsstereo eller är det fortfarande felkopplat?

    Hur löser jag det enklast? Det bästa vore om stereon sluttade spela när nyckeln ploppar ur som det är original.

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Hur löser jag det enklast? Det bästa vore om stereon sluttade spela när nyckeln ploppar ur som det är original.
    Frågan är om inte det fortfarande är lite knasigt kopplat?

    Eftermarknadsstereos brukar som sagt ha en röd och en gul kabel.

    Den gula kabeln på stereon brukar sköta minnet till stereon och är direkt kopplat till batteriet och har således ström så länge det sitter ett laddat bilbatteri i bilen.

    Den röda kabeln ska få ström från nyckeln är på, oftast i läge "1" (på Saab-språk när lyset är på men inte fläkten går om vi säger så). Vrider du av till "off" eller plockar ur nyckeln så ska stereon sluta spela i och med att den röda kabeln då tappar strömmen.

    Man KAN också koppla ihop röd och gul kabel bak på stereon till bilens minneskabel (den som går direkt till batteriet). Du får då minne på stereon och det går bra att ha det så men då får du som sagt inget radioläge.

    Antingen så har du din stereo kopplat så (alltså röd och gul ihop, direkt på batteriet) eller också har din stereo inget radioläge (Den kanske bara har en strömkabel som ska gå direkt till batteriet och då har du naturligtvis ingen möjlighet till radioläge).

    Men de allra flesta stereos har radioläge, så undersök om det inte är så att stereons radio-läges-kabel är kopplad på samma som minneskabeln.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Jag har för mig att funktionen att spela stereo i 20 minuter även utan nyckel i låset kräver en originalstereo då det är canbussen som anropas och att DICE då ger ström till stereon under 20 minuter.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Minnet på stereon försvinner

    var ute och kollade nu men blev inte så mycket klokare.

    Jag har tittat och enligt det som står i instruktionsboken sitter det nu en gul kabel i den kontakten som ska vara för ström och en röd till det som ska vara för tändning.

    Med andra ord verkar det vara kopplat som det ska?

    Hur har det blivit för er andra som bytt till eftermarknadsstereo, fungerar det med "radioläge" på tändningslåset?

    Hittade den här tråden nu
    viewtopic.php?t=139990
    Det kanske helt enkelt är så att man måste fixa detta själv genom att koppla på sig någonstans? Verkar ju dock mycket märkligt eftersom funktionen finns där som original så ström borde ju matas till stereokabeln?

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    var ute och kollade nu men blev inte så mycket klokare.

    Jag har tittat och enligt det som står i instruktionsboken sitter det nu en gul kabel i den kontakten som ska vara för ström och en röd till det som ska vara för tändning.

    Med andra ord verkar det vara kopplat som det ska?

    Hur har det blivit för er andra som bytt till eftermarknadsstereo, fungerar det med "radioläge" på tändningslåset?

    Hittade den här tråden nu
    viewtopic.php?t=139990
    Det kanske helt enkelt är så att man måste fixa detta själv genom att koppla på sig någonstans? Verkar ju dock mycket märkligt eftersom funktionen finns där som original så ström borde ju matas till stereokabeln?
    Ojoj. Jag fattade dig lite fel nu jag. Jag såg inte att du skrev att du ville ha radio i läget "OFF" på tändningen utan jag fattade det som att du var tvungen att trycka på "Off" på radion för att få den att sluta spela när du plockade ur nyckeln.

    Där ser man vad fel det blir om man läser för fort. Jag ber så mycket om ursäkt.

    Ja, funktionen med att kunna spela radio utan nyckeln är en feature i Saab-stereon och följer inte med till eftermarknadsstereos precis som Bollman säger.

    Klart att på något vis så går det säkert att fixa, men inte lika enkelt. Det innebär nog att man får hitta på någon egen lösning typ de trådar du redan själv hittat och på det viset så är nog det enklaste att lära sig leva med att stänga av lyset och vrida till "1" om man vill spela. (Vill man kunna stänga av lyset helt så kan man dra ur säkringen "Daytime running lights" så får man helt släkt lyse på ljusvredets "0" läge).

    Om du vill spela i "off" så kan du kan ju göra som jag skrev att du skulle se till att det inte var, dvs, sätter du ihop röd och gul så kan du ju spela när som helst, men tyvärr så innebär ju det också att du måste stänga av stereon manuellt varje gång på stereons "off" knapp.

    Om du hittar någon kabel med "ström med nyckeln i men i off" så se till att kabeln inte är för tunn. Stereon drar ju ganska mycket ström om du får för dig att spela på lite grann.. (Du kan ju förstås komma runt det med ett relä eller liknande men så att du inte bara tar första bästa 0,75 kvadrats kabel du hittar menar jag).

    En annan reflektion; om du hittar en sådan kabel, tänk också på att det eventuellt kan bli problem om du kopplar ihop den med bilens redan befintliga "påverkas vid tändning"-kabel. Hittar du en lämplig kabel så är det nog bättre att koppla ur bilens "påverkas vid tändning" då det annars kan mata funktioner som inte är tänkt att vara igång vid läget "off" på tändningen "bakvägen" via din kabel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Minnet på stereon försvinner

    Tack så hemskt mycket för ditt svar Kongo! Riktigt schysst.

    Det viktigaste var ju att stereon har minne och slår på sig självt vid tändning och det har jag ju nu. Som du säger så går det ju att leva med att stänga av lyset om man vill lyssna och så länge det är kopplat som det ska så är jag nöjd.

    Tack för tipset om säkringen, det skall jag fixa. Använder aldrig varselljus ändå.

    Får väl se om jag tar tag i det i framtiden och försöker koppla på strömmen på någon lämplig kabel.

    Mvh
    Lillsven

Liknande ämnen

  1. problem med minnet till stereon
    Av juniormannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 20:49
  2. inställningar på stereon försvinner vid nyckel urtag
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 03:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •