Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Pneumatikslang till vacum

  1. #1
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286

    Pneumatikslang till vacum

    Tjenare!

    Jag har bytt ut alla vacumanslutningar i motorrummet till denna typen: http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... C00275.JPG

    Nu letar jag efter en bra pneumatikslang (PVC?), dvs en slang som är ganska styv och plastaktig. Jag har hittat blåa hos en hydraulfirma här i Trollhättan, men jag skulle gärna vilja ha svarta eller ev. silvriga slangar om det finns, alltså i en diskret färg.

    De dimensioner jag letar efter är 6 och 8mm utvändigt.

    Tacksam för tips på vart jag kan hitta detta!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    det är nog bara att trava in hos nån volvo-scania lastvagnsfirma eller liknande, svart slang används ju som luftslang i en mängd lastbilar och finns i alla möjliga dimensioner.

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog bara att trava in hos nån volvo-scania lastvagnsfirma eller liknande, svart slang används ju som luftslang i en mängd lastbilar och finns i alla möjliga dimensioner.
    Och dessa är av den plastiga typen? Jag är inte ute efter någon vanlig vacumslang som ramlar sönder efter en vecka...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    339
    Creatix har ju gråa iaf. Vet inte hur det ser ut dock. Finns här iaf:
    http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRPURB01

    MVH

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Creatix har ju gråa iaf. Vet inte hur det ser ut dock. Finns här iaf:
    http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRPURB01

    MVH
    Bra tips!

    Men skulle gärna vilja ha svart, och den behöver nödvändigtvis inte komma från någon stylingfirma, går lika bra med någon som sysslar med pneumatik Ingen här inne som sysslar med sånt? eller fick slangen över när man monterade laddtrycksmätaren?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog bara att trava in hos nån volvo-scania lastvagnsfirma eller liknande, svart slang används ju som luftslang i en mängd lastbilar och finns i alla möjliga dimensioner.
    Och dessa är av den plastiga typen? Jag är inte ute efter någon vanlig vacumslang som ramlar sönder efter en vecka...
    ja luftslang på tryckluftsbromsar är pvc slang. På just lastbilar används det väldigt frekvent och de har till 100% sånt på rulle. I en vanlig scania eller volvo buss är det säkert flera mil med sån slang till dörröppningar och allt möjligt.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    Dock så har dessa en tendens att vara jävligt hårda. Iof så finns de ju de allra minsta. Har ju dessa slangar till bromsarna på volvodumprarna på jobbet. Men tyvärr så är dessa helt odugliga till denna uppgift.

    /G
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog bara att trava in hos nån volvo-scania lastvagnsfirma eller liknande, svart slang används ju som luftslang i en mängd lastbilar och finns i alla möjliga dimensioner.
    Och dessa är av den plastiga typen? Jag är inte ute efter någon vanlig vacumslang som ramlar sönder efter en vecka...
    ja luftslang på tryckluftsbromsar är pvc slang. På just lastbilar används det väldigt frekvent och de har till 100% sånt på rulle. I en vanlig scania eller volvo buss är det säkert flera mil med sån slang till dörröppningar och allt möjligt.
    Ok, ska kolla upp detta! Vet dock inte vart jag har närmaste lastbilsverkstad.

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Dock så har dessa en tendens att vara jävligt hårda. Iof så finns de ju de allra minsta. Har ju dessa slangar till bromsarna på volvodumprarna på jobbet. Men tyvärr så är dessa helt odugliga till denna uppgift.

    /G
    Okok, bortsett från färgen så hade de blåa fungerat alldeles utmärkt, men känns sådär bra att ha blå slangar i mitt motorrum. Vet du hur styva de vanliga blå pneumatikslangarna är? (tänkte som referens) Är de ni använder mycket hårdare?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43
    Pneumatikslang hittar man tex hos SMC, Bosch Rexroth, eller FESTO. Det finns både blå och svart i diameter 6mm och 8mm.
    De säljer troligen helst en hel rulle, men man kan ju alltid ringa och fråga.
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  11. #11
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av ergu
    Pneumatikslang hittar man tex hos SMC, Bosch Rexroth, eller FESTO. Det finns både blå och svart i diameter 6mm och 8mm.
    De säljer troligen helst en hel rulle, men man kan ju alltid ringa och fråga.
    Fint! Såg att SMC hade en åteförsäljare här i THN, får ringa dit imorgon!

Liknande ämnen

  1. varför skjuter jag vacum slangen till dumpen
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 15:08
  2. Vacum og900
    Av diggy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 14:03
  3. Var sitter vacum slangen till EGR ventilen!?
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •