Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svårstartad MED motorvärmare NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Svårstartad MED motorvärmare NG9-3 B207

    Monterade motorvärmare på min 9-3SS -03. Den har fungerat utan problem och motorn har snabbt kommit upp i temperatur och allt har varit till full belåtenhet ända tills idag.
    Satte i värmaren som vanligt men pga. tidsbrist fick den bara sitta i en timme och när jag sedan skulle starta bilen så var det tji. Den tände till några gånger men mer än så ville den inte. Efter ca. två minuter så startade den äntligen även om det var med tvekan.

    När jag sedan kom hem så kollade jag i WIS:en och där hittade jag ett servicemeddelande där det stod om "Startproblem vid användande av motorvärmare".
    Efter kontakt med Saab-verkstaden så bekräftade dom att 03:ans SS är svårstartad med motorvärmare vid 0 gradig temp och att en omfattande omprogrammering av motorstyrningen måste göras.
    Detta gäller tydligen bara 03:or.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Har du den så kallade elektriska motorvärmaren som man startar från sid:en eller har du "vanlig" som startar av sig själv när du stoppar i kontakten?

    Jag hade en elektrisk i min 9-3 ss -03 och den hade jag problem med. Den käkade upp mitt batteri med startproblem som följd. Enligt Saab hade andra med elektrisk motorvärmare haft samma problem som jag på -03:or. Efter ombyggnad till vanlig värmare funkar allt perfekt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Jag har den "vanliga" som startar när man sätter i sladden. Problemet är när man kör motorvärmaren för kort stund(i mitt fall 1 timme) vid 0 gradigt utetemp. Det är då motorstyrningen inte vill vara med och måste programeras om. På 04:orna och framåt är detta åtgärdat.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 21:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Snacka om skumt fel! Hoppas verkligen Saab tar detta på goodwill. Föreslå det iaf.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216
    Har samma problem med min .hur blir det med omprogrameringen om bilen är chipad har maptun steg1
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Inget konstigt alls!

    Motorn blir lite ojämnt uppvärmd med elmotorvärmaren som sitter i Thermostathuset.
    Motorn tänder felkoder ibland också och problemet verkar vara att motortempgivaren blir mera uppvärmd än resten av motorn.
    Resultataet är att motorn kallstartberikas aldeles för lite!

    Vissa har monterat en kontaktvärmare istället som värmer oljetråget och då får man inte detta problem men motorn blir ju knappast varm heller.

    Sedan så vet jag inte om det spelar så stor roll om motorvärmaren startas via SID eller med en sladd som man stoppar i. Det ska ju inte spela någon roll...

    EDIT: Precis som någon sa ovan så tog Saab fram en mera tollerant mjukvara efter nån vinter.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av evo
    Har samma problem med min .hur blir det med omprogrameringen om bilen är chipad har maptun steg1
    Troligen har Maptun en senare programvara som bygger på ett fungerande originalprogram. Hör efter med dem!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Efter kontakt med Saab-verkstaden så bekräftade dom att 03:ans SS är svårstartad med motorvärmare vid 0 gradig temp och att en omfattande omprogrammering av motorstyrningen måste göras.
    Detta gäller tydligen bara 03:or.
    Vadå "omfattande omprogrammering av motorstyrning"...??
    Det finns en friskare mjukvara hos Saab till M03, och det är inget "omfattande jobb" för dem att fixa det.

    //Mr MEP

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    Enl. verkstaden var det fråga om en "omfattande omprogrammering".
    Detta är inget som görs med automatik när man har bilen på service utan endast om kunden påpekar att det är problem.
    Enl. WIS:en så skall det ta 0.8 timmar vilket låter ganska omfattande för mig.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 21:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Alla omprogrammeringar tar sin lilla tid, men 0,8h låter som det är i överkant om de bara skulle programmera T8. Allt som allt med hämtning av säkerhetsaccess m.m. så bedömmer jag att det tar ca 0,5h.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    0,8 timmar låter lite i överkant.....vad man klassar som "omfattande" tycks ju vara högst individuellt.
    Sant att det inte görs omprogrammering per automatik vid service, men det beyder ju inte att du skall betala för det om du påtalar att du har problem. Jag tror bestämt att Saab skall fixa detta gratis.
    För visst har du väl tid att vänta 0,8 timme om du vill få det åtgärdat? Tycker du inte det är ett problem för dig, så kan du ju givetvis strunta i det hela.

    //Mr MEP
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 21:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    Om bilen blir nästan omöjlig att starta med motorvärmaren i vid vissa temperaturer så anser i alla fall jag att det är ett problem som i alla fall jag har beställt tid och skall få åtgärdat.
    Jag startade den här tråden i rent informationssyfte till alla som har eller tänker montera motorvärmare i sina SS-03.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    Helt Ok!
    Jag kanske tolkade ditt första inlägg lite fel.

    //Mr MEP
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 21:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    20

    Utetemperaturgivare

    Svårstartad vid temperaturer runt nollan?

    Är utetempgivarens värde med och bestämmer hur mycket blandningen ska fetas på vid kallstart, eller vad är skillnaden mot att starta vid kallare temperaturer?

    Sitter motortempgivaren för nära värmeelementet så borde väl den givaren visa fel oavsett utetemperatur?

    Har jag tappat alla indianer ur kanoten?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Utetemperaturgivare

    Ja inte vet jag var du har gjort av dina indianer, dem får du allt hålla reda på själv
    Värmeelementet sitter i termostat huset enl. han som monterade och jag antar att temp givaren sitter i närheten så det är väl därför motorn tror att det är sommar när motorvärmaren har jobbat ett tag.
    Jag var in till Saab idag(4 veckors väntan) och fick en omprogramering utförd och på eftermiddagen startade den i alla fall efter 3 timmars användning av motorvärmaren så det är väl bara att hoppas det håller i sig.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 21:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    41
    Min bil står på gatan så det blir tyvärr ingen ström till min motorvärmare...
    Men de 2 andra Saabarna på jobbet har också problem med motorvärmaren, men det har nog inget med utetemperaturen att göra.. Sitter värmaren i för "kort" tid så blir det svårt att starta. Så antingen strunta i värmaren eller förläng värmningstiden till min 2 timmar..
    Inte bara Saab som har detta problem med motorvärmare.

    /D
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Svart)
    Saab 9-3 SC BioPower -08 (Vit)
    Saab 9-5 SC BioPower -06 (Svart)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: Motorvärmare, 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Detta gäller tydligen bara 03:or.
    Inte bara 03:or även 07:or.
    Tydligen två givare som ger ifrån sig olika värden, den ena är säkert uppvärmd av motorvärmaren och inte den andra.
    Motorn får spelet.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad NG9-3 B207 BioPower
    Av Pettiss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2022-10-29, 23:29
  2. [LÖST] Motorvärmare B207 vs A20NFT?
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 11:55
  3. [LÖST] Motorvärmare till NG9-3 B207
    Av Henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2018-12-18, 17:51
  4. Svårstartad 9-3SS vid användning av motorvärmare.
    Av Prodigal_Son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 23:24
  5. Svårstartad efter användning av motorvärmare
    Av EmilW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •