Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Stereon dog, säkringar äts.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201

    Stereon dog, säkringar äts.

    Ja..

    Häromdagen dog stereon och klockan i bilen som går på samma säkring. Det är en Saab original kassettstereo och bilen är en 9000 från 92.
    Grejen är att även när jag nu har tagit bort stereon så går säkringen så fort jag ska stoppa i en ny.
    Jag har provat om det kunde vara nåt skit med elantennen men med den strömkontakten urdragen kvarstår problemet...
    Vad kan det vara för fel? Kan det vara strömsladden till stereon som pajjat? den kändes lite sliten och svampig alldeles där sladden går in i kontakten, som för övrigt är av "gammal" modell där kontakten är rund med massa små piggar i sig.

    Hjälp uppskattas! och då jag, tyvärr, är pissdålig på el så får ni gärna förklara eventuella kontakter och sladdar bildligt!

    EDIT.
    Läste runt lite här på forumet och upptäckte att den svarta "strömsladden" kanske inte är en strömsladd utan en DIN-sladd till slutsteget...?
    Var kommer strömmen då? Jag antar att den inte kommer från den vita avlånga klump som jag tror är en ISO-kontakt..?

    Som ni märker är jag en riktig lekman i ämnet! Hjälp!

    Kolla sista posten för bilder!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Har försökt söka efetr svar här på forumet men jag kan inta hitta något..
    Skulle vara extremt tacksam för lite hjälp!

    Då jag funderar på en ny stereo så har det dykt upp lite mer frågor också!

    Jag har, här på forumet, läst mig till att strömmen och högtalarsladdarna går genom iso-kontakten, som det för övrigt bara finns en av. Är det rätt?
    Den svarta (DIN?)-kontakten går till slutsteget??
    På orignalstereon(radio/kassett) är dessa två de enda kontakterna som finns vad jag har sett/förstått..

    Om jag nu köper en ny stereo, borde den isf passa? Och måste stereon ha DIN-uttag för att jag ska kunna koppla den till slutsteget?

    MEN, prio1 är ju helt klart att få reda på vad som gör att säkringen går direkt man stoppar i den!

    Tack på förhand!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Hjäääälp!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Kollat jordkabeln och jordpunkten på karossen (minuskabeln som oftast är svart) ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Kollat jordkabeln och jordpunkten på karossen (minuskabeln som oftast är svart) ?
    Har tyvärr inte kollat någonting alls i stort sett då jag är väldigt okunnig...
    Var sitter jordkabeln och jordpunkten?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Kollat jordkabeln och jordpunkten på karossen (minuskabeln som oftast är svart) ?
    Har tyvärr inte kollat någonting alls i stort sett då jag är väldigt okunnig...
    Var sitter jordkabeln och jordpunkten?
    Nu är jag ju inte säker på att det är jorden som är problemet men det är värt att kolla den då det ofta är jorden som felar vid stereoproblem.

    Ingen aning vart jordpunkten är då jag inte har ägt någon 9000 men jordkabel är i regel alltid den helsvarta kabeln i isokontakten. Följ den från stereon så borde du hitta vart den är jordad i karossen. Kolla så att plåtytan som jorden är skruvad i är ren, om den har eroderat (rätt ord?) så skrapar du den plåtren innan du skruvar fast jordkabeln igen.

    OT: Var i Leksand bor du?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    [quote=93ss Daniel]
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av "93ss Daniel":2lh7yjei
    Kollat jordkabeln och jordpunkten på karossen (minuskabeln som oftast är svart) ?
    Har tyvärr inte kollat någonting alls i stort sett då jag är väldigt okunnig...
    Var sitter jordkabeln och jordpunkten?
    Nu är jag ju inte säker på att det är jorden som är problemet men det är värt att kolla den då det ofta är jorden som felar vid stereoproblem.

    Ingen aning vart jordpunkten är då jag inte har ägt någon 9000 men jordkabel är i regel alltid den helsvarta kabeln i isokontakten. Följ den från stereon så borde du hitta vart den är jordad i karossen. Kolla så att plåtytan som jorden är skruvad i är ren, om den har eroderat (rätt ord?) så skrapar du den plåtren innan du skruvar fast jordkabeln igen.

    OT: Var i Leksand bor du?[/quote:2lh7yjei]

    Okej, får kolla det! Tänkte på om det kunde vara strömkabeln som har något brott eller liknande, vilken färg har den isf?

    OT: Jag bor nära centrum, nästan vid ishallen. Hurså, är du bevandrad i Leksandstrakten?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Okej, får kolla det! Tänkte på om det kunde vara strömkabeln som har något brott eller liknande, vilken färg har den isf?

    OT: Jag bor nära centrum, nästan vid ishallen. Hurså, är du bevandrad i Leksandstrakten?
    jordkabeln (-) är svart
    Matningen (+) är röd
    Sen finns det en strömkabel till som brukar vara gul.

    Anledningen till 2 +kablar är att en ger konstant strömförsörjning och ser till att inställningarna inte försvinner när du stänger av bilen och en som styrs av tändningen som startar/stänger av stereon när du slår på/slår av tändningen.

    Någon här borde kunna svara på var jordpunkten för stereon sitter.

    OT: Farmor kommer från Leksand så jag har spenderat många sommrar och även varje midsommar i Häradsbygden/Västanor. Även kusinerna är uppväxta i Leksand (Källberget).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Okej, får kolla det! Tänkte på om det kunde vara strömkabeln som har något brott eller liknande, vilken färg har den isf?

    OT: Jag bor nära centrum, nästan vid ishallen. Hurså, är du bevandrad i Leksandstrakten?
    jordkabeln (-) är svart
    Matningen (+) är röd
    Sen finns det en strömkabel till som brukar vara gul.

    Anledningen till 2 +kablar är att en ger konstant strömförsörjning och ser till att inställningarna inte försvinner när du stänger av bilen och en som styrs av tändningen som startar/stänger av stereon när du slår på/slår av tändningen.

    Någon här borde kunna svara på var jordpunkten för stereon sitter.

    OT: Farmor kommer från Leksand så jag har spenderat många sommrar och även varje midsommar i Häradsbygden/Västanor. Även kusinerna är uppväxta i Leksand (Källberget).
    Okej, men min stereo stängs inte av när jag slår av tändningen, så jag kanske bara har en +kabel?
    Om det nu är så att det är en kabel till iso-kontakten, måste jag då byta ut hela grejen?

    OT: Vad heter dina kusiner då? Känner en del på Källberget nämligen. För övrigt så sitter jag på jobbet alldeles bredvid Källberget.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Nä du behöver inte byta hela iso-kontakten, det räcker med att stifta om den kabeln som är trasig, om nu någon är det.

    OT: Du har pm.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Nä du behöver inte byta hela iso-kontakten, det räcker med att stifta om den kabeln som är trasig, om nu någon är det.

    OT: Du har pm.
    Hehe, ursäkta men "stifta om" = byta?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Nä du behöver inte byta hela iso-kontakten, det räcker med att stifta om den kabeln som är trasig, om nu någon är det.

    OT: Du har pm.
    Hehe, ursäkta men "stifta om" = byta?
    Japp, ur med stiftet i iso-kontakten som kabeln sitter i (trycks ut bakåt, mot kabeln så att säga) och dit med den nya.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    [quote=93ss Daniel]
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    Citat Ursprungligen postat av "93ss Daniel":2104rw86
    Nä du behöver inte byta hela iso-kontakten, det räcker med att stifta om den kabeln som är trasig, om nu någon är det.

    OT: Du har pm.
    Hehe, ursäkta men "stifta om" = byta?
    Japp, ur med stiftet i iso-kontakten som kabeln sitter i (trycks ut bakåt, mot kabeln så att säga) och dit med den nya.[/quote:2104rw86]

    Okej, det var det jag tänkte... Har du nåt bra tips på hur man kan kolla kablarnas funktionalitet utan att byta ut dem?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Nope sorry, mina kunskaper/egna erfarenheter sträcker sig till att kolla att dom ser hela ut och sitter som dom ska.

    Men som sagt, börja med att kolla jorden (minuskabeln som är svart) och sen matningskabeln (+kabeln som ger ström från batteriet) och se så att fästpunkter är rena och sitter väl åtdragna.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Nope sorry, mina kunskaper/egna erfarenheter sträcker sig till att kolla att dom ser hela ut och sitter som dom ska.

    Men som sagt, börja med att kolla jorden (minuskabeln som är svart) och sen matningskabeln (+kabeln som ger ström från batteriet) och se så att fästpunkter är rena och sitter väl åtdragna.
    Okej, ska göra det!
    Tack så mycket!

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Om säkringarna smäller hela tiden tyder det inte på dålig jord, snarare tvärtom.
    Skulle tro att du har en kortis nånstans, alltså att en pluskabel ligger emot jorden och skapar en kortslutning.

    Smäller säkringen även om du inte har någon stereo inkopplad?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Om säkringarna smäller hela tiden tyder det inte på dålig jord, snarare tvärtom.
    Skulle tro att du har en kortis nånstans, alltså att en pluskabel ligger emot jorden och skapar en kortslutning.

    Smäller säkringen även om du inte har någon stereo inkopplad?
    Jo, jag tänkte också att det borde vara en kortslutning nånstans, men frågan är var den kan vara... Vilka alternativ finns..?
    Säkringen smäller även nu när jag har tagit ur stereon helt och hållet. Räcker med att bara köra in den halvt så blixtrar det till. Så med andra ord så är det ju inte själva stereon som orsakar det..

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Kolla pluskabelns (röd) väg från kupén till batteriet. Isoleringen kan ha skavts mot någon kant eller liknande.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Kolla pluskabelns (röd) väg från kupén till batteriet. Isoleringen kan ha skavts mot någon kant eller liknande.
    Blir det första jag gör efter jobbet!
    Men kan jag se den väl från motorrummet eller lär jag slita bort halva inredningen? Nu vet ju du kanske inte hur det är på en 9000 men hur brukar det vara då?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Du bör ha en tunn pluskabel som går från samma batteripol som den tjocka röda pluskabeln i din bil. Tror att det är den som går till stereon på din bil. Jag skulle kolla igenom motorrummet ordentligt innan jag börjar riva ur halva inredningen. Kanske har du mekat med motorn nyligen(?) och "lyckats" skada kabeln eller fått den ur position.

Liknande ämnen

  1. centrallås skjuter säkringar
    Av extr8 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 01:09
  2. Tugga 15 amp säkringar
    Av Biohazard77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 14:03
  3. GLT + käkar säkringar
    Av joppe_ing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 22:18
  4. vilka säkringar ska jag dra ur?
    Av classic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •