Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frågor om 3,5 Bar BTR.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    217

    Frågor om 3,5 Bar BTR.

    Tjena!

    Jag såg att vid högre effektuttag så monterar man en 3,5 Bar BTR på bilar med T7.
    Och som vanligt när man börjar fundera kommer det upp några frågor.

    Är Bosch 3,5 Bar BTR en original regulator från Bosch eller är den modifierad på något sätt?

    Har spridarna någon sorts gräns där dem inte kan leverera mer bränsle?

    Kan någon förklara varför man monterar en 3,5 Bar BTR vid högre effektuttag?

    (BTR = Bränsletrycksregulator)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Frågor om 3,5 Bar BTR.

    Citat Ursprungligen postat av Bjirnen
    Tjena!

    Jag såg att vid högre effektuttag så monterar man en 3,5 Bar BTR på bilar med T7.
    Och som vanligt när man börjar fundera kommer det upp några frågor.

    Är Bosch 3,5 Bar BTR en original regulator från Bosch eller är den modifierad på något sätt?

    Har spridarna någon sorts gräns där dem inte kan leverera mer bränsle?

    Kan någon förklara varför man monterar en 3,5 Bar BTR vid högre effektuttag?

    (BTR = Bränsletrycksregulator)
    Fabrikat vet jag inte, spelar det nån roll? Man kan iallfall inte på nåt sätt bygga om sin btr som man vill. Det ska till en ny.

    Spridarna har en gräns för hur mycket soppa de klarar. Finns en guide i FAQ där alla originalspridarna finns med spec.

    För att man behöver mer soppa, och för att få mer soppa behövs antingen högre tryck till originalspridarna, eller ett par större spridare med eller utan högre bränsletryck. Vad som behövs avgörs genom ditt effektmål.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    217
    Jag har en Saab 9-3 -01 ltt, är det tegelbruna spridarna i denna?

    Om spridaren levererar en viss mängd bensin vid 3 Bar, levererar den mer vid 3,5 Bar då?

    Vid ett visst tryck så borde det ju finnas en gräns när spridaren inte kan leverera mer?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Bränsletrycksregulatorn ger så att säga en "bas" från vilken bränsletrycket sedan ökas i relation till laddtrycket. Vid t ex 1,5 bars laddtryck ger en 3 bars BTR 4,5 bar och en 3,5 bars dito 5 bar. Olika spridare fungerar olika bra vid olika tryck, så man kan inte automatiskt räkna ut vare sig hur mycket en spridare kommer att ge vid ett visst tryck eller hur spridarbilden kommer att se ut.

    En 3,5 bars BTR skall naturligtvis vara byggd för att ge just 3,5 bars grundtryck och inget annat. Det finns fall där man "fulmekar" lite och klämmer ihop den, vilket ofta ger ett högre tryck. Dock har man sällan exakt koll på vilket bränsletryck den sedan ger, vilket ställer till det på bilar med nyare och mer avancerade styrsystem.

    Värt att ha i åtanke är också att högre bränsletryck belastar bränslepumpen mer, d v s ofta förkortar man dess livslängd genom att höja bränsletrycket.

    Om man bara behöver "lite" extra bränsle är det dock ofta ett kostnadseffektivt alternativ till att byta spridare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    217
    Tack för en bra utredning KK!

    Om jag har förstått rätt så är det mer safety att byta spridare än att byta till en 3,5 bar regulator vid lite högre effektuttag än original.

    Med större spridare så borde ju bilen alltså bli mer lättmappad?

    Så det här med att en spridare ligger på 630cc vid 3 bar är egentligen bara en grund?

    Verkar ju vara en hel vetenskap med spridare.

    Men nu är BTR funderingarna utredda.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Större spridare leder snarare till en svårmappad bil vid låglast/tomgång.
    Det bränsletryck man har är differentiellt mellan insugssidan på spridaren och fuelrailsidan. Dvs. att trycket över spridaren ständigt skall vara det som bränsletrycksregulatorn är specad för.

    Sen på fuelrailsidan ökar trycket som KK skrev.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Var de tinte någon Audi som hade 3,5bars btr original som passade T7 motorerna?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Var de tinte någon Audi som hade 3,5bars btr original som passade T7 motorerna?
    någon som vet detta och kan ge mig en modell?.

  9. #9

    3.5 bars tryckreg.

    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Var de tinte någon Audi som hade 3,5bars btr original som passade T7 motorerna?
    någon som vet detta och kan ge mig en modell?.

    Hej!

    Jag har monterat en 3.5 bars reg. på min.. finns att beställa hos bosch grossister art. nr 0 280 160 526

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 3.5 bars tryckreg.

    Citat Ursprungligen postat av gixxer1000
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Var de tinte någon Audi som hade 3,5bars btr original som passade T7 motorerna?
    någon som vet detta och kan ge mig en modell?.

    Hej!

    Jag har monterat en 3.5 bars reg. på min.. finns att beställa hos bosch grossister art. nr 0 280 160 526
    Tackar!
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. Frågor 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 22:50
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. 2 frågor om 9-5 99
    Av Mippan 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 19:04
  5. Har två frågor?
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •