Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lång tid för varmkörning, normalt?

  1. #1

    Lång tid för varmkörning, normalt?

    Kör en 9-3 SC 1,8t BioPower -07 sedan i somras, men nu när det börjar bli lite svalare ute (än så länge bara ned till -4) så upplever jag att det tar väldigt lång tid innan motorn kommer upp i driftstemp!
    Senast jag kollade nu så var det uppåt 10 km körning varav ca 1-1,5km motorväg på slutet innan den indikerade normaltemp, och det känns skumt....
    Tar etanolbilar längre tid på sig att bli varm eller varför är det så här tro?
    Mvh:
    /Knorren
    9-3 SC BioPower Anniversary

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    När jag kör 9000 vid den tempen så brukar termostaten öppna efter ca 6-7 km om jag först kör de ca 4 km det är till motorvägen, och sedan tar det väl ngn km till innan den nått normaltemp med "inkopplad" kylare. Det verkar ta lite längre med din, men jag får inte känslan av att det är extremt ändå.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Det som är lite udda är att t om min minimalt bilintresserade sambo anmärkte just på detta idag då hon kom från jobbet, trots att jag inte nämnt något om detta fenomen till henne tidigare....
    Likaså glömde jag nämna att vid den senaste kollen som jag beskrev i mitt första inlägg så hade jag haft igång motorvärmaren också i ca 2 tim (yttertemp ca +2-+5 grader).
    Så nog känns det lite märkligt i alla fall tycker jag?!?
    Mvh:
    /Knorren
    9-3 SC BioPower Anniversary

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Min 9-5 2.0t från 1998 beter sig ungefär som din bil, kanske något snabbare. Frågan som en amatör ställer sig är om det påverkar hur man ställer värmen inne i kupén från början. Har för mig att jag läste att elektroniken lägger fokus på att först få upp motorn till en viss temperatur innan kupévärmen börjar flöda, men borde det inte ta lite längre tid att sedan komma upp i "arbetstemp" på motorn om man sätter tempen högt inne i kupén från början? Hmm, många ord för att få sagt det där.

    Om det inte är normalt kanske det kan vara värt att kolla termostaten?

  5. #5
    Tempen i kabinen stod inställd på 20-21 grader på båda sidor, fläkt och sånt i läge Auto bara.
    Men det är ju snart dags för första servicen så då får dom checka termostaten eller så då, men jag var mest nyfiken om det var något typenligt beteende hos etanolbilar att dom tar längre tid på sig att bli varma.
    Mvh:
    /Knorren
    9-3 SC BioPower Anniversary

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Låter ju konstigt om du först har i motorvärmaren & att det ändå tar så pass lång tid som 10km innan den blir helt varm!

    Vet inte exakt sträckan innan min tempmätare ligger på kl 09:00. Men skulle gissa på 4km. Utan motorvärmare!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Låter lite väl länge, speciellt med tanke på motorvärmaranvändning innan start. När jag använder motorvärmare öppnar termostaten på runt 2-3 km vi den här utetemperaturen och om jag skulle köra utan kanske 5-6km kanske något mer. Men jag tycker samtidigt inte det är extremt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    I morse hade motorvärmaren gått ca 1 tim i garaget och yttertempen var 0 grader, och då tog det 10 km innan visaren visade normal temp.
    Av dom 10 km var 2 km 50-sträcka, 6 km 90-sträcka och 2 km motorväg.
    Iaktog visaren och när den kommer upp till 25%-strecket (50% motsvarar normal drifttemp) så känns den som om den stannar till där ett tag innan den så sakteliga börjar vandra uppåt igen.

    Vore intressant att få några aktuella jämförelser vid den här temperaturen och vid olika driftfall.
    Mvh:
    /Knorren
    9-3 SC BioPower Anniversary

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det KAN ju vara så att termostaten är boven i dramat, MEN, kör du på E85 eller E75 för den delen så ökar den interna kylverkan. (motorn kylning inifrån av bränslet)
    Till detta får du lägga att det kostar på rejält att få värme i kupén.

    Klimatanläggningen (ACC) kör fläkten relativt långsamt innan motor uppnått "fesljummen". Främst på grund av att det finns ingen värme att blås in i kupén.
    Att tänka på motorn är nog tyvärr inget som de flesta kunderna accepterar.(?)

    Tempmätaren når "horisontalläge" innan vattnet går ut i kylen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. dålig kännsla i bromsarna direkt efter varmkörning?
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 23:34
  2. Tomgångs problem 9-5 efter varmkörning
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 20:17
  3. 9-3 185 hk laddar ej normalt
    Av hugge01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 09:29
  4. Min ECC låter, normalt?
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •