Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 som tar tid att starta

  1. #1

    9-3 som tar tid att starta

    Hej, första inlägget.

    Har just skaffat en 9-3 av gamla modellen, en 00:a med 154hk som gått 11 000 mil.
    Tidigare hade jag en corolla från 92. Saaben är liiiiite mer bil

    Nu frågorna:
    1. Ska det ta 2 hela sekunder från det att man vrider nyckeln tills motorn hoppar igång? Nu snackar vi inte bara kallt väder. Toyotan hoppade igång direkt, liksom tidigare förgasar saabar jag haft(förutom när det var riiiiktigt kallt)
    2. Växlarna kan ibland vara tröga att få i. Är lådan sliten eller är det typiskt saab?
    3a. Funderar på en chippning, har sett att priserna varierar kraftigt, vad beror det på? På Map Tuns sida står det ca 6800 exkl.moms för 225hk medans Hi Tune tar 4500 inkls. för 210hk. Känns inte värt dubbla priset för 15hk extra, kan kvaliten på programkoden skilja?
    3b. Behöver jag skaffa magnetventil för att kunna chippa? Kan det vara så att den ingår i priset hos Map Tune men inte hos Hi Tuning?

    Mvh Bratwurst

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    1 de är väl ganska normalt att de tar så "lång" tid att starta, iaf de ng900 jag ägt har alla 3 varit så og9-3 är ju nästan samma bil, kan ju även va ett första teckan på att batteriet börjar bli dåligt, fast de märker du nog rätt fort nu när de börjar bli kallt ute.

    2. kan va en ren justeringsgrej, eller ett oljebyte för att fixa, visst lådan kan va sleten men jag hade kört på en justering och ett oljebyte i första hand.
    3a
    Jag skulle aldrig valt en "okänd" firma som Hi-tune, har ju dykt upp div okända firmor och mycket problem i släptåg, vad de företaget nu hette som trimamde biligt och de va fel på programen?..
    3:b magnetventilen till en T5 (som du har, röd kasett) är dyr som fasen, närmre 2000kr så de är nog mycket möjligt att den ingår hos map tun, har svårt att tro att Hi Tune kan chippa bilen och montera en 2000kr Magnetventil för 4500kr så i slutändan kanske de står lika.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    1 de är väl ganska normalt att de tar så "lång" tid att starta, iaf de ng900 jag ägt har alla 3 varit så og9-3 är ju nästan samma bil, kan ju även va ett första teckan på att batteriet börjar bli dåligt, fast de märker du nog rätt fort nu när de börjar bli kallt ute.

    2. kan va en ren justeringsgrej, eller ett oljebyte för att fixa, visst lådan kan va sleten men jag hade kört på en justering och ett oljebyte i första hand.
    3a
    Jag skulle aldrig valt en "okänd" firma som Hi-tune, har ju dykt upp div okända firmor och mycket problem i släptåg, vad de företaget nu hette som trimamde biligt och de va fel på programen?..
    3:b magnetventilen till en T5 (som du har, röd kasett) är dyr som fasen, närmre 2000kr så de är nog mycket möjligt att den ingår hos map tun, har svårt att tro att Hi Tune kan chippa bilen och montera en 2000kr Magnetventil för 4500kr så i slutändan kanske de står lika.
    Hej.

    Batteriet verkar vara starkt, har inte mätt upp det men det känns bra. Kan inte vara dåliga stift eller? Kanske får vänja sig vid att den tar lite tid.

    Vad ger man för en justering och ett oljebyte på växellådan?

    Som du säger kan det vara ventilen som skiljer i pris, då blir ju skillnaden genast mindre och mer motiverad även om det fortfarande är skillnad.

    /Bratwurst

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Min 9-3 2.0i -98 började bli seg och starta strax innan bensinpumpen gav upp... Dock snarare 3-4s än 2...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Min 9-3 2.0i -98 började bli seg och starta strax innan bensinpumpen gav upp... Dock snarare 3-4s än 2...
    2 sekunder var en uppskattning, men det känns nog längre än vad det är när man sitter och vrider på nyckeln. Det tar längre tid än de flesta andra bilar jag kört iaf och det skulle vara intressant att veta om det är modellen som är sån eller bara min bil.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    testa att bara ha tändningen på ett par sekunder sen vrida till start om den hoppar ihång snabbare då, isåfall är det nån backventil till bränslet, kan ju även vara dåliga stift tex.

Liknande ämnen

  1. Starta en mek wiki?
    Av hjertis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 23:22
  2. Starta på aux ng9-3
    Av Klister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 19:58
  3. seg att starta, og9-3
    Av benny900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-09, 21:34
  4. og900i -88 går ej att starta
    Av Tegel2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •