Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Kylvätske-expert, tack.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399

    Kylvätske-expert, tack.

    Hej!
    Displayen indikerade att jag måste fylla på kylvätska. Några frågor.
    Hur ofta ska man fylla på? Vad påverkar hur ofta man ska fylla på?
    Bilen är nästan exakt 1,5 år gammal.
    Jag blev förvånad, för det kändes som det var väldigt lite kylvätska kvar i behållaren.

    Det är röd kylvätska i min bil.
    Hemma har jag blå kylvätska från Lahega, men den vågar jag inte använda för jag har läst att man ska helst inte blanda blå och röd.
    Jag har även en röd hemma som heter Kemetyl R-Glykol. Den är tydligen "långtidsverkande", och ska inte blandas med "andra standardtyper av frostskyddsvätska". På baksidan av flaskan står vilka bilmärke den kan användas till; Audi, VW, Porsche osv. Men naturligtvis inte Saab, så den vågar jag inte heller använda....

    Ska detta behöva vara så svårt eller gör jag en höna av en fjäder?

    Tacksam för ALLA svar.

    Mvh
    Chribbe
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    För det första borde du kolla upp varför den tar kylvätska vilket den ju inte borde göra!

    För att vara helt säker på om du får rätt glykol så hade jag köpt på saab, den är också av den röda longlife typen har jag för mig!

    Det som skiljer vad jag vet är att Röd glykol brukar vara Propylenglykol. Den andra är Etylenglykol!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    För det första borde du kolla upp varför den tar kylvätska vilket den ju inte borde göra!

    För att vara helt säker på om du får rätt glykol så hade jag köpt på saab, den är också av den röda longlife typen har jag för mig!

    Det som skiljer vad jag vet är att Röd glykol brukar vara Propylenglykol. Den andra är Etylenglykol!
    Men finns det något "naturligt sätt" som minskar kylvätskan?
    Många kallstarter, hård körning (gasen i botten ofta) etc??

    Eller ÄR det något som är fel när jag får felmeddelandet i displayen på en så pass ny bil?
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Det ska ju normalt inte försvinna kylvätska, oavsett kallstarter eller tung gasfot!

    Är det bara SID som säger att det är lite vätska, eller är det lite vätska i behållaren? Du skrev att det kändes som det, men du ser väl om det är under min strecket!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Ja, det är lite vätska i behållaren.
    Vad jag menade var att det var väldigt lite vätska i behållaren.
    (Kunde inte nå vätskan med fingret)

    Får väl fylla på en gång, vänta och se om problemet återkommer....
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Japp... ser du det försvinner så får du ju kolla upp varför!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    På de tre nya 95or (en 00a en 03a och en 06a) jag haft i min närhet har det försvunnit ungefär den mängd kylarvätska som rymms i ett kärl på ungefär 20-24 månader utan att något konstigt i övrigt har kunnat iakttagas.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Har ägt bilen i 3 år & jag har bytt kylvätska en gång, men aldrig behövt fylla på något. Bara efter bytet av kylvätska då det ju brukar sjunka lite första milen när eventuell luft som är kvar i systemet försvinner!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    37

    Trådlyft

    Fick också meddelande på siden idag att fylla på kylarvätska. Nivån var precis under minimum strecket. Hade den inne på verkstad för lite över en månad sen och installerade motorvärmare och kupeuttag. Läste att nivån kan sjunka strax efter man gjort det. Kan den sjunka så pass mycket? Har inte kollat vätskan efter bytet. Får fylla på imorgon och kolla hur mycket den drar. Annars borde man ju kunna åka tillbaks till verkstaden så får dom kolla ifall dom gjort nått fel....
    Vill jag ha komfort åker jag saaben, vill jag leka åker jag KTM:en!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    har man tömt ut systemet så tar det ett tags körning för att få ur all luft, när jag bytte termostat fick jag fylla på ca 1-1,5 liter under en veckas körning för att tillslut stabilisera sig.

    Fyll upp till max och kör ett par mil så bör det mesta av luften försvinna, men det kan hålla på ett tag efter man tömt systemet.

    Min sjönk som fasen första milen så de va under min, fyllde upp och sen körde ett par mil till och då "försvann" det mindre och mindre för att tillslut sluta.
    Ja det kan försvinna så pass att hela expansionskärlet är tomt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Trådlyft

    Citat Ursprungligen postat av 1,1i
    Fick också meddelande på siden idag att fylla på kylarvätska. Nivån var precis under minimum strecket. Hade den inne på verkstad för lite över en månad sen och installerade motorvärmare och kupeuttag. Läste att nivån kan sjunka strax efter man gjort det. Kan den sjunka så pass mycket? Har inte kollat vätskan efter bytet. Får fylla på imorgon och kolla hur mycket den drar. Annars borde man ju kunna åka tillbaks till verkstaden så får dom kolla ifall dom gjort nått fel....
    Du kan ju alltid kontrollera framme vid dropvärmaren ifall den ser ut att läcka ut vätska där.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    37
    Ska fylla på och kolla droppvärmaren idag och hoppas att det bara är luft som ska ur systemet
    Vill jag ha komfort åker jag saaben, vill jag leka åker jag KTM:en!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    DOPPvärmare
    Gone country....

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    DOPPvärmare
    Ibland är man ute och yrar.... Men i detta fallet kanske det verkligen är en droppvärmare med tanke på problemet. (Om inte annat kan jag skylla det felet och även ett missat P. )
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    37
    hehe Kollade idag och det var ingen droppvärmare. Får la hoppas att det bara var lite luft i systemet.
    Vill jag ha komfort åker jag saaben, vill jag leka åker jag KTM:en!

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Min värmare läcker , får en sän där jävla glykol imma i bilen för det droppar ner på avgassytemet.

    Får ny packningssats på måndag så ska jag fixa den.

    Är det vanligt att värmaren börjar läcka?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Har haft blockvärmare eller som ni säger doppvärmare för jag antar att det är den typens som skall sitta istället för frostpluggen?

    Jag har haft motorvärmare i olika slags bilar under 10 års tid och för mig har det aldrig läckt. Det är ovanligt anser jag. Det kan vara någon slang som är lite otät och när kylvattnet blir varmt så bildas det ånga som kan sippra ut. Det räcker med en extremt liten spricka tro mig. En slangklämma kan också orsaka läckage. Det är inte alltid det blir en vit hinna där det läcker. Den undre kylarslangen är den mest utsatta. Kolla den. Systemet är slutet så det ska inte försvinna vatten.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Kylvätske-expert, tack.

    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Hej!
    Displayen indikerade att jag måste fylla på kylvätska. Några frågor.
    Hur ofta ska man fylla på? Vad påverkar hur ofta man ska fylla på?
    Bilen är nästan exakt 1,5 år gammal.
    Jag blev förvånad, för det kändes som det var väldigt lite kylvätska kvar i behållaren.
    Jag skulle nog fylla på med destillerat/avjoniserat vatten först, du bör ju inte ha något problem med fryspunkten närmaste halvåret. Om det är 2-år-intervaller på den kylarvätskan (vet ej) så är det ju ändå dags att byta snart.

    Det är inte meningen du ska behöva fylla på. Slangklämmor?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    går det/ hur bra e det/ å hälla i vanligt vatten i röd kylvätska som är i bilen nu om man skulle behöva fylla på?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Det är okej, men du bör ha i åtanke att fryspunkten försämmras.

    Dock är destvatten att rekomendera.

Liknande ämnen

  1. Någon som är expert på Trionic 5?
    Av grewen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 11:28
  2. Kylvätske läckage !
    Av Steeldragon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 03:35
  3. Kylvätske läcka 9-5?
    Av andreas2251 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 00:51
  4. Någon topp expert?
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •