Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Mayor oilsludge !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29

    Mayor oilsludge !

    Hoi !

    Har en 9-5 2.3 som rullat 22500 nu, service gjord för 190 mil sen cirkus.

    Körde in på statoil för att fylla på lite s-vätska och kollar samtidigt oljan då jag ser att halva röret är fyllt med majonäs, hela stickan och även på botten på stickan, bilen var varm när jag kollade.

    Är toppen gången ?

    Har läst lite om det här, men det är väldigt mycket "gegga" där så jag vet inte om det är normalt

    Vet nån vad en topprenovering kostar ?

    Tacksam för svar
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Att du har majonäs i oljepåfyllningsröret betyder inte att du har oilsludge! Så här ser oilsludge ut... http://www.schleeter.com/images/BMW%20oil%20sludge.JPG

    Kör du bara korta turer med bilen? Isåfall kan det bli majonäs, kör en lång runda så bilen blir riktigt varm, har du tur så försvinner kondensen!

    Jag hade testat med det först, stanna & kolla oljan ofta så du ser vad som händer!

    Får du in vatten från tex en dålig toppackning så blir oljan mer grå, då ska du inte fortsätta att köra!

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Är det så att du har vevhusventilationsversionen med en liten slang som går in i oljepåfyllningen? Då kan det bli endel "majonäs" där i.o.m. kondensering. I så fall bara och torka bort & se till att köra motorn riktigt varm.

    Uppdatera även till senste vevhusventilation.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Har kollat det när den är varm, vv-uppg. är inte gjorde på den

    Måste säga igen, det är RIKTIGT mycket gegga, inte bara lite på kanterna
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Fy fan....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Har kollat det när den är varm, vv-uppg. är inte gjorde på den

    Måste säga igen, det är RIKTIGT mycket gegga, inte bara lite på kanterna
    Jo det kan ibland bygga på ganska snabbt. Hur ofta lyfter du på locket? Många kallstarter? Det har ibland talats om att om inte oljestickans lock sluter tätt så kan det dra in luft där, vilket ger majonäs. Vet dock inte riktigt hur det är med den saken.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Många kallstarter, 90% är kortturer.

    Mitt lock är väldigt dåligt och är kanske anledningen för jag rengjorde precis och stack ner stickan ett antal gånger och rengjorde den tills oljan kom fram, då såg det väldigt bra ut.

    Körde ner fingrarna i vattnet oxå och det kändes inte oljigt.

    Kanske bara blir mycket gegga med alla kallstarter och ett glappande lock ?

    Men en vv-upg kan väl inte skada vid 22000 mil ändå
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Är det så att du har vevhusventilationsversionen med en liten slang som går in i oljepåfyllningen? Då kan det bli endel "majonäs" där i.o.m. kondensering. I så fall bara och torka bort & se till att köra motorn riktigt varm.

    Uppdatera även till senste vevhusventilation.
    Jag tjuvar tråden lite.. Har en -03 2,3t som gått 9000mil och har börjat intressera mig för detta omtalade oil sludge.
    När ni säger "senaste vevhusventilation" vilken är det?? Finns den att införskaffa via Saab??
    Har sökt och letat i ett antal trådar men ej fått rätsida på detta....

    //cage
    --------------------------------------
    Saab 9-5 Vector 2,3t -03
    Yamaha FZ1-SA -07

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Uppdaterade versionen av vevhusventilationen kan man köpa på Saab. Finns även att köpa på Speedparts Vet inte om det är den senaste som de säljer, men jag antar det. Vore dumt att sälja gamla "uppdateringskit".

    Mvh

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Uppdaterade versionen av vevhusventilationen kan man köpa på Saab. Finns även att köpa på Speedparts Vet inte om det är den senaste som de säljer, men jag antar det. Vore dumt att sälja gamla "uppdateringskit".

    Mvh
    Jo det är den senaste versionen.

    Tänk bara på att denna slangsats inte är helt komplett. Man skall även kolla övriga slangar så de inte är murkna eller igensatta. Samt att man samtidigt skall byta slangen med backventilen, Art.nr: 109399973, för säkerhets skull. Annars bedrar snålheten visheten.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av cage
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Är det så att du har vevhusventilationsversionen med en liten slang som går in i oljepåfyllningen? Då kan det bli endel "majonäs" där i.o.m. kondensering. I så fall bara och torka bort & se till att köra motorn riktigt varm.

    Uppdatera även till senste vevhusventilation.
    Jag tjuvar tråden lite.. Har en -03 2,3t som gått 9000mil och har börjat intressera mig för detta omtalade oil sludge.
    När ni säger "senaste vevhusventilation" vilken är det?? Finns den att införskaffa via Saab??
    Har sökt och letat i ett antal trådar men ej fått rätsida på detta....

    //cage
    Här är en intressant tråd i ämnet.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129

    En informativ sida
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

    De två viktigaste art.nr. är
    Art.nr: 1055561200 (slangsatsen med oljefälla)
    Art.nr: 109399973 (backventil)

    Å ja, detta införskaffas enklast hos en saab verkstad.

    Sök på t.ex. majonäs , sludge , vevhus* så får du fram en massa träffar i ämnet.

  12. #12
    Sugmotor NilsGs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gôtet
    Inlägg
    92
    Medlem#
    6555
    ang. detta med oil sludge, skulle det inte hjälpa att köra med "öppen" vevhusventilation (med catchtank)?

    jo vet att det är olagligt, men går ju bygga tillbaka vid bes.
    9-3 Sport Coupé '99, 9-3 Aero 5dr '01
    9-5 2.0t SC ’05
    samt en 96 V4 Super '77b
    Garaget.org/NilsG

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Har kollat det när den är varm
    Räcker inte att motorn är varm, det jag menade var att du ska köra en riktigt lång sträcka så att all kondens ventileras ut.

    Jag hade bytt till senaste VV satsen plus dom andra slangarna så att du vet allt är fräscht. Hade också bytt till nya oljestickan ifall din är otät, tror inte den var så dyr! Då får du ju en vit plupp längst ner också istället för den korkade svarta... nästan värt det bara för det!

    Om du inte redan gör det så rekommenderar jag dig att byta olja var 1000:e mil pga alla dina kallstarter!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Har kollat det när den är varm
    Räcker inte att motorn är varm, det jag menade var att du ska köra en riktigt lång sträcka så att all kondens ventileras ut.

    Jag hade bytt till senaste VV satsen plus dom andra slangarna så att du vet allt är fräscht. Hade också bytt till nya oljestickan ifall din är otät, tror inte den var så dyr! Då får du ju en vit plupp längst ner också istället för den korkade svarta... nästan värt det bara för det!

    Om du inte redan gör det så rekommenderar jag dig att byta olja var 1000:e mil pga alla dina kallstarter!
    Samma sak som saab killarna på fribrocks sa till mig, dom kunde inte utesluta att toppen va kass men att jag heller inte skulle måla fan på väggen för att jag hade majonös i hålet.

    Och även att en ny vv sats på en så pass gammal bil som gått 22.500 är inget annat än en bra idé, både för turbo och motorn.

    Sen sa han oxå att jag skulle bara noga med vad för olja dom fyllde på med när jag servar den(ska väl vara 10-40 hel syntet?), det är många faktorer till den här majonäs effekten.

    Ett vv. uppg. är det något man gör själv ?

    Och speedparts grejjer ... tumme upp eller ner ?

    Och pris för en ny topp från saab med packning kostade 15.500:- och antagligen lika mycket för att få det gjort (!)
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Har du lite vana att skruva så fixar man uppgraderingen utan större problem!

    Slangarna är formgjutna så dom passar bara på ett sätt. Hur det går till ser du här... http://nicce.se/~kling/saab/ Så här ser uppgraderingssatsen ut. Här saknas dom andra slangar som nämnts... http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/12,1200.jpg

    Inget fel på Speedparts grejer, tror att det är en original uppgraderingssats du får från dom! Men dom har nog inte dom övriga slangarna så hade jag varit du hade jag köpt på saab & köpt alla så att du vet det är helt ok!

    Jag hade nog hellre kört på en 0W-40 eller 5W-50 olja typ Mobil 1 eller liknande!

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Och även att en ny vv sats på en så pass gammal bil som gått 22.500 är inget annat än en bra idé, både för turbo och motorn.

    Sen sa han oxå att jag skulle bara noga med vad för olja dom fyllde på med när jag servar den(ska väl vara 10-40 hel syntet?), det är många faktorer till den här majonäs effekten.

    Och speedparts grejjer ... tumme upp eller ner ?
    Ja om ingen modifiering är utförd tidigare så är troligen komponenterna ganska "muggiga" efter dryga 22000mil. Då är det rekomendabelt att byta ut alla slangar så hela vevhusventilationssystemet blir friskt. I denna forumlänk så finns alla art nr & beskrivning.
    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999

    Saab part #:
    -----------------------------------------
    Crankcase ventilation kit - part# 55561200
    Cam cover to oil trap - part# 55560463
    Oil trap to sump - part# 55560445
    Check valve and hoses - part# 9399973
    -----------------------------------------
    Åsså en ny tät oljesticka på detta. Art.nr. - 55557302


    Du skall inte använda någon 10w40 olja i dessa motorer. 0w30 alt 0w40 ska det vara. Allra helst GMLLA025 specificerad.

    Speedparts kit är samma som SAAB-Verkstäderna har.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Slangarna
    55560445 143:-
    55560463 318:-
    Är rekommenderade att byta samtidigt med VV mod. sats 6, 55561200 och den lilla backventilen 9399973 (51,1313 hos Speedparts)

    N. B. 10 som inledande siffror i art.nr 1055560445 betyder att det är en Saab/GM artikel för den som inte känner till detta.




    Edit> Fredrik / 1941 va lite snabbare medans jag kollade mina kvitton på art. nr innan jag postade mitt svar (Bättre 2 likadana svar än inget alls)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Kollade precis oljan och jag såg till min förskräckelse att den hade som ljusbruna klumpar på stickan....som majonäs som trådskaparen skriver om. Trodde att det var oilsludge!! ..men efter att ha läst det här så kanske jag kan vara lite lugnare...eller?? Kör nästan bara längre sträckor...90% är minst 3mil.
    Jag har även sett att den är en spricka i oljestickanslock.
    Vad bör jag göra nu? Byta olja och oljesticka hade jag tänkt. Bilen har gått 14700mil och så vitt jag kan höra så hörs det inga konstiga ljud.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av NilsG
    ang. detta med oil sludge, skulle det inte hjälpa att köra med "öppen" vevhusventilation (med catchtank)?

    jo vet att det är olagligt, men går ju bygga tillbaka vid bes.
    Även jag har funderat på köra öppen vevhusvent..
    Bra eller anus? (om man bortser från miljön, besiktning)
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fy fan....
    Ja det kan man säga, va vad det för motor tro.
    Påminde om kladdkaka, dock kanske inte samma goda smak....

Liknande ämnen

  1. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  2. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  3. Oilsludge - årgang?)
    Av Alias i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 13:59
  4. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  5. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •