Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta mätarhus på og 9-3?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Byta mätarhus på og 9-3?

    Har en kollega som har en 9-3 Aero -02 där hastighetsmätaren har pajat. Nu har han fått tag på ett begagnat mätarhus men hur komplicerat det är att byta det själv? Finns det någon som gjort detta och kan förklara hur man gör?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Bara 6 views. Ingen som har koll på det här?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Byta mätarhus på og 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Har en kollega som har en 9-3 Aero -02 där hastighetsmätaren har pajat. Nu har han fått tag på ett begagnat mätarhus men hur komplicerat det är att byta det själv? Finns det någon som gjort detta och kan förklara hur man gör?
    på ng900 är det inga problem man byter helt enkelt ut den och kör vidare :P

    vet ej hur det är på og9-3 men trafiken som går mellan "datorn" och insturmentklustret är digital har jag för mig.. kan vara så att man måste koppla till Tech2 och konfigurera den..

    att byta ut Hw är enkelt.. ta bort batteriet ta bort airbagen i ratten skruva bort ratten tar ur knapparna på vänster sida i instrumentpanelen och sid displayen samt stereon.. skruva bort alla fäst skruva för panelen.. sedan kommer du åt skruvarna för klustret... ta ur multikontakten på baksidan..

    OBS!!! koppla ALDRIG batteriet utan att ratten och airbagen är inkopplad!!

    det genererar en felkod som endast saab kan släcka!
    du måste alltså åka in till saab för att släcka SRS lampan..

    (nyare modeller är jag osäker på om det fungerar likadant.. vet att ng900 fungerar på detta viset..)
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Byta mätarhus på og 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Saabist

    vet ej hur det är på og9-3 men trafiken som går mellan "datorn" och insturmentklustret är digital har jag för mig.. kan vara så att man måste koppla till Tech2 och konfigurera den..

    att byta ut Hw är enkelt.. ta bort batteriet ta bort airbagen i ratten skruva bort ratten tar ur knapparna på vänster sida i instrumentpanelen och sid displayen samt stereon.. skruva bort alla fäst skruva för panelen.. sedan kommer du åt skruvarna för klustret... ta ur multikontakten på baksidan..
    Hmm, så det är inte alls säkert att hans nya mätarhus kommer att fungera vid byte utan kanske måste konfigureras?

    Måste instrumentpanelen och ratten bort, är det vad du säger? Det sitter två skruvar i "taket" framför mätarhuset också....antar att dom är starkt relaterade till mätarklustret.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

Liknande ämnen

  1. Byta mätarhus NG9-3 Biopower
    Av R-Jonas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-01-09, 22:59
  2. byta mätarhus saab 900, check engine lyser
    Av sileson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •