Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ford mondeo däck på en Ng900?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    25

    Ford mondeo däck på en Ng900?

    Pappa har ett par splitter nya vinterdäck till sin förra Ford Mondeo,
    Och nu undrar jag om dom skulle kunna passa på en ng900?
    Har inte däcken här, så jag kan inte kolla, tänkt om någon visste?
    Saab Ng900 -96

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 698
    Däcken passar ju i princip på vilken fälg som hellst så länge diameter och bredd är passliga.
    Om du tänker på däck MED fälg så passar det inte eftersom Ford har annan bultcirkel än Saab.
    Kolla upp vad det är för storlek på däcken och vad det är för mått på fälgarna du tänkt använda så är det lite enklare att svara.
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    Gone country....

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    Jag trodde fordarna hade 4-bult, en i klassen hävdade att han smält på og900 Aerofälgarna på sin Ford Mondeo ST200.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Mondeo finns både med 4 bult & 5 bult! Bultdelning är 5/108. Navstorlek 63,3 så fälgarna passar inte! http://www.chromefalgar.se/index-filer/Page3786.htm

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    25
    Idag fick jag mer info, det var 5 bultar, och däcken var 205/55 R16.
    Nu är min fråga skulle man kunna kränga av däcken och köpa plåtfälgar?
    Ungefär vad kostar plåtfälgar till dom däcken, och var köper man dom biligast?
    Vad tar en däckfirma för pris på att kränga av däck och lägga på fälgarna?
    Saab Ng900 -96

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    En snabb sökning på Google så hittade jag denna sida! http://www.gummihuset.se/platfalgar.asp ... 14&inch=16 Finns säkert fler ställe, men det får du leta upp själv!

    Jag hade nog hellre försökt hitta begagnade alufälgar på blocket eller liknande!

    För att montera av/på & balansera dina däck så får du nog räkna med c:a 200 per hjul, men det skiljer nog en hel del beroende på var du gör det! Lättast att ringa runt & fråga!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    För att montera av/på & balansera dina däck så får du nog räkna med c:a 200 per hjul, men det skiljer nog en hel del beroende på var du gör det! Lättast att ringa runt & fråga!
    På MILI däck här i Hedemora så betalar jag 600 kr för samma operation, 17" alufälgar. Bara att köra in bilen och vänta i ca 20 minuter.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    Jepp, inte billigt, men det möjliggör också att man har mååååååååååååånga fler fälgar att välja bland på begagnatmarknaden. Kör med sådana till mina O.Z som jag kom över för en struntsumma, dessa har voblomönster 5/108. För priset jag köpte bultarna samt fyra fälgar med däck kunde jag köpt EN ny fälg.
    Gone country....

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    Jepp, inte billigt, men det möjliggör också att man har mååååååååååååånga fler fälgar att välja bland på begagnatmarknaden. Kör med sådana till mina O.Z som jag kom över för en struntsumma, dessa har voblomönster 5/108. För priset jag köpte bultarna samt fyra fälgar med däck kunde jag köpt EN ny fälg.
    Hah, måste kännas bra du
    Jag köpte nya bultar när jag drog på vinterdäcken förra året, de gick på 300 spänn vilket jag tyckte va rena rånet!
    Får hoppas att jag inte slarvar bort mina bultar som är till sommarhjulen då..
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    TROR att fordarna har 5/112 och då passar hjulen om du köper bultar med flytande kona, kostar ca 1000 spänn för 20 st. Detta kräver förstås att navhålet är lika stort och det har jag tyvärr ingen aning om.
    F*n så dyrt!

    På intera.nu går de ju på 1300kr för 20 st..
    Finns det något annat ställe där man kan handla lite billigare..? Ebay..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Tyvärr så brukar plåtfälgar vara lika dyra som ett par billiga alufälgar, köp dig ett par dugliga 15"-16" alufälgar istället.
    Peugeot 607 2.2 -06.

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av madmax31
    Tyvärr så brukar plåtfälgar vara lika dyra som ett par billiga alufälgar, köp dig ett par dugliga 15"-16" alufälgar istället.
    Då blir det väl 16" för honom, iochmed att han måste lägga ut extra mycket pengar om han ska ha 15" eftersom han då måste ha däck oxå
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Mondeo 97:a
    Av Lob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 23:35
  2. Däck till min ng900
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 12:06
  3. 9-3 Aero SS vs Mondeo ST220
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:22
  4. Däck till ng900 -97!
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 01:23
  5. Ford Mondeo IC, årsmodell med rak anslutning?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •