Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Check Engine"-lampan lyser, felkod P0400. Vad är

  1. #1

    "Check Engine"-lampan lyser, felkod P0400. Vad är

    "Check Engine"-lampan lyser på bilen, en 9-3 SS 1,9TiD -05 (150-hästarn).
    Det är felkod P0400 och den kommer tillbaka om man släcker den.

    Är det magnetventilen som spökar?
    Vad kostar i sådana fall en sådan och vad tar verkstan för ett byte?

    Jag googlade lite och kom till Speedparts sida men där var det magnetventiler för äldre Saabmotorer.

    Generatorn gick sönder och fick bytar för ett tag sedan om det har någon betydelse i sammanhanget.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Enligt wis så kommer den felkoden när: motorlampan har varit tänd.

    Är ingen SAAB-mek men har tillgång till wis, en sökning på felkoden gav detta svaret.

    Du borde fått någon annan felkod oxå. Eller?

    Detta är tyvärr allt jag kan bistå med.

    Trevlig kväll.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    sitter hemma nu och kan inte kolla men vill minas att den felkoden har att göra med EGR:n tror det var flödes fel eller liknande.

  4. #4
    Kollade nu, det var visst EGR-ventilen.

    Frågan är då om det är den som felar eller om det är annat runt omkring?

    Var med om en gång på en annan bil att det var ett fel och jag trodde mig veta vad det var, så bytte de ändå andra grejer först efter som de alltid brukade testa de grejerna först. Kan ju bli dyrt det.

  5. #5
    Var det inte någon som hade någon idé om detta med EGR-ventilen?

    Ser att en frågar om EGR i denna tråd utan att få något svar:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 1&start=60

  6. #6
    Jag provar att bumpa tråden en gång till och ser om någon har en idé?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Först och sta, så är inte felkoden komlett, utan saknar siffran inom parantes efter P0400.
    Men i vilket fall som, så handlar alla P0400 om EGR problem, och denna brukar man byta när insugningsgrenröret byts, som det har gjorts på nästan alla 1.9Tid 05-06.
    Även ny mjukvara ska läggas in, som aktiverar en rengörningsfas för EGR'n vid avstängning av motorn.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    P0400 01 - Ställdon EGR kortsluten till B+ >Byte EGR ev. kablagefel
    P0400 02 - Ställdon EGR kortsluten till Jord >Byte EGR ev. kablagefel
    P0400 04 - Ställdon EGR avbrott >Byte EGR ev kablagefel
    P0400 54 - För lågt EGR flöde >Luftläckage emellan turbo och insugningsgrenrör (Ofta sprucken slang ner vid IC, även vid spjäll. Visar sig som en oljeblöt fläck på slangarna)
    P0400 5A - För högt EGR flöde >Luftläckage EMELLAN LMM och turbo, även VV'n inräknad här.
    P0400 5B - Samma som ovan

    Felkoderna 01 till 04, så bör man först prova att rengöra EGR'n och lägga in ny mjukvara, som då aktiverar självrengörning av den. Hjälper inte det, så är det byte.

    Felkoderna 54 till 5B så är det att kontrollera alla slangklämmor så att dessa sitter åt, kolla efter blöta fläckar på slangarna efter turbon och upp till spjäll ifrån IC.

    I ditt fall där dom bytt generator, kan det vara en möjligthet att någon av vevhusventilationsslangarna inte är täta eller sitter på plats. Kontrollera oljefällan under insuget.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Först och sta, så är inte felkoden komlett, utan saknar siffran inom parantes efter P0400.
    Men i vilket fall som, så handlar alla P0400 om EGR problem, och denna brukar man byta när insugningsgrenröret byts, som det har gjorts på nästan alla 1.9Tid 05-06.
    Även ny mjukvara ska läggas in, som aktiverar en rengörningsfas för EGR'n vid avstängning av motorn.
    Är det något allmänt "fel" som de byter på goodwill?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Vet ej om goodwill på EGR ventilen, men insugningsgrenröret har jag för mig att dom står för en del av kostnaden om bilen är utanför garantin.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Vet ej om goodwill på EGR ventilen, men insugningsgrenröret har jag för mig att dom står för en del av kostnaden om bilen är utanför garantin.

    Hej !

    Om det är goodwill eller inte beror på hur gammal bilen är och hur många mil den har gått.
    Är bilen inte äldre än 5år eller inte har gått mer än 8000 mil så går EGR ventilen på avgasrenings åtagandet alla biltillverkare har, är bilen under 3 år och inte har gått mer än 10 000 mil så tar Saab insugningsröret på goodwill dvs 100%

    Lycka till!
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Vet ej om goodwill på EGR ventilen, men insugningsgrenröret har jag för mig att dom står för en del av kostnaden om bilen är utanför garantin.

    Hej !

    Om det är goodwill eller inte beror på hur gammal bilen är och hur många mil den har gått.
    Är bilen inte äldre än 5år eller inte har gått mer än 8000 mil så går EGR ventilen på avgasrenings åtagandet alla biltillverkare har, är bilen under 3 år och inte har gått mer än 10 000 mil så tar Saab insugningsröret på goodwill dvs 100%

    Lycka till!
    Jag tackar för informationen. Det är bra när man ska diskutera med verkstan, så att man inte blir grundlurad.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 -96 2.0T "check engine" Felkod 3, vart är tempgiv?
    Av Mikael.Hedman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 10:48
  2. Check engine lampan lyser och magnetventilen "pyser&quo
    Av davod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 14:45
  3. "CHECKE ENGINE" Lampan Lyser!
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •