Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: hur fungerar en "avancerad" pysventil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    hur fungerar en "avancerad" pysventil

    snälla slå mig inte

    Av denna här typen pysventil


    Där är två lägen på laddtryck, ett som är högt, ett som är lågt. Och det skiftas med en switch i bilen. Där måste ju sitta någon form av magnetventil i dosan eller?
    Hur fungerar det?

    MVH Andreas
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Shit ba! Frän grej.

    Jag vet inte hur det funkar men...... kostar?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det är garanterat inga märkvärdiga grejor för att få det att funka så. Men man har givetvis lagt ner mycket energi på att få grejorna att se coola och fräna ut, för vilken grabb vill inte ha en tåcken däringa frän dosa och brytare i sin bil. Polarna kommer ju att bli gröna av avund och ryktena om en dräpare börjar spridas....


    Om de sen egentligen har någon nytta av den eller behöver den, är ju en helt annan sak, i synnerhet om de redan har en bil som original har system som tar hand om denna sak.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Det har en viss charm att lösa ett icke-problem på ett så raffinerat sätt.

    Ungefär som en oljedämpad askkopp med dimrad belysning, i en bil man absolut inte vill röka i.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Shit ba! Frän grej.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6

    pysventil:P

    nice var köper man en sån? kostar? sån vill ja med ha på min ju hihi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    http://www.ridetech.se/ säljer sådana, och en ännu mer avancerad där man kan ställa både högt å lågt ladd steglöst.
    2099:- för singe lstage och 2399:- för dual stage

    MEN! det svara inte på min fråga, hur fungerar den? för jag tycker lösningen är bra, men jag betalar ogärna så mycket för det. funderade på om det skulle gå å rafsa ihop en sådan själv?
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Fungerar väll som de brukar, man reglerar trycket till WGn så att den stänger mera = mer avgaser över turbinen = mer ladd. Eller som någon uttryckte det "skar ett hål i WG-slangen, bilfan gick mycket bättre då" Sedan är det en fråga hur länge den går bättre också.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Fungerar väll som de brukar, man reglerar trycket till WGn så att den stänger mera = mer avgaser över turbinen = mer ladd. Eller som någon uttryckte det "skar ett hål i WG-slangen, bilfan gick mycket bättre då" Sedan är det en fråga hur länge den går bättre också.
    Jo men hur fungerar det med switch styrningen mellan två laddtryck?
    du har ett som är orginal ladd på 0,4 och så slår man om switchen så laddar den 1,2. Det är det jag undrar hur fungerar.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Fungerar väll som de brukar, man reglerar trycket till WGn så att den stänger mera = mer avgaser över turbinen = mer ladd. Eller som någon uttryckte det "skar ett hål i WG-slangen, bilfan gick mycket bättre då" Sedan är det en fråga hur länge den går bättre också.
    Jo men hur fungerar det med switch styrningen mellan två laddtryck?
    du har ett som är orginal ladd på 0,4 och så slår man om switchen så laddar den 1,2. Det är det jag undrar hur fungerar.
    Jag tolkar det som att det bara är ett sätt att få dig slippa ratta så mycket. Ungefär som att man skulle ha en switch till MVn org. för att gå mellan GLT och fulltryck.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Fungerar väll som de brukar, man reglerar trycket till WGn så att den stänger mera = mer avgaser över turbinen = mer ladd. Eller som någon uttryckte det "skar ett hål i WG-slangen, bilfan gick mycket bättre då" Sedan är det en fråga hur länge den går bättre också.
    Jo men hur fungerar det med switch styrningen mellan två laddtryck?
    du har ett som är orginal ladd på 0,4 och så slår man om switchen så laddar den 1,2. Det är det jag undrar hur fungerar.
    Jag tolkar det som att det bara är ett sätt att få dig slippa ratta så mycket. Ungefär som att man skulle ha en switch till MVn org. för att gå mellan GLT och fulltryck.
    Jo exakt, men jag har ingen MV på bilen (og900s) så jag antog att det satt något sådant i boxen? eller det kanske bara är till bilar som redan har MV klart...
    Får slänga ett mail till dem.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Det är säkert jätteavancerat, ungefär lika avancerat som min bild visar...


  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    hm, så kan det ju vara... men med tanke på priset kan det verkligen vara så "simpelt"?
    eller ja klart det kan, men det verkar nästan för bra.
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av gamle svarten
    hm, så kan det ju vara... men med tanke på priset kan det verkligen vara så "simpelt"?
    eller ja klart det kan, men det verkar nästan för bra.
    För bra lönsamhet, vilket är fullt möjligt om köparen har moppemustasch och lever i en rosaskimmrande värld där allt som sägs på Internet är sanning, exempelvis att en 158mm lilaeloxerad dumpventil med hybridfunktion gör bilen bättre.
    Eller att ställbart laddtryck från kupén är något högteknologiskt. Nej, jag är inte gnällig bara irriterad på skitiföretag som säljer skamprodukter till överpris.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    ok då.... hur ändrar man enklast laddet på en -00 9-5 aero.....
    Hur mycket törs man ladda på utan mappning och hur mycket ger det i effekt....?

    Säkert basic men jag är ny i turboträsket och har sökt men inte hittat något bra......

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av oso
    ok då.... hur ändrar man enklast laddet på en -00 9-5 aero.....
    Hur mycket törs man ladda på utan mappning och hur mycket ger det i effekt....?

    Säkert basic men jag är ny i turboträsket och har sökt men inte hittat något bra......
    En vanligt tumregel är: Har du inte råd att trimma på riktigt så har du inte råd att öka laddet. Förr eller senare så rasar det
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    En vanligt tumregel är: Har du inte råd att trimma på riktigt så har du inte råd att öka laddet. Förr eller senare så rasar det
    Förmodligen helt korrekt kommentar, men inte riktigt vad jag frågade efter....

    Någon som vet........ ?

  18. #18
    du kan inte höja laddet mycket utan att ändra bränslet.
    du kanske kan höja 0.1-0.2 bar det klarar bilen att ställa in skulle jag tro sen får man nog mappa den lura mappsensorn eller klämma bränsletrycksregulatorn.
    fast det är inget jag skulle vilja göra på min bil jag skulle välja att åka till maptun eller liknande.

    exakt hur mycket du kan höja laddtrycket vet jag inte men inte mer än något hekto

    visst kan du höja laddtrycket en hel del bara du har koll på att bilen får rätt mängd brännsle

    angående den där pysventilen så är det inget jag skulle köpa för att ändra laddet på bilen. går lika bra att skarva wg slangen med ett kopparör sen borrar du hål effter hur mycket ladd du vill ha. då minskar risken för att man sitter och pillar upp laddet för mycket

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av oso
    En vanligt tumregel är: Har du inte råd att trimma på riktigt så har du inte råd att öka laddet. Förr eller senare så rasar det
    Förmodligen helt korrekt kommentar, men inte riktigt vad jag frågade efter....

    Någon som vet........ ?
    Sök och du skall finna , pystrim är väl inte så populärt vilket du lär upptäcka

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av oso
    ok då.... hur ändrar man enklast laddet på en -00 9-5 aero.....
    Hur mycket törs man ladda på utan mappning och hur mycket ger det i effekt....?

    Säkert basic men jag är ny i turboträsket och har sökt men inte hittat något bra......
    Problemet med Trionic 7 att även om laddet höjs med pys så kommer inte effekten att öka. Du får mao snällt lämna in den till valfri trimfirma för att få extrahästar. I Aerons fall är det också 3" avgassystem som ska dit för att få någorlunda effektökning.

Liknande ämnen

  1. Bästa förutsättningar/inställningar för "pysventil"
    Av william85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 00:05
  2. OG9-3 2-0T -02, höja laddtrycket med "pysventil"?
    Av phillen2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 18:52
  3. Problem: "Halva" internet fungerar
    Av Rodder76 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 15:57
  4. Bärbar Toshiba - "Fn"-knapp fungerar ej!?
    Av 9-3 Mike i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 19:33
  5. Pysventil "in-cabin"
    Av nations i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •