Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen?

    Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen? 93an är helförsäkrad och det är mycket stenskott. De är inte djupa dvs sprickor, utan sliten helt enkelt. Går det? Vad kostar det?
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Generellt sett nej, men åk till din glasmästare så får han kika på det.
    Gone country....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen?

    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen? 93an är helförsäkrad och det är mycket stenskott. De är inte djupa dvs sprickor, utan sliten helt enkelt. Går det? Vad kostar det?
    Jag fick frågan; var det inte din bil som just fick ett stenskott ute på parkeringen?
    När jag var in till mitt glasmästeri i samma ärende
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen?

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen? 93an är helförsäkrad och det är mycket stenskott. De är inte djupa dvs sprickor, utan sliten helt enkelt. Går det? Vad kostar det?
    Jag fick frågan; var det inte din bil som just fick ett stenskott ute på parkeringen?
    När jag var in till mitt glasmästeri i samma ärende
    Det var just detta jag menade med att glasmästaren skulle "kika" på det. Bytte själv ruta i våras på grund av slitage, dock fanns där faktiskt ett par feta stenskott som glasmästarn kunde skriva upp.
    Gone country....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    85
    jag prataed med en glasmästare och han visade ett stämjärn (eller nåt som liknar ett stämjärn) och sa att av det kunde man få rejäla stenskott så man får ta det på försäkringen..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140

    Re: Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen?

    Citat Ursprungligen postat av Foued25
    Kan man byta ut en sliten vindruta på försäkringen? 93an är helförsäkrad och det är mycket stenskott. De är inte djupa dvs sprickor, utan sliten helt enkelt. Går det? Vad kostar det?
    har jobbat som glasmästare och "stenskott" kan man se om de är äkta eller inte generellt sätt.. en glasmästare måste spara en bytt vindruta ett tag för försäkringsbolag gör ibland stickprov.. rutan märks med regnr m.m..

    dock som du inte hört från mig är att ett sjysst stenskott som är svårt att bedöma som falskt .. är en kraftig gummisnodd.. samt en blyvikt.. som man använder för fiske till flöten :P kläm fast en liten större vikt på gummisnodden sett den mellan två fingrar lägg fingrarna mot rutan och spänn vikten och släpp :P


    detta är direkt olagligt iofs och jag uppmuntrar inte till detta..

    däremot kan faktiskt SBP utdöma en ruta på ren slitage.. då detta försämrar sikten och gör den direkt livsfarligt att köra med.. dock är inte detta en olyckshändelse/skada och räknas som slitage och är inte tillräckligt för att tas på försäkring...

    stenskott utan sprickor och som inte sitter i till ex A-fältet behöver inte heller bedömas som ett försäkringsärende och kan heller inte tas på försäkringen..

    nu var det några år sedan jag arbetade med detta och reglerna kan självklart ha ändrats... kontakta en glasmästare och fråga vad som gäller exakt..

    självklart brukar ju glasmästare "hjälpa" dig med bedöming av rutan, de tjänar ju pengar på detta..

    Jag har dock inte praktiserat detta annat än i få fall det handlat om gränsfall.. då det är moraliskt fel och olagligt..


    Kostanden beror oftast helt enkelt på ditt försäkringsbolags regler.. kolla din försäkring vad den säger om glas-självrisk
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Var i kontakt med glasfirma i sommras. Hade ett juste stenskott mitt framför sikten så det var inget problem.

    Men de var väldigt hjälpsamma och sade vad man skulle fylla i så det blev godkännt.

    Jag hajjar lite varför försäkringarna är så dyra.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Precis som Saabist skriver är det faktiskt brottligt att framkalla försäkringsfall. Bedrägri helt enkelt. Så man bör tänka sig för både en och två gånger innan man gör något dylika.

    Jag är med och polisanmäler personer och företag varje månad för försök till försäkringsbedrägeri och fullbordade brott.

    Jag blir lika irreterad varje gång jag läser trådar om såna här saker. Är det bara för att det är mot försäkringsbolag som gör att det är fritt fram?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Precis som Saabist skriver är det faktiskt brottligt att framkalla försäkringsfall. Bedrägri helt enkelt. Så man bör tänka sig för både en och två gånger innan man gör något dylika.

    Jag är med och polisanmäler personer och företag varje månad för försök till försäkringsbedrägeri och fullbordade brott.

    Jag blir lika irreterad varje gång jag läser trådar om såna här saker. Är det bara för att det är mot försäkringsbolag som gör att det är fritt fram?

    /Jonas
    Det verkar som om du jobbar på ett försäkringsbolag och i så fall kan du kanske hjälpa mig med en fråga...?

    Min vindruta är ganska sliten och blästrad efter antagligen många år på vägen. (det är en -91...) Dessutom är rutan sprucken i ett gamalt stenskott och sprickorna har börjat vandra ut över rutan. På besiktningen senast så kollade killen lite noggrannare än dom brukar om sprickan gick in i "A4-arket på ratten" eller vad dom nu kollar. Frågan då: Kan jag byta den på min halvförsäkring även fast inga av skadorna i rutan är nya eller ens orsakade av mig. Dom följde så att säga med på köpet. Jag har dessutom ägt bilen i mer än ett år nu och fortfarande inte fått huvudet ur röven att göra något åt det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Bilen är helförsäkrad men sliten. Kan jag få en ny?

    Det är i princip din fråga/önskan. Med det resonnemanget kan man förstå varför premierna blir höga. Hemskt att läsa om "glasmästare" som bedra dem (försäkringsbolagen) som ger dem brödfödan.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Bilen är helförsäkrad men sliten. Kan jag få en ny?

    Det är i princip din fråga/önskan. Med det resonnemanget kan man förstå varför premierna blir höga. Hemskt att läsa om "glasmästare" som bedra dem (försäkringsbolagen) som ger dem brödfödan.
    Syftar du på min fråga till Breakout eller...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Självklart kan man INTE byta ut förslitningsdetaljer på försäkringen.
    Att bara fråga tyder på att man inte tänkt längre än näsan räcker...

    I övrigt blir jag som vissa andra här förbannade när det diskuteras hur man kan lura sitt försäkringsbolag. Våra försäkringar är dyra som de är.

    Är det ens någon som orkat ta reda på vad det kostar att byta vindrutan utan att anlita försäkringen???


    När det gäller "tipsen" om hur man kan få igenom ett försäkringsbedrägeri säger jag bara:
    Läs paragraf 8 i forumreglerna
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Självklart kan man INTE byta ut förslitningsdetaljer på försäkringen.
    Att bara fråga tyder på att man inte tänkt längre än näsan räcker...

    I övrigt blir jag som vissa andra här förbannade när det diskuteras hur man kan lura sitt försäkringsbolag. Våra försäkringar är dyra som de är.

    Är det ens någon som orkat ta reda på vad det kostar att byta vindrutan utan att anlita försäkringen???


    När det gäller "tipsen" om hur man kan få igenom ett försäkringsbedrägeri säger jag bara:
    Läs paragraf 8 i forumreglerna

    att byta en vindruta utom försäkrignen kostar allt i runda slängar mellan 5 och 20000:- en normal modern bil ca 6 - 7000:- skulle jag gissa
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Jag tycker det är en berättigad fråga från mågis eftersom det verkar liiiite godtyckligt att man kan komma med en ruta som gått 20 000 mil och sen peka på ett stenskott och sen få ut en helt ny ruta för 1800 i självrisk.

    Jag förstår inte varför det inte räknas av för slitage/mil/ålder - men sen är ju försäkringsbranschen svår att förstå.

    En ny framruta med regnsensor till 9-5 kostar 11 000 SEK. Försäkringsbolagen brukar ha 15% rabatt på de priserna.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Självklart kan man INTE byta ut förslitningsdetaljer på försäkringen.
    Att bara fråga tyder på att man inte tänkt längre än näsan räcker...

    I övrigt blir jag som vissa andra här förbannade när det diskuteras hur man kan lura sitt försäkringsbolag. Våra försäkringar är dyra som de är.

    Är det ens någon som orkat ta reda på vad det kostar att byta vindrutan utan att anlita försäkringen???


    När det gäller "tipsen" om hur man kan få igenom ett försäkringsbedrägeri säger jag bara:
    Läs paragraf 8 i forumreglerna
    Om du nu menar att JAG funderar på hur man kan blåsa F-Bolaget så kan du ju se dig i röven, för det gör jag INTE. På min förra bil så fick jag vindrutan sönderslagen av en dräggig kebab från Oxhagen i Örebro och den bilen var bara trafikförsäkrad. ISTÄLLET för att försäkra upp bilen och vänta ett par dagar så polisanmälde jag det direkt. Sedan kollade jag runt på glasfirmorna och kom fram till att det skulle kosta MIG och ingen annan gnällig jävel cirkus 6500 kronor att få den bytt. Med kvitto givetvis. Detta var ju då mer än bilens värde så den skrotade jag istället.

    I övrigt så vill jag bara påpeka att min första fråga till Breakout faktiskt var allvarligt menad då det faktiskt är så att det växer ett spindelnät ur ett riktigt jävla djupt stenskott. Därför frågade jag ISTÄLLET för att åka till "en ganska känd glasfirma alldeles nära Krämaren" som frågade om jag behövde låna hammaren sist jag var dit. Dock så såg han ganska fort att den inte behövdes då rutjäveln nästan ramlade in i bilen av dels ett stenskott samt en Mackadamsten rakt in i kupén pga att jag legat klantigt nära en grusbil...

    Att bara fråga betyder att man har funderat och tycker att det man har kommit fram till inte riktigt räcker. Eller hur...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Måste det vara stenskott ?

    När mitt stenskott började växa oerhört snabbt så blev jag sur och slog näven i rutan och det sprack ganska rejält.

    Jag ringde bara glasmästarn och sa att jag ville ha en ny och ta det genom försäkringsbolaget.

    Han bytte rutan och fixa resten med försäkringsbolaget

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Är det inte så att det skall vara en enskilld händelse som inträffat som gör att rutan anses obrukbar?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Byta vindruta själv?
    Av cedete i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2023-10-10, 19:00
  2. Stenskott i vindruta - tar försäkringen detta?
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •