Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Speedparts 336mm kit för og9-3?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Speedparts 336mm kit för og9-3?

    Har sökt, men inte hittat så mkt info.

    Är nyfiken på Speedparts kit för 336 mm skivor, det "billiga" för slappa 16k svenskedollar. Nån som kör med detta eller? Är det Brembo-grejor månne? Ser i alla fall grymt hårt ut, och jag kommer behöva grövre hejdare när bilen får större IC och Steg3 så småningom. I dagsläget ser framskivorna löjligt små ut i mina 18" fälgar och bromsar inge vidare.

    Nån som vet nåt, så skriv gärna. Mkt pengar, vill gärna veta att det är bra grejor. Bilen är (var!) till salu, men ingen var sugen, så jag utvecklar istället. En gul 9-3 har lämnat Götet för Finland, så nu är den riktigt ovanlig även i Göteborg. Synd att sälja mao.....
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Jag kom fram till att det är wp som gör dessa bromsar. Det intressanta med dessa kit är att många orginal fälgar verkar passa utan större problem.

    http://www.winnerpower.com.tw/English/WPpro-News.html

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    103
    NU blev jag glad när jag fick se detta.
    Kul att du ska behålla 9-3an så min har någon kompis kvar här i götet.
    Ang bromskittet så ser det riktigt schysst ut.
    kanske någon här som kör med nått liknande som kan fylla på med lite info.

    Mvh Rikard

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Misstänkte du skulle tycka det Rickard! Jo, det får bli så, den är för fin. Men visst ser det mesigt ut med små bromsar i 18" fälgar?

    Vi får väl se vad det blir, IC är först. Och så 280 hästar og900 förstås, men det är en annan tråd!

    Ingen som köpt bromskit på Speedparts?
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    103
    Ja den är verkligen fin din 9-3.
    Jo det ser allt lite smått ut bakom stora fälgar, det kittet hade gjort sig bra bakom dina 18"

    Hur går det med den gråe föresten har du lagt upp någon projekttråd för den?
    Jag ställer av min gule imorgon så under helgen kommer det en projekttråd från mig om vinterns ombyggnationer.

    Mvh Rikard

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Kommer tråd, eller uppdatering av min nuvarande kanske, vi får se! Har massa kul delar att bygga motor av nu.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Rickard och jag (EXD) kör med ett liknande bromskitt, men kräver lite utrymme bakom fälgen. Rickard uttryckte sig som att det var lika stor skillnad att byta från original -> brembo, som brembo -> K-Sport. K-sport kittet är lite billigare dessutom.

    Nu kan man ju uttala sig partiskt om dem eftersom jag själv säljer dem, men en sak säger jag, stannar gör du, och fort går det Och jag tror inte Speedparts är sämre, vad som dock skulle vara intressant är att veta hur pass bra oken är anpassade för org. huvudcylinder. Kolvarna i K-sport oken väldigt bra avstämda med org. kolvarna, tror det var 1-2% om jag minns rätt. Poängterar det igen, som många gånger tidigare i bromstrådar, det är inte antalet kolvar man ska stirra sig blint på, utan kolvarean och hur bra avstämd den är mot original.

    Sitter även på MikkePikkes bil, han har dock inte kört så mycket att han kan utvärdera dem.






    Hoppas det inte tas för en säljesannons nu, då får någon moderator plocka bort inlägget.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    552
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Jag kom fram till att det är wp som gör dessa bromsar. Det intressanta med dessa kit är att många orginal fälgar verkar passa utan större problem.

    http://www.winnerpower.com.tw/English/WPpro-News.html
    Just dom har jag varit i kontakt med(i Tyskland). Gruppköp kanske? Kanske otillåtet här om SP säljer just det. Det som är bra, förrutom priset kanske, skulle ju vara att man slipper företagsreklamen på bromsoken. Det lär ju iof stå WP pro istället men det kan jag stå ut med om jag får svarta ok.
    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 633
    har inte en arning om hur dessa skivor är, men.....9-5 aero skivor..308mm å bra belägg räcker jäkligt långt för att få stopp på en 9-3. har det på 9-5, köpte dock Taroxskivorna å ferdo ds 2500 belägg. å dom räckte gott å väl på bankörningen tyckte jag..mkt imponerad av deras bromsverkan.
    har även ståspunna slangar å annan bromsvätska..den blue serie från sp. tycker dom inte fada istortsett något på Mantorp.

    billigare å smidigare...dock ser d ju inte lika ball ut som stora skivor.


    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Angående loggor i oken så har jag inget emot att det står Speedparts faktiskt, det är ju mest snyggt så folk ser att man grejat lite. 9-5 ok etc skulle väl funka, men det är mest stoooora grejor jag vill ha för att fylla upp Ace Monaco 18" hjulen litegrand.

    Frågan är högst aktuell nu egentligen, bromsarna har havererat och jag får inte ordning på det. Ställer snart frågan i en ny tråd här tror jag, har jobbat länge med bilh-------t nu och det är svampigt och eländigt ännu. Nytt allting snart, gött att lägga pengar på det mitt i vintern.....
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 957
    Medlem#
    4706
    Ja är oxå nyfiken Inte för att de som sitter på är dåliga men allt kan ju bli bättre

  12. #12
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Jag kom fram till att det är wp som gör dessa bromsar. Det intressanta med dessa kit är att många orginal fälgar verkar passa utan större problem.

    http://www.winnerpower.com.tw/English/WPpro-News.html
    Just dom har jag varit i kontakt med(i Tyskland). Gruppköp kanske? Kanske otillåtet här om SP säljer just det. Det som är bra, förrutom priset kanske, skulle ju vara att man slipper företagsreklamen på bromsoken. Det lär ju iof stå WP pro istället men det kan jag stå ut med om jag får svarta ok.
    /Henke
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....

    såg att dessa säljer wp: s kit

    http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=52_432

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    552
    Jag fick detta svar:

    "Just received feedback from our factory in Taiwan

    Obviously we can do any kind of SAAb system you require
    6 or 8 piston calipers – 305 – 360 or even bigger discs"

    Det behöver inte vara ett och samma kit för att få mängdrabatt.
    335/6 lurar jag själv på. Om det nu gör så mycket på priset mot PFS och SP får man väl se.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....
    K-Sport finns med svarta ok numera

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 957
    Medlem#
    4706
    De svarta oken var riktigt tuffa. Finns de i färdiga satser till Saab?

    M.v.h. Andreas

  16. #16
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    De svarta oken var riktigt tuffa. Finns de i färdiga satser till Saab?

    M.v.h. Andreas
    Just nu:
    ng900 94-96
    ng900/og9-3 96-02
    9-5 98-02

    På g:
    9000
    9-3SS/SC i mån av tid

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 083
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....
    K-Sport finns med svarta ok numera

    Väntar ju fortfarande på att du ska fixa dessa till 9000!

  18. #18
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....
    K-Sport finns med svarta ok numera
    Stör mig mer på att de står speedparts än färgen Enda anledningen till att jag kikar på wp är att de verkar som att de kan finnas en chans att de passar med viggen fälgarna. Men passar de endå inte så blir de orangea k-sport nångång i framtiden.

  19. #19
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....
    K-Sport finns med svarta ok numera
    Stör mig mer på att de står speedparts än färgen Enda anledningen till att jag kikar på wp är att de verkar som att de kan finnas en chans att de passar med viggen fälgarna. Men passar de endå inte så blir de orangea k-sport nångång i framtiden.
    Om jag hittar någon som kan låna ut en viggenfälg i Stockholm kan jag pröva och se om de går över oken på min bil.

  20. #20
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Kan bara hålla med, gillar inte att oken är röda och att det står speedparts på....
    K-Sport finns med svarta ok numera
    Stör mig mer på att de står speedparts än färgen Enda anledningen till att jag kikar på wp är att de verkar som att de kan finnas en chans att de passar med viggen fälgarna. Men passar de endå inte så blir de orangea k-sport nångång i framtiden.
    Om jag hittar någon som kan låna ut en viggenfälg i Stockholm kan jag pröva och se om de går över oken på min bil.
    Vore kanon, man kan juh även köra med lite spacer om de skulle vara taight!

Liknande ämnen

  1. 305mm vs 336mm bromskit Saab 9000
    Av Hedley i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 21:42
  2. Speedparts uppgraderingskit fram 336mm??
    Av TobbeJonasson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •