Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad sker vid körning med dålig drivknut?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194

    Vad sker vid körning med dålig drivknut?

    Tjena!

    Gäller 900s -91

    Drivknuten (höger) på bilen börjar rassla och "tugga" fast inte allvarligt än.
    Vad händer när man kör med en dålig drivknut?
    Slits bara själva knuten eller fler delar som tex navet - eller där knuten överför kraften till axeln...
    Vad finns det för delar i det yttre "drivpaketet"
    Givetvis drivknut. På speedparts finns ju en tripod men ej till 900 -91. Det borde väl sitta något slags kors i 900 också, eller? Var köper man det till överkomligt pris?

    Konstiga frågor kanske men så är jag trött också....

    //Martin
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  2. #2
    Ju längre du kör med dålig drivknut, desto större risk är det att komponenter runt omkring tar skada av det. T.ex hjullager, bromsar, drivaxel. Vad som händer är att lagringen i knuten går trögare och trögare för att till slut skära. Då kan det ta tvärstopp, och det vill man inte vara med om i trafiken.

    Delarna som så att säga sitter "utanför" lådan är Drivknut, drivaxel, som i sin tur är ansluten till medbringaren (antar att det är det som kallas tripod på speedparts) Vet inte om lådan måste bort på 900 för att byta medbringaren så det får nån annan svara på. Dock sk du inte behöva byta den, utan börja du med drivknuten.

    Drivknut kan du om du är snål/mindre välbeställd antagligen handla på Biltema billigt. Finns det inte där, eller om du vill ha bättre kvalitet så handla på Mekonomen, speedparts eller liknande.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Att en drivknut skulle skära har jag aldrig varit med om..... Däremot har jag varit med om knutar som blivit så glappa att de ramlat isär.....
    Det är inte så stor risk att någonting annat skads av att knuten är glapp.... de vibrationer lagret utsätts för är inte värre än om du har oblans i ett däck. Obalansen sitter ju väldigt nära centrum och vartalet på en hjulaxel är bara runt 1000rpm. Det som dock är farligt är om knuten faller isär... då lossnar den helt sonika i ena änden och kan rotera och slå sönder både det ena och det andra. jag hade tur bägge gångerna. Den föll ner på bärarmen och låg där och roterade.....

    det bästa är dock givetvis att byta så fort som möjligt!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    att de skulle skära och ta tvärstopp har jag aldrig hört om.
    Drivknutar har inte en "rullande" funktion, utan det kan möjligtvis (lite troligt) bli svårt att svänga:P
    hjullager kan dock i sällsynta fall "nita")..
    däremot som sagt att det kan ramla isär och slå sönder en del komponenter runtom finns ju.. det kan bli rätt illa :P själv sätt effekter av en "postal" drivaxel ;P

    att andra komponenter tar stryk av dålig drivaxel är ju trolig om den orsakar vibrationer eller tryckvågor på lager till exempel.. lite troligt dock om du inte har kraftiga vibrationer.. men som sagt ALLT tar styk förr eller senare när runtomkring liggande komponenter är dåliga.. allt är ju byggt för att lira ihop.. och ordspråket "faller en faller alla" ligger inte så långt bort :P

    mitt råd är bytt så fort du kan,, inte bra att åka med dåliga delar som är viktiga för bilens funktion..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På en 99:a har jag upplevt en knut som var nära att skära ihop. Det började rycka i ratten och bilen drog åt ena hållet när man körde

    En riktigt sliten knut kan även "explodera", dvs det blir bara småbitar kvar och det blir stopp...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    att de skulle skära och ta tvärstopp har jag aldrig hört om.
    Drivknutar har inte en "rullande" funktion, utan det kan möjligtvis (lite troligt) bli svårt att svänga:P
    hjullager kan dock i sällsynta fall "nita")..
    Vill för tydlighetens skull påtala att "tvärstoppet" i samband med dålig drivknut är självupplevt (tyvärr), så det kan hända. Sedan var det kanske inte knuten som sådan som slog stopp, utan någon del som lossnade från knuten när den "exploderade" och hamnade på fel ställe. Dock...hade inte knuten varit dålig hade det aldrig hänt.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    allting kan ju hända som sagt, hade en renault engång där knuten gick av och drivaxeln for ner i asfalten och lyfte upp hjulet så där stod jag på tre hjul i en korsning som var ganska vältrafikerad ut från jobbet. Det var bara springa tillbaks efter skärbrännare och operera lite och knuffa skiten åt sidan.............

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    allting kan ju hända som sagt, hade en renault engång där knuten gick av och drivaxeln for ner i asfalten och lyfte upp hjulet så där stod jag på tre hjul i en korsning som var ganska vältrafikerad ut från jobbet. Det var bara springa tillbaks efter skärbrännare och operera lite och knuffa skiten åt sidan.............
    OT:
    Folk glodde inte så mycket då va? Taskigt läge!
    Hade förresten en Saab 600 (nåja, Lancia Delta) en gång där frambalken sprack, med resultatet att drivaxeln hoppade ur vilket resulterade i stillastående bil...inget kul vid Danvikstullsbron i Stockholm i rusningstid. Lider med dig, mig och alla andra som råkat ut för konstigheter mitt i rusning.

    Fick dessutom P-böter när jag väl fått undan bilen för att den stod "mot färdriktningen" trots att den hade en triangel bakom sig, och en lapp i vindrutan. Skulle jag lämnat den kvar i korsningen istället då eller?

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Tack så mycket för svaren, gubbar!
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Körde ner till ungern med taskig drivknut
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Klargörande:symptom på dåligt hjullager resp. dålig drivknut
    Av fälgen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 00:31
  3. Dum fråga, men sker vetilkras när kedjan går av?
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 20:13
  4. Vad sker om slangen mellan wastegate och mv lossnar?
    Av plaggis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •