Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-3 Aero SS 2004

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18

    Saab 9-3 Aero SS 2004

    Tjena,

    Jag har just köpt en sådan här i DK. Egentligen skulle jag ha haft nån kombi diesel, men den här dök upp ganska oväntat - og jag har alltid önskat mig en sådan..

    Hursomhelst: Bilen har Hirsch 230hk. Grejen är, att det på Hirsch hemsida står, att den är programmerad til 98 oktan. Detta är tyvärr ganska svårt att hitta i DK plus att det kostar en förmögenhet..

    Hur mycket skilnad blir det på effekten om man kör på 95 oktan - och skall man använda oktanboost eller liknande för att undvika havarier??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Nere på havsnivå i Danmark kan du nog utan problem köra 95 oktan, men du kommer nog att få något lägre effekt. Haveri behöver du knappast oroa dig för, den mjukvaran är så välkalibrerad att den kommer att ställa ner när du kör på "sämre" bensin.

    Självklart är det en fördel att köra på 98 oktan, men det är alltså ingen risk för haveri. Oktanbooster skall du inte använda.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    Tack för svaret!

    Tanken med oktanboost var att få den högre effekton också - men det funkar kanske inte?

    MVh.

    CJ

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    163
    Hej CJP.

    Ditt problem kommer att lösas innon kort, äftersom Shell kommer att höja Oktan-tallet på V-Power til 99 Oktan.

    M.v.h.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av VIKINGMAN
    Hej CJP.

    Ditt problem kommer att lösas innon kort, äftersom Shell kommer att höja Oktan-tallet på V-Power til 99 Oktan.

    M.v.h.
    Shells V-Power har väl alltid varit 99 oktan eller vad menar du?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Saxat från www.shell.dk:

    "Shell V-Power oktan 97 er en "høj-oktan" benzin udviklet til at give din bil mere kraft og bedre acceleration. Dette sker ved at optimere tændingen i motoren*. Desuden er Shell V-Power udviklet til at renholde motoren under kørslen. Den hjælper med at fjerne belægninger på indsugningsventilerne."

    Såvitt jag kan förstå så är v-power i danmark 97 oktan, varför det är 97 där och 99 här kan man ju undra

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    163
    Kristian Aero - I början var V-Power bara 95 Oktan i Danmark. For två år sen, blev det hävet till 97 Oktan, och nu kommer så, innom länge, 99 Oktan.

    93ss Daniel - Problemet är MTBE-additivet, som hidtil har väret enda måde att häve Oktan-tallet över 97 Oktan. MTBE är förbjuden i Danmark. Men Shell har nu utviklet en ny additivpakke (finns i Formel 1), som kan häve Oktan-tallet till 99 Oktan, uten bruk av MTBE.

    M.v.h.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Ah, tack för svaret, då har man lärt sig något idag också

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    Vad bra!

    Men - jag skall åka 300 mil i morgen och det vore ju lite kul att se, om den blev snabbara av högre oktan (kör på BF95 just nu). Funker oktan boost som går att köpa på macken - eller nej?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    163
    Hej CJP.

    Varfor inte bara tanke V-Power, som är 97 Oktan. Det er lika bra som annan 98 Oktan ...

    Husk på, att det går lite tid, innan Trionic'en har re-adapterad till den nya bränsle.

    M.v.h.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    18
    För att tanken är full och jag åker i morgon.. :-)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2004 CE tänd
    Av jimb3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •