Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Oilsludge

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Oilsludge

    Någon som i enkla ordalag kan förklara vad f*n Oilsludge problemet i SAAB faktiskt innebär. Eller någon som har en länk till något annat inlägg.

    Gick och köpte en 9-5 2,3t -03 Linear med 14500 mil på mätaren som inte mår så bra visade det sig. Oljeläckage - och när man började riva i motorn så ser man att även kamkedjan måste bytas. Sträckaren är i läge max. Men allvarligt, är inte det lite väl lite för en kedja??

    Om jag ser rätt, så är VV inte uppdaterad. Är inte detta något som gjordes generellt?

    Mvh
    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303

    Re: Oilsludge

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Någon som i enkla ordalag kan förklara vad f*n Oilsludge problemet i SAAB faktiskt innebär. Eller någon som har en länk till något annat inlägg.
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3

    Re: Oilsludge

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Någon som i enkla ordalag kan förklara vad f*n Oilsludge problemet i SAAB faktiskt innebär.
    Oil sludge (oavsett vilket motorfabrikat) är namnet på fenomenet att motoroljan bryts ner och bildar slam (sludge) och klumpar. En nerbruten olja får drastiskt försämrade egenskaper och delar i motorn som är beroende av korrekt smörjning kan därför skadas. Alla oljetyper gör detta i alla motorer, skillnaden är hur snabbt det sker.

    Det finns många orsaker till oil sludge, t.ex. mycket förbränningsgaser som smiter förbi kolvringarna, dålig vevhusventilation, korta körningar i kallt och fuktigt klimat, lång tid mellan oljebyten, lång körsträcka mellan oljebyten, låg oljenivå, fel olja för motorn, mm.

    Många motorer av senare konstruktioner har haft problem med oil sludge och orsakerna kan hittas i kunders krav på långa serviceintervall och politikers/kunders krav på lägre bensinförbrukning (t.ex. dålig kolvtätning i så kallade lågfriktionsmotorer).

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Eller någon som har en länk till något annat inlägg.
    Du kan t.ex. besöka min sida om Saabs problem med oil sludge och vevhusventilation.

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Men allvarligt, är inte det lite väl lite för en kedja??
    Kedjan slits snabbt om oljan är dålig.

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Om jag ser rätt, så är VV inte uppdaterad. Är inte detta något som gjordes generellt?
    Generellt nej. För tidiga 04 gjordes en generell ombyggnad, men för övriga beror det på vad ägaren och verkstaden har gjort.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Är det ändå inte lite märkligt att med den utveckling som finns på både motorer och olja så finns detta problem?
    Speciellt om man tror på oljetillverkarnas reklam om hur bra deras olja är.

    Tycker att har hör talas om det mycket oftare nu än för säg 15-20år sedan, vad beror det på?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Jag har för mig att när jag lämnade in min bil (9-3 -01) på service så gjorde dem något med vevhusventilationen, har för mig att det var något konstruktionsfel som åtgärdades.

    Kan det vara det ni pratar om?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Tycker att har hör talas om det mycket oftare nu än för säg 15-20år sedan, vad beror det på?
    Visst har oljor blivit bättre, men motortillverkare och kunder har varit snabba på att (över)utnyttja den längre livslängden.

    Kunders krav på långa serviceintervall (sliter på oljan).
    Minskade oljevolymer i motorn (pga kunders krav på billig service).
    Lågfriktionsmotorer (pga krav på lägre bränsleförbrukning).
    Politikers krav på lägre utsläpp (tillverkare flyttar kolvringarna närmare förbränningsrummet och ökar därmed risken att de koksar fast och ökar gasläckaget).
    Kunder som tycker att en dyr bil inte ska behöva skötsel (det finns bilar som hämtas ut nya och som inte ser serviceverkstaden innan de bogseras dit efter 50000km).

    Ett exempel är en Saab 900 turbo från 1984 med 145 hk och 7500 km serviceintervall jämfört med Saab 9-5 från 2004 med 250 hk och 30000 km serviceintervall.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    hörde något om att den vevhusventilations uppgraderingen som finns inte hjälper,
    va en som sa att man byter ändå inte den slangen där det brukar sätta sig. han tyckte de va onödigt att byta på en 9-3a om man bara sköter oljebyten osv..

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    hörde något om att den vevhusventilations uppgraderingen som finns inte hjälper,
    Den hjälper på så vis att vevhusventilationen fungerar mycket bättre. Det många tror är att ett byte av vevhusventilationen ska laga sliten kamkedja, läckande turbo och fastkoksade kolvringar. Så magisk är den naturligtvis inte.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    hörde något om att den vevhusventilations uppgraderingen som finns inte hjälper,
    Den hjälper på så vis att vevhusventilationen fungerar mycket bättre. Det många tror är att ett byte av vevhusventilationen ska laga sliten kamkedja, läckande turbo och fastkoksade kolvringar. Så magisk är den naturligtvis inte.
    Precis ta bara min verkstads dribblande. Vv´n uppgraderades, turbo byttes, nya vv´n kom och motor uppdaterades igen, motorn sköljdes, vv´n byttes tillbaka?? och tillslut togs beslutet att riva maskin. Ringarna mm. byttes, vv´n uppgraderades igen och problemen försvann helt.

    I många trådar pratas det om att bara man uppdaterar vv´n så är saken biff men helt klart hade min verkstad en vettig spekulation efter senaste vv-modden (f*n vet om dom inte tog min bil som hemläxa) Fritt citerat: Den senaste vevhusventilationen är nog för effektiv på din motor som säkert har dåliga/koksade oljeringar
    Min maskin ökade tom. oljeförbrukningen efter den senaste vv-modden så Saabverkstans spekulation visade sej ju stämma till 110%
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    så koksade kolvringar och sludge är inte samma sak? men vad är oljeringar?

    ni får ursäkta alla konstiga frågor, men jag är lite less nu på att trots man köper en fullservad bil så visar det sig att servicen mest består i att byta torkarblad. obs IRONI!
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    så koksade kolvringar och sludge är inte samma sak? men vad är oljeringar?
    Oljeringarna sitter under kolvringarna. Deras uppgift är att skapa en oljefilm i cylindern och för kolven samt täta så oljefilmen inte tar sej vidare upp i förbränningsutrymmet.
    Så JA!! koksade oljeringar beror i rakt nerstigande led på oilslugde. Kokset = den förstörda oljan (olilugde) "klistar ihop" oljeringens spänst i kolven/cylindern så den mister sin tätningsförmåga = hög oljeförbrukning.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176
    Göran Larsson

    Som ovanligt kunnig i ämnet vore det intressant att höra din åsikt om kamkedjans livslängd!
    Är det bara oil sludge som sliter ner den eller finns det något annat skäl också?

    Min 9-3 -00 hade efter 16500 mil en kedjespännare som låg på 16,5 mm. Bilen hade alltid skötts vad gäller oljebyten (tom bytt var 1000:e mil de senaste 3000 milen) och hade i princip alltid körts bara långa körsträckor mellan starterna (13500 mil på 3 år för första ägaren).

    När jag bytte kedjesatsen var motorn absolut ren och fin överallt invändigt!

    Kan en motor haft oil sludge problem trots att man inte kan se det?
    Kan oljenivån i motorn påverka kamkedjeslitaget? Tex alltid på maxnivån ger mindre problem?
    Finns det moderna syntetoljor som "sliter" mer på kamkedjan än andra oljor? Min motor verkar mest ha gått på Mobil1 och några gånger på SLX!
    Jämfört med kedjan på min gamla BMW 3.0S (som hittills gått 73.000 mil utan kedjeproblem) är SAAB-kedjan oerhört klen! Är den kanske underdimensionerad?
    Har SAAB tänjt för mycket på oljebytesintervallen? Själv byter jag alltid motoroljan efter högst 1000 mil på mina bilar!

    Per L

    PS! Själv tror jag på klent dimensionerad kedja så jag har redan köpt ytterligare en kedjesats samt planerar ett byte om 15-20.000 mil!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    kan man "alltid" säga en kamkedja som är slut efter 14000 mil är ett offer av dålig vv??

    hur kollar man nu så inte turbon sjunger på sista versen? vill ju inte att skiten ska packa ihop på väg hem från jätteglada verkstaden som har julfesten finansierad bara på min bil.

    20 sköna laxar...som jag skulle trimma för.....

    alltså....är det någon som säger emot när jag påstår att den sk service som verkstäderna gör är ett spel för galleriet när det kommer till att i förväg indikera att något allvarligt är på väg att hända. biljäkeln är ju fullservad och nu står man på verkstaden och fattar ingenting....citat av verkarn när han ringde: "du, jag har lite dåliga nyheter - för dig alltså!!"

    Trevlig helg.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Som ovanligt kunnig i ämnet vore det intressant att höra din åsikt om kamkedjans livslängd!
    Jag har ingen speciell åsikt om kedjorna. Jag har aldrig bytt någon kedja på någon av de Saabar jag har haft sedan 1978. En 9000 turbo sålde jag med 310000 km på mätaren och fabriksmonterad kedja. Min nuvarande 9-5 har 149000 km på mätaren och fabriksmonterad kedja, inget rassel och jag inga planer på att byta kedja.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Är det bara oil sludge som sliter ner den eller finns det något annat skäl också?
    Naturligtvis finns det annat som sliter på kedjan. Av någon anledning ska en automatlåda slita mer än manuell, varför vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Kan en motor haft oil sludge problem trots att man inte kan se det?
    Det går naturligtvis att göra rent så att det inte syns...

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Kan oljenivån i motorn påverka kamkedjeslitaget? Tex alltid på maxnivån ger mindre problem?
    Jag tror inte att det ska spela någon roll. Kedjan smörjs av den olja som har varit uppe i motorns övre delar, så om den oljan uteblir så har motorn andra problem också.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Har SAAB tänjt för mycket på oljebytesintervallen?
    Visst är det så. De är dock inte ensamma om att ha minskat marginalerna genom att förlänga serviceintervallerna. Biltillverkarna kör numera ett chickerace; den som kan sänka servicekostnaden mest vinner kunder, men om de gör det genom att förlänga serviceintervallen för mycket så förlorar de...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176
    Tack Göran för dina svar!

    Skall jag tolka dig som att om min motor var ren och fin invändigt när jag bytte kedjor och jag vet att ingen öppnat motorn före mig så har min motor aldrig lidit av oil sludge!?

    Per L

    PS! Har du mätt kedjespännaren på din bil? Jag skulle inte tro att kedjan börjar rassla förrän kedjespännaren är ute 19 mm eller mer och SAAB har ju gränsen max 15 mm

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Skall jag tolka dig som att om min motor var ren och fin invändigt när jag bytte kedjor och jag vet att ingen öppnat motorn före mig så har min motor aldrig lidit av oil sludge!?
    Jag kan inte se hur oil sludge kan försvinna av sig själv, dvs utan att någon aktivt sköljer ut det (lindrig oil sludge) med någon rengöringsprodukt eller en serie snabba oljebyten eller öppnar motorn och skrapar ur skiten.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    PS! Har du mätt kedjespännaren på din bil? Jag skulle inte tro att kedjan börjar rassla förrän kedjespännaren är ute 19 mm eller mer och SAAB har ju gränsen max 15 mm
    Jag mätte för några år sedan och då var det en bit kvar. Jag lider dock inte av någon motorhypokondri och tycker att det finns annat som har högre prioritet än att tänka på kamkedjan. Jag tänker inte byta kedjan innan jag anser den vara slut, dvs när det är för mycket skrammel. Förhoppningsvis håller den 150000 km till.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Det kanske då har tagits upp tidigare, men som jag tolkar rätt många inlägg av de som kan detta med motorer bättre än en annan så är täta oljebyten att rekommendera på 9-5.

    Kan man förebygga problemet genom tätare oljebyten? Vad rekommenderas? Jag kör både stad och långkörning på helgerna.

    Sedan låter detta med att "skölja" motorn ren med olja rätt skumt. Jag förstår ju principen det är inte det, man att stå och hälla Mobil1 rakt genom motorn tär ju på ens ego. Räcker det verkligen med en sköljning? Kan man använda sköljoljan fler ggr? Sköljningen är ju för att få bort partikla och klumpar har jag förstått, men kan man filtrera oljan och återanvända den till ytterligare en sköljning? Eller kan man åka på typ Biltema och köpa en billig olja för just sköljningen.

    /E
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Det kanske då har tagits upp tidigare, men som jag tolkar rätt många inlägg av de som kan detta med motorer bättre än en annan så är täta oljebyten att rekommendera på 9-5.
    Kortare oljebytesintervall är att rekommendera för alla bilmodeller vars tillverkare rekommenderar orealistiskt långa bytesintervall. Tyvärr har Saab för närvarande mer intresse av att följa trender (långa serviceintervall; bling-bling aluminiumpaneler och aluminiuminlägg i instrument, ratt och andra opraktiska platser; krom; rails; ...) än att bygga bra bilar.

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Kan man förebygga problemet genom tätare oljebyten? Vad rekommenderas? Jag kör både stad och långkörning på helgerna.
    Max 10000km eller max 12 månader är vad jag använder själv.

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Jag förstår ju principen det är inte det, man att stå och hälla Mobil1 rakt genom motorn tär ju på ens ego.
    Det finns speciella "oljor" som är avsedda för a rensa motorn (engine flush). Jag har ingen egen erfarenhet av dessa så jag har inga kommentarer angående deras effektivitet och/eller säkerhet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Mitt i Västragötaland
    Inlägg
    73
    Hej!

    Om jag har fattat det rätt så släppte Saab en helt ny vevhusventilation från och med årsmodell-04.
    Är oilsludgeproblemet borta från den årsmodellen och framåt?
    Eller finns det fortfarande en risk att drabbas av oilsludge?

    Mvh Kalle

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Kalle-79
    Om jag har fattat det rätt så släppte Saab en helt ny vevhusventilation från och med årsmodell-04.
    Är oilsludgeproblemet borta från den årsmodellen och framåt?
    Enligt min åsikt är problemet med vevhusventilationen löst för 2004 och senare (tidiga 2004 behöver en uppdatering) och för tidigare än 2004 om den senaste varianten av vevhusventilation monteras.

    Det betyder naturligtvis inte att motorer som redan skadats av oil sludge automagiskt blir reparerade om ny vevhusventilation monteras.

    Citat Ursprungligen postat av Kalle-79
    Eller finns det fortfarande en risk att drabbas av oilsludge?
    Det finns risk för oil sludge i alla förbränningsmotorer om oljan inte byts i tid. Utöka inte tillverkarens redan uttänjda bytesintervall och beakta eventuella undantag, t.ex. om att oljan måste bytas oftare i kallt och fuktigt klimat (t.ex. svensk vinter) och/eller många korta åkturer (t.ex. svensk resa till arbetet).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Vad göra vid Oilsludge?
    Av KaptenHaddock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 22:50
  2. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  3. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  4. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31
  5. Oilsludge-problem
    Av Aero-Blue i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •