Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felkod 1135 och 1141

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39

    Felkod 1135 och 1141

    Efter att Check engine börjat lysa samt att jag fått för höga CO-halter på besiktningen fick jag bilen kollad med Tech2 idag. Felet var någonting med att det inte kom tillräckligt med ström till lambdorna, eller något i den stilen, så att de aldrig blev tillräckligt varma.

    Jag skev dock aldrig upp exakt vad det stod utan endast felmeddelandekoderna. Jag trodde inte att det skulle vara några problem att hitta vad de betyder, men det var det tydligen.

    Det stod P1135 och P1141. Väldigt tacksam för om någon vet exakt vad det är de betyder, och gärna tips på hur man ska lösa det också för den delen.

    Bilen är en 9-3 Aero -01.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    P1135 pekar på att strömmen i förvärmningskretsen för främre lambasensorn är för lågt.

    P1141 är samma skit fast för bakre lambdasensorn.
    Du kan läsa mer här om hur man kan gå tillväga för att fixa det.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=124584
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=165432
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    Nu har jag resistansmätt de två vita kablarna på sonderna och fått upp samma värden på båda två och det är även exakt samma på min andra bil. Dessutom mätte jag på min gamla lambda (jag har bytt den bakre eftersom jag trodde det var där felet låg) och den var faktistk stendöd.

    Man tycker ju att felet borde ha uppkommit just av att lambdasonden var trasig, men varför kvarstår det isåfall nu när jag bytt till en ny? Finns det någon möjlighet att det kan bero på att lambdan inte är tillräckligt långt nedskruvad? Det är nämligen inga gängor kvar på röret, så den sitter lite provisorsikt tills vidare, men ändå så att det inte är något läckage vad jag kan se. Dock inte nedgängad riktigt hela vägen som sagt.

    En annan teori jag läste om var att det skulle kunna vara boxen som ställer till felet? Det sitter för tillfället Maptuns steg 3-box i, men det känns inte allt för roligt att gifta tillbaks originalboxen om det inte är en trolig orsak.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •