Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: blanda E85 med 95 otan = skadligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    76

    blanda E85 med 95 otan = skadligt?

    Har ett par frågor ?

    har en gammal 900 från 87 som vinterbil ,

    Kan man blanda E85 med vanlig 95 utan skada motorn eller att den går sönder?

    Drar den mer bränsle med E85 än om man kör på bara 95 och vilken blandning rek?

    mest av frågan är att E85 är ju billigare att tanka där av frågorna

    tacksam för svar
    9-3 ss Aero 2.8 T 2007
    9000llt 1997 som vinterbil
    http://www.garaget.se/greatsnyggo

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Det är ca 5% etanol inblandat i 95 oktanig bensin från början. Detta är inte skadligt för motorn men i större mängd så är det en helt annan sak. Det är inte för inte som Saab har andra delar i sina BioPowerbilar jämfört med bensinarna.
    Det går åt ca 30% mer bränsle när man kör med E85. Detta betyder att för att bilen ska gå med etanol så behöver du modifiera motorn så att den sprutar in mer bränsle.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855
    har läst "nånstans" att en 20-25% inblandning av e85 och restan 95oktan ska SÄNKA förbrukningen ? nån som har erfarenhet inom detta? detta då utan att bestycka om bilen alls.

    har även hört att packningar kan ta skada av E85, men detta gäller endast 100%igt e85 eller?

    täntke testa lite, men inte orkat än

    bilen gäller en 900 -84 förgasare

    mvh
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    de flesta bilar, insprutare såväl som förgasare, klarar en inblandning på ca 50% E85 utan modifieringar. Det kan ev bli lite startproblem när det är kallt ute
    Många borrar ett 3mm hål i luftburken och ger den en lite dusch startspray vid kall väderlek.
    Vid plusgrader brukar det inte vara några problem. Jag har heller aldrig hört talas om någon motor som blivit skadad av att gå med etanol.
    finns mer att läsa på dessa sidor......
    Lista över inblandningsprocent i omoddade bilar finns också..
    Vissa kör med 100% E85 utan probs utan mod.
    http://www.etanolbil.eu/
    alt
    http://www.etanol.nu

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    83
    Detta hör ju kanske inte hit. men polaren körde ren E85 i sin Volvo S70.. det enda va att den blev lite svår startad på morgonen.. så det går nog kunna gå att blanda 25% E85 i din vinterbil utan att vara alltför rädd tror jag.. Tar inte på mig nått ansvar iaf
    9-3 Aero Coupé "Twinpipe"

    http://www.garaget.org/?car=32456

  6. #6
    ÅÅHNEJ Inte allt struntprat om etanol är så skadligt hit och dit bla bla...

    Sorry för ett kanske inte så upplysande inlägg, men jag är trött på att folk är så negativa mot E85 hela tiden.

    etta hör ju kanske inte hit. men polaren körde ren E85 i sin Volvo S70.. det enda va att den blev lite svår startad på morgonen.. så det går nog kunna gå att blanda 25% E85 i din vinterbil utan att vara alltför rädd tror jag.. Tar inte på mig nått ansvar iaf
    Titta på ett spontant svar där... så kan jag fylla på med att alla bilar jag ägt har jag kört på mer eller mindre bara etanol. Rosten eller biltjuvar tog samtliga innan några som helst problem (utom trögstart i kyla) dök upp.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  7. #7
    Jag måste låna tråden lite.

    Om jag som har en bil mappad hos maptun (410hk) och skulle slänga i typ 20-30% E85 skulle bilen skadas av det och skulle det ge nått i effekt?

    Mvh
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Kan bara hålla med, är säkert uppe på 1500 mil E85 på min 900:a
    och 1000 mil på min MB300E.

    då kör jag dom på 100% E85.

    900:an är till och med besiktad med 100% E85 i tanken, och gick igenom utan anmärkning.

    Har aldrig haft några problem men nån av bilarna. även fast båda passerat 30000 mil för flera år sen

    lite trögstartat vid kallgrader är det ju, men det finns några olika lösningar på det.

    Men back to topic.

    Du har en bil utan lambdareglering, och så mekaniskt som det går.
    Tyvärr tror jag inte du kan bara tanka i E85 och se glad ut.

    Det du behöver göra för att det ska bli rätt är att få nålen i förgasaren omslipad av någon som är kunnig i området, för att kunna köra en E85.

    Du kan ju prova att blanda i några procent E85 i taget för att se hur mycket det går att ha i utan att det blir problem, men det bästa är ju att ha tillgång till en bredbandslambda och mäta under körning.....

    risken är överhängande att den visar att det går snålt redan vid 10% E85 inblandat.

    Bilar med lambdareglering kan reglera upp till +/- 25% mer eller mindre bränsletillförsel, alla bilar klarar inte så mycket, och en del klarar mer.
    Det vet man sällan i förväg.

    Däremot kan man köpa en billig grej (flexitune) som man kopplar in på signalen från boxen till spridarna, som förlänger signalen (finns en ställpot man kommer åt i dosan) som även innehåller en extra chokefunktion.

    Men i förgasarvärlden är det omslip av nål som gäller
    //Mvh Chrille

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Talladegasvensson:

    Troligtvis skulle du tappa effekt och även riskera att motorn går snålt vid hård belastning.


    Det bästa du kan göra är att mappa om motorn för E85 (alt skaffa två mappar, eller chip)
    //Mvh Chrille

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    76
    har prövat lite nu och kört på en 20-30% blandning av etanol ....Biljävlen drog ju för fan 1,5 liter milen så de blev då ingen vist haha får nog bita i de sura äpplet och tanka 95 istället
    9-3 ss Aero 2.8 T 2007
    9000llt 1997 som vinterbil
    http://www.garaget.se/greatsnyggo

  11. #11

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Det är ca 5% etanol inblandat i 95 oktanig bensin från början. Detta är inte skadligt för motorn men i större mängd så är det en helt annan sak. Det är inte för inte som Saab har andra delar i sina BioPowerbilar jämfört med bensinarna.
    Det går åt ca 30% mer bränsle när man kör med E85. Detta betyder att för att bilen ska gå med etanol så behöver du modifiera motorn så att den sprutar in mer bränsle.
    Hörde på nyheterna att "Dom" skulle he i ev 10% Etanol nu snart, för att bensinen skulle bli mera miljövänligt!
    Fast det var väl bara ett förslag.

    Mvh/Roberth

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481
    om man håller nivån till 15-20% E85 så tycker jag bilen går bättre och den drar rätt likvärdigt, men de blir lite lägre pris, dock så finns de ju inga direkta summor att tjäna, får blir rätt många hundra mil innan man märker av någon förtjänst.

    förmycket etanol på en icke mappad bil så kommer förburkningen bli hög och bilen gå allmänt segt, körde polarens helt original 9000 som han hällt ren E85 i och segare biljävel har jag aldrig kört, gick som en påse skit, inget ork när man skulle rulla igång, fick gasa som fan för att den inte skulle dö när man skulle rulla igång.

    sen för övrigt så löser spriten upp skräp i tanken som KAN ta död på pump och filter, min soppapump dog vid andra försöket med iblandning av E85 så de gör jag inte mer.

    ser inte vittsen, är inte bilen mappad för E85 så kommer den bara dra mycket och de blir ingen ekonomisk vinst på de alls...
    mappar man bilen med ett riktigt etanolprogram så kan man ju potensielt får en jäkla rolig bil.

    nä kör man så mycket så man tycker sig tjäna pengarna på att blanda ut bensinen med E85 så ska man nog kolla på diesel bil istället, för de är inga många kronor per tank man tjänar, SKULLE nått sen paja som kan kanske ha med etanolinblandingen att göra så är ju hela förtjänsten borta.

    hade varit kul att höra hur mycket pengar folk räknar med att tjäna på att blanda i etanol, mina 250-300mil/månad tycker jag inte skulle bli någon större förtjänst, de som man kunde tjäna kunde man lika väl snåla in på bensinen genom att köra 1-2km/h långsammare...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Men blända av för ...
    Av WipeClean i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 18:09
  2. APC av/på/av/på = skadligt/farligt?
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 20:12
  3. skadligt för turbon?
    Av GizmoQuack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 21:12
  4. Pris på bankörning otan STCS medlemsskap?
    Av airflowfredde i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-12, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •