Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Glödande Turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49

    Glödande Turbo

    Hej. Jag har en Saab 9000cs 2,3t -92 som jag krockat lätt fram(inte alls mycket). Det enda som hänt är att vänster sida av stötfångaren vikit ner sig lite samt att lyktglaset på samma sida gick sönder. Jag körde lite med bilen ida ca 4-5km i lungn tackt & stannade efter ett tag & öppnade motorhuven där jag såg att turbon GLÖDE. Det går ej efter kylvättska. Va kan ha hänt? Jag hittar inget som kan ha gått sönder utöver detta. Det enda är att signalhornet har tagit lite i den yttre kylaren(eller vad det nu är. Någon som vet?????

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Körde du verkligen lugnt??

    Går bilen som den ska eller går det kasst?

    Att turbun blir glödgande (röd) är fullt normalt men kanske inte om man kör lugnt .

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Det är normalt att turbon glöder, även om du kört lugnt. Var det mörkt ute när du kikade under huven?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det är normalt att turbon glöder, även om du kört lugnt. Var det mörkt ute när du kikade under huven?
    Hur kan det vara normalt om man kör lungt förstår inte ?

    När jag kör hårt så glöder den men normalt nej inte i mitt fall i alla fall.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hur kan det vara normalt om man kör lungt förstår inte ?
    Klumpigt skrivet kanske, tänkte främst på landsvägskörning. När jag hade original avgas och låg och körde i 90-100km/h för att sedan stanna och lyfta på huven så glödde turbon. Glödde inte alls lika mycket efter att jag bytt till 3".
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Hej. Ja jag körde verkligen lungt ca 30-50km i timmen. Jag har en äldre saab 9000 turbo -87 som endast blir glödande om jag stressar den. Jag glömde skriva att jag inte kört denna bil tidigare då jag just köpt den. Kan detta ha med något annat att göra tex. för högt ladd tryck? Tycker den är rätt slö innan turbon börjar ladda??

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av swepit
    Hej. Ja jag körde verkligen lungt ca 30-50km i timmen.
    Nja, då känns det nästan lite märkligt att den glöder. Vilken färg? Mörk röd? Orange? Gul?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hur kan det vara normalt om man kör lungt förstår inte ?
    Klumpigt skrivet kanske, tänkte främst på landsvägskörning. När jag hade original avgas och låg och körde i 90-100km/h för att sedan stanna och lyfta på huven så glödde turbon. Glödde inte alls lika mycket efter att jag bytt till 3".
    Kommer ihåg när jag körde hårt med min förredetta 9-5 Aero 00 ,då glödde turbon och gick in i limit efter varije hård repa,Men med 3 system halvsats osv så gör den inte det nu

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Snarare gul. Kan det ha med krocken att göra? Vad kan orsaka detta förutom hård körning? Kylning av turbo? Smörjning av turbo??

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Orange menar jag

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Citat Ursprungligen postat av swepit
    Orange menar jag
    Men alltså kör du så lungt, inga accelerationer alls typ så låter det som om tändningen står fel. Bara spontant. Pressat min gamla 900 många gånger och den glöder inte på det viset när man kör lugnt...
    /Henrik

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Om intercoolern är trasig kan detta fenomen hända? Jag tycker att bilen går tungt.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Kolla tändningen, är intercoolern trasig går en 87:a väldigt dåligt eftersom den har LMM som sitter innan turbon.

    För sen tändning ger slö bil och sen förbrännings som i sin tur ger heta avgaser och glödande turbo.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Det är en Saab 9000cs 2,3 turbo -92a. Blir turbon orange om tändningen är fel? Hur kollar man tändningen? Tror inte på detta själv. Killen som ägt bilen hadde kört utan problem innan krocken.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Hmm, är det en 92:a har du ju DI på den...
    Ska den ju inte ändras...
    Jag vet inte. Aldrig kollat när det varit bäcksvart iofs.
    /Henrik

  16. #16
    Kanske igensatt katt ?

    Erfarenheterna jag har på DI till min 91ans 9000 är att det verkar krångla lite när det läcker, inte bara att den får fel soppablanding utan det att "vacuum"-förställningen , dvs det en tryckgivare i insuget skulle ha gett DI/APC info om tryck tas från flödesvärdet från LH och luftmassemätaren i kombination med en insugstempgivare. Tyckte den lösningen var lite dum...
    Ställer till det för mig i nuläget med lite småfel tänding.
    Men inte ska det få turbon att glöda när man kör fint å snällt.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Citat Ursprungligen postat av swepit
    Det är en Saab 9000cs 2,3 turbo -92a. Blir turbon orange om tändningen är fel? Hur kollar man tändningen? Tror inte på detta själv. Killen som ägt bilen hadde kört utan problem innan krocken.
    Hur fick jag det till att det gällde en 87:a? Nåjaa ingen större skada skedd.

    Finns bara ett fåtal saker som kan få turbon att glöda, för sen tändning är en av dem. Igensatt avgassystem Kan också vara en möjlighet som nadra påpekat.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    49
    Jag har hittat felet. Som jag sa gick bilen tungt efter att ha stått ett halv år. En av bromsarna på fram hjulet hade kärvat ihop då damasken på kolven hade lossnat till hälften. Där av fick turbon jobba hårt. När denna motor är så pass stark märkerman inte lika lätt. Tack för era svar.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682
    Man brukar väl ha lite koll på hur lätt bilen rullar. Jag känner direkt om man har anliggande broms och är det dessutom så pass mycket så avger fälgen ganska mycket värme som man borde upptäcka.
    Alternativt så luktar och ryker det en del om bromsarna redan efter en kortare tids körning. Behöver man dessutom gasa ovanligt mycket.... tja.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

Liknande ämnen

  1. Glödande turbo och grenrör
    Av tigertuffing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 10:09
  2. glödande turbo
    Av r06ban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 18:02
  3. Glödande turbo, normalt?
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 13:43
  4. Glödande turbo 9000 2,3tt
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 11:59
  5. glödande turbo
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •