Visa resultat för omröstning: Nollställa eller inte?

Antal röster
37. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Nollställ

    1 2,70%
  • Backa mätaren till bilens faktiska miltal

    26 70,27%
  • Låt mätaren vara på 25k mil

    10 27,03%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nollställa mätaren på en 9000?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Nollställa mätaren på en 9000?

    Hej!

    I samband med vinterns motorbyte funderar jag på om man kan nollställa vägmätaren?

    Kommer byta till en turbo motor och därför även byta till ett mätarhus från en turbo. Bilen har gått ca 22k mil och turbons mätarhus står på ca 25k mil.

    Tycker det vore nice om man kunde nollställa mätaren iomed att motorn kommer vara nyrenoverad osv..
    Eller kanske vrida tillbaka det ett par tre tusen mil så att det får samma miltal som bilens mätarhus.

    Är det någon (t.ex. SBP) som bryr sig nått om detta vid reg. bes?



    Tacksam för alla tips!

    Mvh
    Tobbe

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    personligen anser jag att de är fel.

    lättast byter du ju mätarställning med att köpa ett mätarhus med lägre miltal på.

    dock så anser jag att detta är helt fel och frågan är vad bilprovningen säger om helt plötsligt miltalet är ändrat.

    vägmätaren mäter ju hur långt bilen rullat, inte motorn, annars kunde man ju får skruva lite som man ville -100 mil för oljebyte osv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Du har helt rätt i det!

    Men jag tänkte att jag kommer ju aldrig hitta ett mätarhus som visar exakt lika mycket som bilen har gått ändå..

    Köpa en ny mätare känns inte aktuellt heller, då kan den lika gärna få visa 25k.


    Går det att nollställa eller ej?


    Mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Du har helt rätt i det!

    Men jag tänkte att jag kommer ju aldrig hitta ett mätarhus som visar exakt lika mycket som bilen har gått ändå..
    Mvh
    Lite som föregående talare sa.
    Din befintliga mätarevisar väl hur mycket bilen har gått, det du söker är ju en mätare som visar hur långt bara motorn har gått och det är väl inte helt rättvisande det heller ?

    Då är det väl mer ärligt att behålla nuvarande mätare och dokumentera vid vilket miltal ditt motorbyte skedde och milen som motorn hade rullat vid det tillfället enligt uppgift.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    köp en mätare extra, koppla på samma signalkabel, kalibrera den andra o ha kvar den gamle som "normal"
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Ni har så rätt..

    Det sista jag vill är ju att lura någon..! (förutom mig själv )


    Då fick jag en ny idé.
    Kan jag flytta över min befintliga vägmätare till det nya mätarhuset?
    Är vägmätaren och hastighetsmätaren väldigt "bundis" med varandra, eller kan man dela på dom i respektive mätarhus och göra ett litet byte?

    Resultatet av detta skulle alltså bli att jag får bilens exakta miltal i mitt turbo-mätarhus.


    Mvh

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Jag har för mig att det finns seriösa företag som jobbar just med att justera mätarställningar? Kan inget namn dock, men någon annan kanske vet? De borde kunna ordna det åt dig. Problemet är väl att de kanske vill ha mer betalt än vad ett annat mätarhus kostar...

    Det går inte att justera miltalet på den befintliga mätaren själv på något sätt?

    Om du skulle kunna tänka dig att åka runt med en hastighetsmätare som endast går till 200km/h så borde du kunna flytta över hela hastighetsmätaren till turboinstrumentet. Kanske inte så kul i och för sig...

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag har för mig att det finns seriösa företag som jobbar just med att justera mätarställningar? Kan inget namn dock, men någon annan kanske vet? De borde kunna ordna det åt dig. Problemet är väl att de kanske vill ha mer betalt än vad ett annat mätarhus kostar...
    Det går inte att justera miltalet på den befintliga mätaren själv på något sätt?
    Har inte nån lust alls att lägga pengar på detta, utan min stilla frågan från början var om man på något smidigt sätt kunde justera den på egen hand.



    Om du skulle kunna tänka dig att åka runt med en hastighetsmätare som endast går till 200km/h så borde du kunna flytta över hela hastighetsmätaren till turboinstrumentet. Kanske inte så kul i och för sig...
    Mvh
    Jo, de borde vara identiska. Men det är nödlösning no1
    Vill ju väldigt gärna behålla turbons hastighetsmätare av ovan nämnd anledning..
    Får kolla på detta!
    Tack för era åsikter och förslag

    Mvh
    Tobbe

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Jag får krypa lite till korset då jag visst läste din fråga lite för snabbt så jag misstolkade din frågeställning.

    Lyckades missa biten att mätaren du ville sätta in hade gått längre än bilen tex

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    På 9000 är det bara att öppna på baksidan och sedan ta en liten mejsel och försiktigt flytta siffrorna.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Om hastighetsmätaren tex gått sönder då o man köper en beg som står på 30k mil men bilen bara gått tex 15. Då är det väl inte mer än rätt att få dra tillbaka mätarn.
    Vore ifs skoj att se SBP min när han ser att man avverkat 15k mil på ett år
    Är väl bara att skruva med mejsel bakifrån antar jag, vet inte aldrig rört en mätare eller sett ett löst mätarhus
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    På 9000 är det bara att öppna på baksidan och sedan ta en liten mejsel och försiktigt flytta siffrorna.

    //MH
    Precis! Det fixar den händige lätt!

    Vilken mätarställning du vill ha i din bil är väl din ensak.
    Tar du ett foto med datum innan och ett efter byte har du bra dokumentation om någon vill veta total vägsträcka.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    På 9000 är det bara att öppna på baksidan och sedan ta en liten mejsel och försiktigt flytta siffrorna.

    //MH
    Värt att notera, så bör man knacka in ena änden på axeln där siffrorna sitter och sedan lyfta axeln en bit i ena änden för att inte orsaka kuggbrott på siffrornas rullar.
    Lite "pillerjobb" men det är ett måste.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Hej!

    Tack för alla svar!
    Om jag lyckas ändra miltalet ö.h.t. så kommer jag naturligtvis dokumentera med bilder före & efter..

    Om den isf blir tillbaka skruvad till samma miltal som nuvarande mätare står på eller om den kommer nollställas har jag inte bestämt ännu.

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    På 9000 är det bara att öppna på baksidan och sedan ta en liten mejsel och försiktigt flytta siffrorna.

    //MH
    Värt att notera, så bör man knacka in ena änden på axeln där siffrorna sitter och sedan lyfta axeln en bit i ena änden för att inte orsaka kuggbrott på siffrornas rullar.
    Lite "pillerjobb" men det är ett måste.
    Tack för tipset!
    Verkar inte gå att skruva ngt på siffrorna annars. Dessvärre lyckas jag inte rubba någon axel heller..
    Kan du utifrån denna bilden förklara hur jag bör göra?
    Axeln är helt stum, och jag vågade inte bruka speciellt mkt våld då plasten inte ser ut att hålla för någon större påfrestning.





    Mvh
    Tobbe

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Om den isf blir tillbaka skruvad till samma miltal som nuvarande mätare står på eller om den kommer nollställas har jag inte bestämt ännu.
    Jag hade skruvat tillbaka till samma miltal som den nuvarande mätaren står på. Tycker det på något sätt känns mer seriöst. Motorbytet är det ju bara att dokumentera med mycket bilder.

    Mvh

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Jag anser att det är fel att justera tillbaka milen bara för ett motorbyte.
    Det är ju inte bara motorn som slits på en bil.

    En annan sak att tänka på är besiktnings papperna där helt plötsligt bilens mil är lägre, ska inte påverka nått egentligen
    Men det kan nog göra att många som kanske är köpare på bilen ryggar tillbaka, om de vill kolla upp tidigare besiktningar på bilen.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Jag anser att det är fel att justera tillbaka milen bara för ett motorbyte.
    Det är ju inte bara motorn som slits på en bil.

    En annan sak att tänka på är besiktnings papperna där helt plötsligt bilens mil är lägre, ska inte påverka nått egentligen
    Men det kan nog göra att många som kanske är köpare på bilen ryggar tillbaka, om de vill kolla upp tidigare besiktningar på bilen.
    de bror väl på lite hur man justerar bakåt.

    om bilen nu gått 22 000mil och man bytt mätarhus till ett som gått 25 000mil så borde de ju iaf va OK att backa till de faktiska miltalet.

    backa den till miltalet som bilen gått, de är hur långt bilen gått inte motorn man bör räkna, är ju många ute som tycker att en bil som gått 40 000mil men fått motorn bytt för 10 000mil sedan att bilen är som ny bara för det.
    De är ju själva bilen som gått en viss sträcka, inte motorn man bör räkna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag (Maptun) har precis bytt motor i min 9-5och jag bad dem skriva ett intyg som talar om när och vid vilken mätarställning detta är gjort och det framgår av intyget att motorn är nyrenoverad med Wössnerkolvar, lager, tätninar, kam- och balansaxeltranssission och att även toppen har renoverats och provtryckts samt kopplings/slavcyl. byte.

    Syftet med intyget är i mitt fall utifall något händer som gör att försökringsbolagen skall lösa in bilen, då vill jag ju inte ha ersättning utifrån en motor som gått 23kmil mer än vad den har får då lär ersättningen sjunka rejält. Jag skaffade dessutom en extra servicebok där jag håller koll på servicen som berör motorn som stift, olja mm.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Är mest inne på att justera tillbaka till bilens faktiska miltal nu.
    Kommer naturligtvis dokumentera väl. Så att det står klart hur långt motorn gick innan den renoverades osv.

    Att justera till bilens miltal borde väl vara lämpligast ur SBPs synpunkt också? Då stämmer det ju med besiktningspapprena osv.


    Men till det praktiska nu då,..
    Hur gör man?


    Mvh
    Tobbe

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Då var problemet löst..!

    Lyckades tillslut komma på hur man skulle göra.
    Det var den lilla axeln på bilden nedan som man ska knacka ut nån centimeter för att man ska kunna snurra på siffrorna löst.


    Så nu är de båda mätarna syncroniserade och visar hur långt bilen rullat..

    Tack för all hjälp!

    Mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Nollställa färddatorn Saab 9000 CSE
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 12:17
  2. nollställa sopparmätaren, den bredvid vattentemp mätaren
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 20:54
  3. Nollställa motorn!! HUR?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •