Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Besikta bilen utan dragkrok, problem ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Besikta bilen utan dragkrok, problem ?

    Har precis bokat tid för besiktning för min bil, så jag vet vad som behövs fixas i vinter (om något) men kom på att jag inte har drag på min nu, även om det står så här hos www.vv.se

    Max släpvagnsvikt: 1600
    Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1510
    Max lastvikt: 450
    Kopplingsanordning 1: KULA

    Den var alltså besiktad sist med kula och nu har förra ägaren tagit av den ?!
    Jag kommer antagligen att sätta på drag någon gång men då måste man alltså besikta den en gång till med drag monterat sen, eller hur funkar det där ?!
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    troligen kommer du får 2a för det.

    ska de va drag så ska det va där, är ju samma grej om du har löstagbar, har du inte med dig så du visa att den funkar så åker du ju på det.

    sen kan de ju missa det med lite tur, sist jag var på bilprovningen var han bara bakom bilen när han tryckte dit avgasslangen.

    regbesiktiga bilen utan kula, sen får du regga om den igen sen med kulan, tror det är det enda "riktiga" allternativ, men som sagt så kan du ju ha tur att de inte ens bryr sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Så först måste jag regbesikta den utan kula, sen besikta den som vanligt ?
    (har besiktningsperiod nu och vill göra det innan jag ställer av den)

    Om jag besiktar den som vanligt nu utan kula och får en 2a på det, så kan jag ju bara ställa av den som jag tänkt, montera på kulan (som jag får om ett par veckor) och sedan besikta bort den 2an när våren kommer och det andra (som jag misstänker dom kommer gnälla på) är fixat.
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Om de upptäcker att draget är borta så gör de en begränsad registreringsbesiktning. I praktiken innebär detta att de konstaterar att draget är borta, ändrar i registret och du blir 380 kr fattigare, plus kostnaden för vanliga besiktningen.

    Japp, jag har provat.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Om de upptäcker att draget är borta så gör de en begränsad registreringsbesiktning. I praktiken innebär detta att de konstaterar att draget är borta, ändrar i registret och du blir 380 kr fattigare, plus kostnaden för vanliga besiktningen.

    Japp, jag har provat.
    Shit !!
    Har ju inga vinterdäck så kan inte vänta någon vecka med besiktning heller tills jag fått draget. Kanske nån har en dragkrok jag kan få låna så länge ? :P

    Annars blir det besiktning i vår.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Du kan köra på sommardäck till besiktningen, de bryr sig inte i det vad jag vet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Du kan köra på sommardäck till besiktningen, de bryr sig inte i det vad jag vet.


    MVH Tony
    Precis, de kollar bara så du har godkännt mönsterdjup på däcken du har på.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Det är helt OK att besiktiga med sommardäck även vid vinterväglag.

    Om du ombesiktigar UTAN kula så får du behålla tjänstevikten MED kula.
    Om du sedan besiktigar MED kula igen så ökar tjänstevikten med vad som står i pappren.

    Det kan vara både positivt och negativt.
    + Högre godkänd vikt på släp med B-kort.
    - Lägre godkänd lastvikt.
    Är gränsen nära så kan du bli av med en passagerare.

    Som kuriosa så var det tydligen vanligt att första generationen Audi 100 Avant Quattro
    blev av med en passagerare i regbeviset när dom reggades med dragkrok.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av hemulenavpjatt
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Du kan köra på sommardäck till besiktningen, de bryr sig inte i det vad jag vet.


    MVH Tony
    Precis, de kollar bara så du har godkännt mönsterdjup på däcken du har på.
    För några år sedan kunde jag tom besikta bilen med sommardäck på en axel och vinterdäck på den andra då besiktingskillen upptäckte en skada i en däcksida han inte ville släppa igenom och därför uppmanade mig att åka och byta detta däck och det andra på samma axel för att sedan komma tillbaka och visa upp bilen: "Du får ju däremot inte köra bilen på detta vis men jag kollar bara att det sitter samma däcktyp på respektive axel och att dessa är OK."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Det kan vara både positivt och negativt.
    + Högre godkänd vikt på släp med B-kort.
    - Lägre godkänd lastvikt.
    Är gränsen nära så kan du bli av med en passagerare.
    Ökad tjänstevikt är väl inte positivt om man bara har B-kort?
    Fredrik J

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Thomas #1629":1vjqo8ia
    Det kan vara både positivt och negativt.
    + Högre godkänd vikt på släp med B-kort.
    - Lägre godkänd lastvikt.
    Är gränsen nära så kan du bli av med en passagerare.
    Ökad tjänstevikt är väl inte positivt om man bara har B-kort?[/quote:1vjqo8ia]

    Det är väl bra så länge man kommer under en totalvikt på 3,5 ton om jag har rätt för mig.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jovisst, men det är väl väldigt få moderna bilar i saabs storleksklass som har totalvikt+max släpvikt=under 3,5ton. Om så är fallet så är det ett plus med ökad tjänstevikt.
    9-5 har ju som jämförelse 1800kg som max men endast 1430 med B-kort. Skulle jag få en högre tjänstevikt så sjunker B-kortssläpet men troligtvis ligger de 1800 kvar. 1800kg tungt släp är vad bilen klarar av med säkerheten i behåll. Kör man t.ex. med tyngre släp kan man få så låg friktion under framhjulen i uppförsbacke att ekipaget glider baklänges...
    Fredrik J

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Jag tog av mitt drag på min gamla CD -92 då jag moterade en airflow bakdel. Han på bes tyckte att mina gamla vinterdäck var torra. Men inget om draget.

    Men han kanske glömde

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Jag tog av mitt drag på min gamla CD -92 då jag moterade en airflow bakdel. Han på bes tyckte att mina gamla vinterdäck var torra. Men inget om draget.

    Men han kanske glömde
    tycker bilprovningen glömmer och missar både de ena och andra, och ibland hittar de skitsaker och trycker dit folk för, är väl bara bra eller dåliga dagar, jag brukar alltid försöka pricka in en tid efter lunch då brukar oftast humöret va lite högre...

    ganska spännande vad som går att få igenom...

    farsan körde in sin ford UTAN handbromsvire, han fick en 2a för ett motorfäste eller vad det var men inget för handbromsen...

    jag körde in min bil och fick en 2a för att ena dimljuset lyste lite för högt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Ringde till bilprovningens tekniska support / kundtjänst nu.
    Besiktar jag bilen utan kula nu så blir det en 2a på det och ombesiktning inom 1 mnd för 200kr

    Så, besiktar den på måndag utan kula, får jag en 2a på dragkroken så sätter jag bara på den samt fixar andra saker dom evt hittar och besiktar den till våren igen.
    Mvh Timmy

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ringde till bilprovningens tekniska support / kundtjänst nu.
    Besiktar jag bilen utan kula nu så blir det en 2a på det och ombesiktning inom 1 mnd för 200kr

    Så, besiktar den på måndag utan kula, får jag en 2a på dragkroken så sätter jag bara på den samt fixar andra saker dom evt hittar och besiktar den till våren igen.
    Om du räknar med att det blir vår inom 1mån från nu, blir det bra.

    Men eftersom så inte är fallet så åker du på en komplett besiktning efter 2mån.
    Efter 1mån inträder körförbud, och efter 2mån måste en ny komplett besiktning köras.
    Så mao har du ingen som helst nytta av att göra en bes innan du ställer av bilen.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Good point, men....

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    ....och efter 2mån måste en ny komplett besiktning köras.
    För annars ? Jag menar, jag har ju redan körförbud och enligt lag får:
    "Fordonet köra kortast lämpliga väg till besiktningen vid AB Svensk Bilprovning trots körförbud."

    Har ju läst om bilprojekt som stått i flera år för renovering eller vad det nu kan vara och dom har ju inte besiktat fordonet under tiden.
    Mvh Timmy

  18. #18
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Good point, men....

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    ....och efter 2mån måste en ny komplett besiktning köras.
    För annars ? Jag menar, jag har ju redan körförbud och enligt lag får:
    "Fordonet köra kortast lämpliga väg till besiktningen vid AB Svensk Bilprovning trots körförbud."
    Ja men du är tillbaks på ruta ett igen.

    Anledningen till varför du valde att besiktiga innan vintern va väl för att du ville ha det gjort och slippa göra det till våren?

    Såg nu att du ville ha en "arbetsorder" att jobba efter av besiktingen. Tyvärr är det ju inte säkert att man får nedslag på samma punkter vid 2st olika besiktningar även om bilen är oförändrad.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Anledningen till varför du valde att besiktiga innan vintern va väl för att du ville ha det gjort och slippa göra det till våren?
    Tanken var att jag skulle fixa det som evt skulle fixas nu i vinter, så den är "klar" till våren. KAN ju fixa saker då oxå men lika bra att använda vintertiden till nått vettigt.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Såg nu att du ville ha en "arbetsorder" att jobba efter av besiktingen. Tyvärr är det ju inte säkert att man får nedslag på samma punkter vid 2st olika besiktningar även om bilen är oförändrad.
    Arbetsorder var inte så tokigt namn, hehe, men helt rätt, det var tanken. Medveten om att man kan få olika resultat på olika besiktningar, menmen.
    Mvh Timmy

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Besiktade bilen i veckan, de glömde kolla dragkroken. Den låg kvar i bagaget hela tiden.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Besikta bilen utan nivåreglerningssensor
    Av Ola0007 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 10:36
  2. besikta dragkrok
    Av extreme i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 23:01
  3. Besikta bilen utan dörrsidor
    Av drzero i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 18:33
  4. Besikta dragkrok
    Av El Wimpo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 18:07
  5. besikta bil utan baksäte och inredning
    Av lutte i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •