Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Några frågor om motor

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Några frågor om motor

    Hej !

    Jag har alltid ställt mig frågan vad är det som orsakar att en motor med trim går sönder och i detta fall inget stor trim??

    Som exempel steg 3 på en 9-5 Aero ..

    Är det stor vridmoment,fel på oilesludge,fel i programet ?

    Om man gör service på en bil regelbundet och sen trimmar och efter ett tag så går det bara sönder undrar vad är orsak ?

    Kan en bil med även smidda kolvar gå sönder?

    Förstår mig inte att org kolvar på en 9-5 Aero tål inte högt tändning ,vad är det som gör att smidda tål och kan även dom gå sönder med lagom trim??

    Kanske en dum fråga men jag vart nyfiken då jag sett för mycket motorras på denna forum och kunde själv varit med om en med min förre detta 9-5 Aero med Nordic steg 3..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2

    Re: Några frågor om motor

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Jag har alltid ställt mig frågan vad är det som orsakar att en motor med trim går sönder och i detta fall inget stor trim??

    Som exempel steg 3 på en 9-5 Aero ..
    Hej

    Varför går orörda motorer sönder kan man ju oxå undra, ett steg III är ändå
    ett relativt stort steg att ta effektmässigt, tror det blir väldigt svårt att ge ett konkret svar på denna frågeställning.

    men T7 är kända för att ha sina problem som du känner till och nämner själv
    T8 verkar ju ha fodret som sin svaga punkt.

    Men för att komma vidare med din fråga så undrar man vad som rasade på denna 9-5 Aero, samt vilken typ av hårdvara var bytt ?

    Mvh

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Några frågor om motor

    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Jag har alltid ställt mig frågan vad är det som orsakar att en motor med trim går sönder och i detta fall inget stor trim??

    Som exempel steg 3 på en 9-5 Aero ..
    Hej

    Varför går orörda motorer sönder kan man ju oxå undra, ett steg III är ändå
    ett relativt stort steg att ta effektmässigt, tror det blir väldigt svårt att ge ett konkret svar på denna frågeställning.

    men T7 är kända för att ha sina problem som du känner till och nämner själv
    T8 verkar ju ha fodret som sin svaga punkt.

    Men för att komma vidare med din fråga så undrar man vad som rasade på denna 9-5 Aero, samt vilken typ av hårdvara var bytt ?

    Mvh
    Hej !

    Ja bra fråga,undrar det med att en del går sönder oxå i org skick och vissa inte i samma årsmodel osv..

    Min gammla 9-5 Aero hade steg 3 ifrån Nordic när jag köpte den och har rullat från 0 med detta trim dock hade den 10300 mil på mätaren vid mitt köp,men jag märkte att den börja gå ojämnt och då bad jag Magnus Uhr att kolla göra komptest och där visade sig att en cylinder tappade komp.

    Om en motor servas och körs med trim i 5000 mil utan problem sen efter det går den sönder då kan det väl inte berö på programet,då i så fall borde den ha gått sönder inom närmare tid ??

    Man blir inte klok på det här,men jag är nyfiken orsaken till varför dem går sönder.Det kan inte bara vara oilesludge då det finns flera som rullar utan större problem med trim och utan.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Med trim ökar man förbränningstrycket i cylindrarna, detta i sig sliter mer på lager osv.

    Vad som oftast brukar leda till kolvras är, misständningar och spikningar.
    Orsaken till detta, kan vara mycket, även dåligt optimerad mjukvara.

    Även originalmotorer rasar, skulle inte bli förvånad om ungefär lika många originalmotorer rasar som trimmade. Procentuellt sett kanske det rasar mer trimmade motorer, men å andra sidan körs de nog hårdare med dem.

    Smidda kolvar för hållbarhetens skull hjälper ju endast vid kolvras, ej t.ex. lagerras osv. Det som gör smidda kolvar bättre är att de klarar högre förbränningstryck och är mer tåliga mot spikningar.

    Oilsludge är en bidragande orsak att det håller sämre, då smörjningen måste vara än bättre på en trimmad motor.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Vad som oftast brukar leda till kolvras är, misständningar och spikningar.
    Orsaken till detta, kan vara mycket, även dåligt optimerad mjukvara.
    Är det värme som ställer till det oxå att det blir misständningar och spikningar,ibland har jag tagit Tech 2 och gått runt och kollat lite org bilar och där ser man spikningar och misständningar registrerade på vissa mer på visa mindre.Sen har jag kollat på forumet att visa fått att motorlampan blinkar vilket kan tyda på misständningar,hur många sort olika misständingar finns det då??? Menar om man ser på org bilar misständningar och inte tänds motorlampan och på vissa finns och det tänds man blir förvirad ibland.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Även originalmotorer rasar, skulle inte bli förvånad om ungefär lika många originalmotorer rasar som trimmade. Procentuellt sett kanske det rasar mer trimmade motorer, men å andra sidan körs de nog hårdare med dem..
    Men människan kan även förhindra slitage osv om man kör med huvudet och servar bilen,men undrar vad ingår i det att köra med huvudet ?Jag brukar aldrig spinna med bilen,och server regelbundet är det nåt mer man kan göra,även om man kör med smidda kolvar så behöver det inte betyda att man kan köra hur som helst.

    Det blir en del frågor som vanligt en del dumma kanske,men jag är nyfiken på det hela vilket ja tycker är interesant med att veta.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Kort sagt dålig HV.!
    Volvo bytte ca 100.000 kamaxlar på ett år på 70 talet. Jo nockarna blev runda på noll tid. Kammarna kom från Tyskland.. Underleveränterörs fel. – slut på citat. Mercedes bytte alla sina stöddämpare på ca 500.000 bilar pga att dom klarat inte att svänga skarpt vid en låg hastighet utan att dom välte på tacket- år 2000.-2001.konstruktions fel sägs det. modell typ Wan.
    Läste idag att Toyota bil är livsfarlig i en bil tidning. osv..

    Resumé: Varför skulle inte kunna tänka mig att kolvar i våra nyare Saabar kanske kommer från Tibet (med all respekt till denna landen men som ett exempel,… annars är dom duktiga på att klättra i berg men kanske inte på kolvar ). Man är inte fullkomligt!!

    Kan också nämna att min dotter kört min 91-a 2 mil utan en droppe olja ( lossnat slang från olja kylare vid filter, kunde jag konstatera vid ankomsten ) Fyllde 4liter olja och bilen går som en klocka idag. Inga miss ljud trots 40.000 mil. idag. ( hände ett års sen)
    Själv har jag kört med 3 bar överlad vid flera tillfälle och mesar inte speciellt vid vanligt körning.

    PS! Som man kan lätt bevittna jag älskar mina Saabar. 91-o 94.
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av George
    Kort sagt dålig HV.!
    Volvo bytte ca 100.000 kamaxlar på ett år på 70 talet. Jo nockarna blev runda på noll tid. Kammarna kom från Tyskland.. Underleveränterörs fel. – slut på citat. Mercedes bytte alla sina stöddämpare på ca 500.000 bilar pga att dom klarat inte att svänga skarpt vid en låg hastighet utan att dom välte på tacket- år 2000.-2001.konstruktions fel sägs det. modell typ Wan.
    Läste idag att Toyota bil är livsfarlig i en bil tidning. osv..

    Resumé: Varför skulle inte kunna tänka mig att kolvar i våra nyare Saabar kanske kommer från Tibet (med all respekt till denna landen men som ett exempel,… annars är dom duktiga på att klättra i berg men kanske inte på kolvar ). Man är inte fullkomligt!!

    Kan också nämna att min dotter kört min 91-a 2 mil utan en droppe olja ( lossnat slang från olja kylare vid filter, kunde jag konstatera vid ankomsten ) Fyllde 4liter olja och bilen går som en klocka idag. Inga miss ljud trots 40.000 mil. idag. ( hände ett års sen)
    Själv har jag kört med 3 bar överlad vid flera tillfälle och mesar inte speciellt vid vanligt körning.


    PS! Som man kan lätt bevittna jag älskar mina Saabar. 91-o 94.
    Med vänlig hälsning
    George
    Tror nog inte att all olja va borta under hela den 2mils körningen.

    3bar övertryck, vad har du för turbo som klarar att ge så mycket, laddtryck. Har du plockat bort allt vad spärrar är på bilen?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    759
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    3bar övertryck, vad har du för turbo som klarar att ge så mycket, laddtryck. Har du plockat bort allt vad spärrar är på bilen?
    Han kanske gjorde en "Hans Dahlbäck" och adderade det atmosfäriska trycket...

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    Är de inte bäst å fråga dem som du litar på istället för att fråga allmänt så här på forumet blir ju mest onödigt pajkastande tillslut ändå.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Tyvärr ni alla ovan mig som har svarat på mitt brev har inte förstått de hela.
    KOLVAR i dom nya Saabar är av sämre kvalité än i dom äldre motorer !!!!! De var de va jag ville säga.

    Spärr i min bil finns inte. Forge klocka med ”starkare ” fjäder ger ca. GLT= 0,9 bar. Därefter min ladd ca 3 bar.
    Turbo ny renoverad T25, köpt av an race kille ( kan tänka mig med keramiskt lager) Har ingen aning men turbo går fortfarande utan problem. Test gjordes i en vecka med många överlad med 3bar. Sen byte jag till min blåfjäder org GLT= 0,5bar.
    Om jag säger 3bar då betyder avläst tryck från min extern mätare.

    Olja , jo vet man inte men min dotter ringde från en parkerings plats och sa att olja har läckt och läcker under bilen och att alla lampor lyser ( olja tryck och check lampa) Att fatta vad hon menade( hur mycket?) var inte lätt och min råd var att fylla en liter som fanns i bilen och köra hem.
    Resten har jag skrivit innan.

    PS! jag är seriös i mina brev men knappt kan man säga för Saabs kolvar på nya bilar. Lyder med dom människor som har drabbats av kolv ras med trimmade eller icke trimmade bilar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Om en smidd kolv spricker så är de ju nått fel med programmet.
    Kanske borde safe mappa lite istället så man har lite mer soppa att skicka in så de inte spikar.
    Eller byta spridare.
    Men angående Georgs bil så har han den fetaste ICn jag har sett på en bil.
    Om man ändå fick plats med en sån

    Men vilket recept är bäst om man vill ha en motor som håller i en T7 motor?
    Är de Orginal stakar med smidda kolvar om man ska hålla sig runt 300 hk eller är de T5 stakar och kolvar?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Som jag skrev i en annan tråd

    Kollade min bil MapTun Performance steg 3+ nyss med Tech 2 ,spikningar,misständningar,inlopstemp osv.

    Jag gjorde allt för att få den att spika men det gick tyvär inte inte en enda faktiskt,har kört i 5 mil nästan och försökt men det gick tyvär inte
    samma sak med misständningar Kunde ha kört av vägen förre än sett en spikning

    Körde ett svep från 90-190 med 5an.Inlopstempen låg när jag började på repan 6 grader.När jag avslutade repan så låg den på 11 grader Och det snöade ute om det kan försämra kylning eller förbättra vem vet.


    Dem flesta kan fixa en bil som går snabbt men ,det gäller att fixa så att motor mår bra oxå vilket är viktigaste än prestanda
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Aero ++ om en trimmad bil har noll spikningar medans en original har flera så betyder inte det automatiskt att den trimmade har lika bra eller bättre driftsäkerhet.

    Georg>>> Grattis till STCS rekord i laddtryck om även det va öveslängar.
    Har i o f svårt att tro ett det va 3bar men det är ju jag det.

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Aero ++ om en trimmad bil har noll spikningar medans en original har flera så betyder inte det automatiskt att den trimmade har lika bra eller bättre driftsäkerhet.
    Det är sant,men jag tycker att det är ändå skönt att inga spikningar dyker upp,eftersom dem orsakar en del problem som i exempel JAS_95 bil och hans polare...
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 9&start=60

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 871
    Medlem#
    891
    Aero++> Om du vill stressa inloppstempen så är 90kmh-190kmh
    lite fegis
    Kör 3an ca 70kmh och varva ur bromsa ner hårt till 70kmh och
    börja om.

    Dra 3 st såna pull 70kmh till maxvarv så ska du få se på grejor.
    Helst vid 20++grader utetemp.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Aero ++ om en trimmad bil har noll spikningar medans en original har flera så betyder inte det automatiskt att den trimmade har lika bra eller bättre driftsäkerhet.

    Georg>>> Grattis till STCS rekord i laddtryck om även det va öveslängar.
    Har i o f svårt att tro ett det va 3bar men det är ju jag det.
    De var säkerligen överslängar men så dum man är inte att varva ut med denna ladtryck, detta var bara test Man skulle inte heller tro att bilen hade varit proportionellt starkare trots 3bar. Avgas hus är liten och motryck för stor och på inge sätt kan man jämföra T25 med en större turbo. Att jag skrev om 3bar var jo mera att påvisa att mina kolvar mår jätte bra men inte T 7.!!!!

    Som person jag är ingen drömmare och vet skillnad emellan turbo o turbo och laddtryck och laddtryck.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Aero++> Om du vill stressa inloppstempen så är 90kmh-190kmh
    lite fegis
    Kör 3an ca 70kmh och varva ur bromsa ner hårt till 70kmh och
    börja om.

    Dra 3 st såna pull 70kmh till maxvarv så ska du få se på grejor.
    Helst vid 20++grader utetemp.
    Hej !

    Jag körde detta med faktiskt som jag skrev i 5 mil hårdkörning för att försöka få motor att spika men det gick inte,nästan 3-4an 5an allt möjligt,tempen stiger inte mer än 12 grader.Kunde som sagt kört av vägen pga detta.Dock inte detta i 20 grader ,det var ca 2-3 utetemp..

    Här är ett test som Fredrik B på MapTun utförde från 1500-6000 rpm
    22 grader i rummet,när dem började svep så låg inlopstemp vid 28 grader på slutet av repan så hamnade den på 36 grader..
    Det var när dem mappade bilen.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. några frågor om 9-5 -99
    Av ingenGuru i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 19:40
  2. Några frågor om 9-5 2.0t- 98
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:51
  3. några frågor.
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:08
  4. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •