Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Inbrottsskyddande dörrhandtag 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Inbrottsskyddande dörrhandtag 9000

    Ett allt för vanligt inbrottsförsök på 9000 är att med en mejsel bända hål i dörrplåten under dörrhandtaget för att därmed komma åt låsmekanismen. Detta har jag (och mitt försäkringsbolag) råkat ut för ett flertal gånger och därför undrar jag om man kan hitta på något skydd mot detta.

    Skulle man inte kunna montera en sorts skyddsplåt eller liknande så att dörren blir mer lik en 9-3 / 9-5? Någon som kan slå till en plåt eller gjuta en plastbit som inte blir allt för anskrämlig?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    ta bort handtagen helt...
    Gone country....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    En tjockare plåt på insidan? Malla upp nåt som funkar så kan jag nog vattenskära fram några ex.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Iofs en vettig idé med bättre skydd på insidan men det vet ju inte banditerna om så de kommer fortsätta bända i plåten - något snajdigt på utsidan hade varit ännu bättre!
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    216
    Det lär väl gå att limma dit en 2-6mm plåt på insidan med tex pl400 eller glaslim
    9000 2,3t a50 -97 // 9-3 aero cab -00

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    behöver man ens buckla plåten för att öppna låsen?

    og900 räcker de ju med att slå i en skruvmejsel och vrida, trodde det var samma grej på 9000?

    är ju samma grej på Ford där de med bucklar sönder under låset.

    blir ju svårt att göra nått som får folk att låta bli, går ju alltid göra så att de inte går att öppna så men att få folk att låta blir är ju svårt, sätta nått på insidan hindrar ju inte folk från att försöka, risken är ju bara att de testar på andra sidan med, lättaste borde ju egentligen va att ge fan i att låsa bilen, oftast är ju detta billigaste allternativet om de bara är någon sketen cd-spelare de är ute efter.

    tror nog de blir svårt att göra nått som hindrar folk från att försöka (förutom att strunta i att låsa bilen)

    lättast borde ju nästan va att ta ut värdesaker, då finns de ju ingen anledning till att bryta upp låset för mer än att stjäla bilen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    hmm.. mitt skäl till varför jag låser min bil är inte att jag är rädd om nånting i bilen utan bilen själv, vill ju inte att nån kör iväg med den. Blir lite enklare då man skiter i att låsa den.
    9-3 SS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av haven
    hmm.. mitt skäl till varför jag låser min bil är inte att jag är rädd om nånting i bilen utan bilen själv, vill ju inte att nån kör iväg med den. Blir lite enklare då man skiter i att låsa den.
    hur ska de kunna få igång den när den har elektronisk startspärr?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av haven
    hmm.. mitt skäl till varför jag låser min bil är inte att jag är rädd om nånting i bilen utan bilen själv, vill ju inte att nån kör iväg med den. Blir lite enklare då man skiter i att låsa den.
    nu är de ju otrolig skillnad mellan en ng9-3 SS och en gammal 9000....

    sannolikheten att de lyckas tjuvkoppla din 9-3SS är ju ungefär 0... vill de stjäla den så är inte dörren de största problemet..

    en 9000 behöver du knappast nyckel till för att starta, skruvmejsel, glasspinne, annan saabnyckel eller dyl fungerar oftast minst lika bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Montera handtag från bakdörrarna så slipper du låsen och låsmekanismen
    Det har jag gjort på min bil

    Mvh Magnus
    9-5 vector 220hk 05 (bruksbil)
    Dodge Challenger 70 440 Mopar Power

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    glasspinne
    9-3 SS

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av haven
    glasspinne
    Det är ju sant..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Många skönda idéer och kommentarer här! :-)

    Det man tänker sig borde avskräcka tjuven är något synligt skydd på utsidan så att man inte ens ger sig på att bända hål i plåten.
    Idén med bakdörrshandtag fram är ju käck (alltid trevligt med folk som tänker i annorlunda banor!) men det förutsätter förstås att man har ett centrallås som är 100% (också känt 9000-problem) samt att det inte fryser ihop under vintern pga för sent påkommen smörjning.

    På min -95:a är det i alla fall inte så enkelt att man öppnar med en glasspinne, både låscylindern och plåten var kraftigt åverkade samt att det låg en avbruten skruvmejsel på asfalten nedanför... men skadan är ju där i alla fall. :-(
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av haven
    glasspinne
    Fungerade pefekt i min gamla og900.

    I 9000 så är väl det vanligaste att dom helt enkelt slår av tändningslåset? Det har då jag fått erfara på båda mina 9000 som jag har haft dessvärre.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Många skönda idéer och kommentarer här! :-)

    Det man tänker sig borde avskräcka tjuven är något synligt skydd på utsidan så att man inte ens ger sig på att bända hål i plåten.
    Idén med bakdörrshandtag fram är ju käck (alltid trevligt med folk som tänker i annorlunda banor!) men det förutsätter förstås att man har ett centrallås som är 100% (också känt 9000-problem) samt att det inte fryser ihop under vintern pga för sent påkommen smörjning.

    På min -95:a är det i alla fall inte så enkelt att man öppnar med en glasspinne, både låscylindern och plåten var kraftigt åverkade samt att det låg en avbruten skruvmejsel på asfalten nedanför... men skadan är ju där i alla fall. :-(
    när de gälelr att öppna dörren är de bara att ta en skruvmejsel och en hammare och banka in och vrida, är väl ganska väkänt att låsen på og900 och 9000 är rätt kass.

    starta bilen med en glasspinne är absolut inga problem på de flesta og900 och 9000, min ena ng900 går att starta med nycklen från andra bilen... kanske inte de bästa men dörrebn går inte öppna med fel nyckel.

    Farsan jobbade på saab i början av 90- talet har berättade hur de brukade göra och de va väl oftast skruvmejsel som var startnyckel och för låset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en 9000 behöver du knappast nyckel till för att starta, skruvmejsel, glasspinne, annan saabnyckel eller dyl fungerar oftast minst lika bra.
    Kan du förklara hur man kommer förbi startspärren med en glasspinne??
    Bilar utan imo kan jag tänka mig att skruvmejsel funkar, men hur lurar du immobilizern med en skruvmejsel i tändningslåset?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en 9000 behöver du knappast nyckel till för att starta, skruvmejsel, glasspinne, annan saabnyckel eller dyl fungerar oftast minst lika bra.
    Kan du förklara hur man kommer förbi startspärren med en glasspinne??
    Bilar utan imo kan jag tänka mig att skruvmejsel funkar, men hur lurar du immobilizern med en skruvmejsel i tändningslåset?
    självklar menade jag bilar utan detta,,, långt ifrån alla 9000 som har larm med VSS.

    hela resten av argumentationen faller ju då om man låser bilen för att den inte ska bli stulen, har man vss larmet så är de ju inget problem, så emd andra ord borde man ju kunna lämna bilen olåst?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    en sak som jag skulle vilja ha på bilen är elektriska handtag, så att tjuven får sig en sjujävla stöt, men i sverige får vi ju inte skydda oss på så sätt att vi skadar andra, annars hade en eldkastare under bilen inte varit fel
    9-3 SS

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en 9000 behöver du knappast nyckel till för att starta, skruvmejsel, glasspinne, annan saabnyckel eller dyl fungerar oftast minst lika bra.
    Kan du förklara hur man kommer förbi startspärren med en glasspinne??
    Bilar utan imo kan jag tänka mig att skruvmejsel funkar, men hur lurar du immobilizern med en skruvmejsel i tändningslåset?
    självklar menade jag bilar utan detta,,, långt ifrån alla 9000 som har larm med VSS.

    hela resten av argumentationen faller ju då om man låser bilen för att den inte ska bli stulen, har man vss larmet så är de ju inget problem, så emd andra ord borde man ju kunna lämna bilen olåst?
    Man vill väl fortfarande skydda saker som kan ligga i bilen samt inredningen och stereon etc.?

    Argumentet med startspärr var väl mest mot de personer som låser bilen för att någon inte skall kunna köra iväg med den.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en 9000 behöver du knappast nyckel till för att starta, skruvmejsel, glasspinne, annan saabnyckel eller dyl fungerar oftast minst lika bra.
    Kan du förklara hur man kommer förbi startspärren med en glasspinne??
    Bilar utan imo kan jag tänka mig att skruvmejsel funkar, men hur lurar du immobilizern med en skruvmejsel i tändningslåset?
    självklar menade jag bilar utan detta,,, långt ifrån alla 9000 som har larm med VSS.

    hela resten av argumentationen faller ju då om man låser bilen för att den inte ska bli stulen, har man vss larmet så är de ju inget problem, så emd andra ord borde man ju kunna lämna bilen olåst?
    Man vill väl fortfarande skydda saker som kan ligga i bilen samt inredningen och stereon etc.?

    Argumentet med startspärr var väl mest mot de personer som låser bilen för att någon inte skall kunna köra iväg med den.
    men hjälp, läs hela tråden så du får sammanhanget.

    folk har fullt med dyra prylar i bilen = andra fösöker bända upp dörren.
    då va mitt argument att plocka ut alla stöldbegärliga prylar och inte låsa dörren. då borde ju startspärren va ypperlig.

    så länge man har hela bilen full med blingbling stereos och prylar så kommer folk att göra vad de kan för att komma åt det, då är helt klarts lättaste sättet att få lugnt att plocka bort grejerna.

    de är ju hopplöst att försöka föra en argumentation då de ena låser bilen för att den inte ska bli stulen med startspärr och näste låse bilen för att inte bli av med stereon, plocka ur stereon/fronten så är ju den formen av inbrott borttaget, startspärren bör ju fixa resten isf, då är ju problemet med buckliga dörrar borta?

    de som bryter upp låsen gör ju inte detta för att kolla hur fin bilen är på insidan, de har ju ett syfte och de är väl väldigt sällan detta är att just stjäla bilen.

    Mitt tips är att plocka med sig stöldbegärliga saker, då blir de inte lika intressant att bryta låset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Kärvande dörrhandtag 9000 -98
    Av Moto-XXX i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 13:33
  2. Switch i dörrhandtag 9000
    Av Niklas71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 23:40
  3. Hur ta loss dörrhandtag på 9000?
    Av DaF1e i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 22:29
  4. Dörrhandtag på 9000
    Av Burns i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:02
  5. Givare vid dörrhandtag 9000
    Av SAAB_Markus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •