Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Återanvända överfall vid spunnen lager? (lite bilder)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097

    Återanvända överfall vid spunnen lager? (lite bilder)

    Hej!

    Vi har fått tag på en rasad B234 för småpengar. Den har två skurna lager på stakar och ett skuren vevlager. (Någon geni trodde att det är bra idé att köra 5000 mil utan att byta olja, motorutseendet av att dömma).
    Det gick lite hett till på 1:ans och 2:ans stake.



    Jag undrar om man kan återanvända staken fast själva lagerkålar har skurit? Det har gått lite varmt som sagt med stakens överfall ser OK ut:

    Stake 1:


    Stake 2:


    Så här ser frisk stake ut:


    Hur gör man? Måste man kasta stakar vars lager har skurit eller kan man bara mäta den med mikrometer och återanvända? Ingen av lagerskålar har brustit helt men dom har överhettats.

    Toppen och kolvarna har klarat sig utan problem.

    Här är vevlager i blocket runt dom skurna lagern.
    Det som ser ut som täppta oljekanaler är bara koks...går att peta ut med skruvmejsel:



    Kan man återanvända blocket tror ni?
    Signatur...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    enligt mig så är det bara att putsa upp och byta ut.
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    Det var jag som köpte motorn, till blockets försvar för fortsatt fortlevnad så kan jag säga att vevlageröverfallens ytor känns inte skadade på nåt sätt, skulle jag låta er gissa så kanske ni hade missat vilket överfall som råkat ut för spunnet lager i detta fall.

    Resten av blocket känns bra förutom den där jäkla geggan, helt klart vet jag vad haveriorsaken är, helt igensatta oljekanaler till veven..
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Kasta?

    Om storändan på staken är blåanlöpt när du tvättat av geggan så kan du kasta dem.
    Det kostar mer att fixa till dem än vad du får pynta för andra på skroten eller hos någon här på forumet.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Varför inte ta och få blocket uppmätt, så vet man sen hur bra det mår.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    59
    skruva ut alla oljepluggar på blocket.

    lämna in det för "kokning"
    gojsa rent oljekanalerna med piprensare model långa. (morso säljer sådana)
    blås rent så mkt ni kommer åt.
    "koka" blocket igen.


    det går ju förövrigt att renovera lagerlägen i blocket om det krävs
    efterbliven

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Vilket man givetvis kan göra efter att man mätt upp blocket för att se om det är bra eller inte, och bestämt om det är värt att arborra ramlagergången mm.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Vilket man givetvis kan göra efter att man mätt upp blocket för att se om det är bra eller inte, och bestämt om det är värt att arborra ramlagergången mm.


    MVH Tony
    självklart..
    efterbliven

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Vilket man givetvis kan göra efter att man mätt upp blocket för att se om det är bra eller inte, och bestämt om det är värt att arborra ramlagergången mm.


    MVH Tony
    hej, längesen man såg till dig!

    Vart kan jag mäta upp blocket och ev. åtgärda felen?
    Prisbild?
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154

    Spån vid silen.


    Ni kan gissa vilka överfall som ej mår bra?
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    Jag har tillgång till en sådan:



    Tror ni den till att duger att mäta upp lagerlägena?

    Eller hur gör firmorna?
    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    154
    Nu har man tagit och satt fart..
    Mätt med 12 punkters rundhetskontroll.
    Vet inte vad fabrikstoleranserna är men 0.01 låter väl snävt, bara ett toleransvärde jag satt.







    Detta är det sotiga överfallet som ser bränt ut på bilderna.


    SAAB 9000 2.3 A50 -97.

Liknande ämnen

  1. bilder på lager slitage
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 21:36
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 11:34
  3. Lite bilder!
    Av Sandstig i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 16:46
  4. lite mer bilder!
    Av Ddado i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •