Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hög bränslaförbrukning - fel i förgasare??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    73

    Hög bränslaförbrukning - fel i förgasare??

    Hej! Jag har precis köpt en 900- från 1983. Det är en GL med h-motor och 8 ventiler. Har mätt förbrukningen nu 3 ggr, och genomsnittet landade på 1.15 l/mil, och detta var mestadels laglig motorvägskörning med rätt tryck i däcken. Den går bra och tomgången är fin ( i alla fall när den är varm, har ingen varvräknare dock)

    Tycker det är ganska mycket! Vad säger ni??

    Kan det vara förgasaren som är sliten? Hur kontrollerar man den? Är det saker som ska bytas med jämna intervaller?

    Ventiler - ska de justeras på denna? Inga hydrauliska tryckare va? Svårt??

    Annars är den nyservad och med i princip alla tänddetaljer utbytta.

    Tacksam för svar//Fredrik
    9-5 2.3t BioPower Vector -07 automat

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2
    Det låter rätt mycket... Munstycke och trottelnål brukar bli slitna i förgasare, man kan ju byta. Om inte jag minns fel går det också att justera trottelnålen steglöst på dom förgasarna...

    Det är som sagt inte hydrauliska tryckare på de där motorerna. Det sitter justeringsbrickor som går att byta.
    9-3 Aero+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    224
    har du 4 eller 5 växlad låda?

    hadde en gl -83 med 4 växlar och 4ans primär så motorn varvade ganska mycket i motorvägsfart och drog över litern.
    men höll jag runt 90 så drog den c:a 0.8
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    73
    Jag har en 5-växlad låda (ingen varvräknare dock, så jag vet inte varvet i motorvägsfart). Men man kan ju inte ligga och fisa i 90 på E6, inte ens med en gammal 900 ... Jag ska testa att byta ut trottelnålen och munstycke på förgasaren, och justera så får vi se... Annars är det bara att tanka och se glad ut, hela bilen med ny olja +filter+ glykol + besiktning (utan anmärkning!!) + komplett tändsystem med kablar, rotor, spole mm kostade inte mer än en månads värdeminskning på en ny bil! (4000 kr) så det finns lite kvar till bensinen hehe!

    Har bara gått 16500 mil, så jag antar att rosten tar den innan motorn säger godnatt
    9-5 2.3t BioPower Vector -07 automat

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Du hade bytt en massa tänddelar, men har du mätt upp tändläget?

    Annars kan du ju köpa en förgasare på skroten för typ en hundring, köpa renoveringssats och få en förknasare i nyskick. Själva bytet tar sedan knappt en timme.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    224
    vill du få ner förbrukningen lite mer så leta efter ett brytarlöst tändsystem från en nyare 900. är ganska lätt att koppla in.
    blev standard -84 på gl
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 073
    Och glöm inte att kolla CO halten när du bytt delarna i förgasaren så du vet att den är rätt injusterad och du bör hamna på 0.9-1.0 i förbrukning men det är ju många parametrar som påverkar. Bl.a. körsättet gör väldigt mycket.

    Och när du ändå mekar så kolla att du har olja i dämparen på toppen av förgasaren så svarar den bra på gasen.

    Vad menar du med rätt tryck? +1-2hg jfr. med lägsta enl. instr. boken gör skillnad!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. regga 99a med 16v förgasare?
    Av putteturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 06:14
  2. Förgasare
    Av tecen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 22:16
  3. Förgasare?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 00:36
  4. turbo och förgasare?
    Av Hawkaye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •