Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Projekt Gevalia aka. BWO (og900 Aero -84, pearlvit)

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Rostiga Aero:s tycks vara standard.
    Jag hade en vit 85:a, men den gick till skrot pga rost. Jag hittade drev (sånt där man tätar båtar med) i skruvhålskexet bakom kjolarna, bidrog säkert till rostangreppen.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Tyvärr så brukar det ju dölja sig en hel del plåt av brun karaktär bakom kjolar/skärmbreddare etc...

    Såhär såg min bakskärm ut på min og900 turbo -91 efter jag demonterat sidoskölden/listerna för någon vecka sedan. Har varit lagad förut och i samband med det varit ordentligt uppspacklad.

    Undra hur sveriges bilpark skulle se ut om inte vägsaltet existerade... jag hatar rost.

    Bifogar en bild.


    Mvh

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Hej!
    en liten uppdate:

    jag ringde till SDCC för att ta reda på om dom hade kvar några plåtdelar från festivalen (närmast siktade jag på innerskärmarna, dom som peterT16 byter) tyvärr så finns det inte kvar några plåtdelar, då en uppkörare som dom trodde var från holland köpt allt dom hade kvar

    så hiyyils har jag dessa plåtdetaljer:

    Bakskärmar H&V
    Hjulhus bak (tror jag har bägge sidor...)
    Hjulhus Fram (tror jag har bägge sidor...)
    H+Halva V framskärm(kan va tvärt om oxo )
    sen så har jag innre hjulhuset på H.sida (det som Peter byter) men utan fjädertorn...

    jag ska försöka ta lite kort på delarna til helgen OM jag kommer ihåg (jag är ökänd för mitt guldfisksminne )

    så är det nån som ruvar på plåtdelar och kan tänka sig att sälja, PM:a

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    höll på att städa upp på gården innför snön's ankomst, och fick då ett ryck:


    åsså lackade i pearlvitt?


    en liten konstnärlig bild.


    åsså en obligatorisk rostbild: man ser marken


    förövrigt så har snön kommit...
    snöhögen just nedanför trädet är Herman

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mörlunda
    Inlägg
    152
    Ska du inte fixa garage till Herman?

  6. #26
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Ni har en hel del snö ser jag... Får hålla med Hultman, får inte Herman något garage i vinter?

    Mvh

  7. #27
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Herman SKA in under tak, det är bara det att tiden inte funnits till att städa upp där den ska stå (det är MYCKET skit som står där :S )

    angående snön så är det mindre nu, det började regna några timmar efter att bilden togs, åsså har det varit runt 0 +1 sen i söndags

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 017
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Undra hur sveriges bilpark skulle se ut om inte vägsaltet existerade... jag hatar rost.
    Troligtvis skulle det stå fler bilar på skroten och en hel del människor extra ligga i jorden.
    Gone country....

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    En holländare som köpte alla plåtar???? Alltså det är mkt snack nu om Holländare och Tyskar som köper upp Saab-grejor i Sverige. Dom är mer intresserade av og900 än vi är verkar det? Har snackat med en hel del folk som fått bud /samtal söderifrån då dom sålt bilar på nätet.

    Sorry för offtopic, trist att höra bara. Hoppas du hittar delarna du behöver! Finns väl mekonomen etc, men till "lite" högre pris....
    MEDLEM 7032.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 563
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    En holländare som köpte alla plåtar???? Alltså det är mkt snack nu om Holländare och Tyskar som köper upp Saab-grejor i Sverige. Dom är mer intresserade av og900 än vi är verkar det? Har snackat med en hel del folk som fått bud /samtal söderifrån då dom sålt bilar på nätet.

    Sorry för offtopic, trist att höra bara. Hoppas du hittar delarna du behöver! Finns väl mekonomen etc, men till "lite" högre pris....
    Det e nog inte omöjligt att sakerna går söderut
    Titta bara hur det ser ut i volvokretsar.
    Läste dessutom så sent som igår om en "Rat"-look bubbla som såldes till Frankrike för 60000:-. Ägaren hade annonserat den för 25000:- i Sverige men fick den inte såld, så då annonserade han utomlands och fick lite bättre betalt på kuppen.
    Köparan lade ut bilen på nytt bara nån vecka senare för närmre 100000:-. Vet dock inte om han lyckades sälja den... men det säger lite om prisbilderna här o där
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #31
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Undra hur sveriges bilpark skulle se ut om inte vägsaltet existerade... jag hatar rost.
    Troligtvis skulle det stå fler bilar på skroten och en hel del människor extra ligga i jorden.
    Så kan man också såklart tolka det. Jag tänkte dock att det, ur entusiastsynpunkt, skulle vara roligt om det fanns lite fler gamla og900 Aero kvar i fint skick.

    Mvh

  12. #32
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Under tiden jag svingat svetsen i garaget med amazonen från h-vetet så har jag börjat klura på om det inte är bättre å få tag på en fräch kaross flytta alting till, men å andra sidan så känns det inte riktigt rätt, men faktum kvarstår: den är jääävligt rostig (minst som Peters...) å rost det är det tråkigaste som finns...

    jaja, nog svamlat för ikväll, tiden (och förmodligen oxo henke) lär utvisa hur jag gör.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Under tiden jag svingat svetsen i garaget med amazonen från h-vetet så har jag börjat klura på om det inte är bättre å få tag på en fräch kaross flytta alting till, men å andra sidan så känns det inte riktigt rätt, men faktum kvarstår: den är jääävligt rostig (minst som Peters...) å rost det är det tråkigaste som finns...

    jaja, nog svamlat för ikväll, tiden (och förmodligen oxo henke) lär utvisa hur jag gör.

    //Konrad S.
    Tjena Konrad!

    Ja om din är minst lika röten som min så råder jag dig å tänka efter en extra gång innan du börjar Så här i efterhand kan jag ärligt säga att jag är väldigt tveksam till om jag tagit mig an projektet om jag vetat hur illa den var. Man hittar bara mer å mer rost hela tiden.
    Ja som du säger så är det inte riktigt "rätt" å ta en annan kaross, det var inget alternativ för mig iaf.
    Men har du ingen deadline för projektet så tycker jag du ska göra ett försök

    Lycka till!

    Mvh.Peter
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  14. #34
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Men har du ingen deadline för projektet så tycker jag du ska göra ett försök
    Men ack så trevligt det vore om denna också vore klar till Saabfestivalen 2009! Kan se det framför mig - båda utställda på söndagen bredvid varandra....

    Det kommer såklart vara mycket jobb att reparera karossen du har, men tänk vad härligt och kunna rulla runt i pärlan när den är färdig och tänka på hur den såg ut. Lär även vara väldigt roligt och titta tillbaka på bilderna hur det såg ut under rostlagningen.

    Men som sagt, det är både tidskrävande och kostsamt och reparera upp den gamla karossen... Det är troligen dock det som, i efterhand, kommer kännas mest "rätt".

    Mvh

  15. #35
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 297
    Medlem#
    4827
    Precis som sades tidigare är det oerhört kul att många håller på och renoverar og900 just nu

    Kul projekttråd att följa!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  16. #36
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Var å hämtade en "ny" inredning idag

    ska ordna bilder senare, den kommer iaf från en 900i -87 Jubileum.

    riktigt fin faktiskt, ingen missfärgning, inga hål, inga sprickor, dock lite torrt.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #37
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av el03-124
    Var å hämtade en "ny" inredning idag

    ska ordna bilder senare, den kommer iaf från en 900i -87 Jubileum.

    riktigt fin faktiskt, ingen missfärgning, inga hål, inga sprickor, dock lite torrt.

    //Konrad S.
    Trevligt! Ser fram emot lite bilder. En insmörjning av inredningen kommer göra susen!

    Mvh

  18. #38
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Ujj vad jag är dålig på att fixa bilder som jag lovat ordna får ta mig i kragen och gå en fotorunda till helgen tror jag

    hännt nått Nytt? nää, inte mer än att jag Startade upp henne idag och tog en sväng på ~5km går som en klocka (ja, en klocka med avgasläckade då )


    jaja, det vara bara det jag ville meddela

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #39
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    239
    om det är något du vill ha hjälp med så ställer jag gärna upp, mina plåtkunskaper e inte så jättebra men skruva 900 och 99 , det kan jag.

    Ha det
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  20. #40
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    ja, somsagt, jag är KASS på att komma ihåg att jag lovat att ordna bilder

    men men, bättre sent än aldrig



    H+V bakskärmar, synd bara att dom inte är i hela stycken, utan delbytes bitar, men bättre än ingenting


    Baksätet


    framstolarna.

    jag måste bara tilägga att dessa bilder är tagna för ett "tag" sen, det är full sommar här uppe nu

    Jag har fått en halvtokig idé som jag gått å grubblat på, jag funderar på om jag ska försöka besikta den nästa sommar, som den är, bra ordna så den går igenom bes. åsså åka med den till saabfestivalen
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Projekt: og900 Aero '89 till nyskick
    Av Plupp i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 10:01
  2. og900 Aero, projekt budgetmos
    Av beatone i forum Projekt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 03:53
  3. Svar: 99
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 10:49
  4. Projekt Og900 Aero (The End of story)
    Av Mikael i forum Projekt
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 18:46
  5. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •