Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Meka fjäderben ng900?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102

    Meka fjäderben ng900?

    Navet på fjäderbenen fram på ng900 skiljer sig vid 1997 årsmodell (p.g.a. bromsskivorna).
    Vad jag undrar är om någon VET ifall navet, som sitter "framför" hjullagret och på vilken bromsskivan monteras, går att flytta över från en -97as fjäderben till en -94as fjäderben?

    I min tanke borde det fungera med tanke på att det är samma hjullager på båda årsmodellerna... men men. Någon kanske vet bättre?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138

    Re: Meka fjäderben ng900?

    Citat Ursprungligen postat av Mange
    Navet på fjäderbenen fram på ng900 skiljer sig vid 1997 årsmodell (p.g.a. bromsskivorna).
    Vad jag undrar är om någon VET ifall navet, som sitter "framför" hjullagret och på vilken bromsskivan monteras, går att flytta över från en -97as fjäderben till en -94as fjäderben?

    I min tanke borde det fungera med tanke på att det är samma hjullager på båda årsmodellerna... men men. Någon kanske vet bättre?
    det fungerar alldeles utmärkt.. saab har till och med nummerändrat saab 900 94-96 hjulnav till just 900 -97 och og9-3 samt tidiga saab 9-5 hjulnav..
    enda skillnaden är i princip att de nyare naven är det lite mindre diameter på

    det är till och med samma hjulager på dessa till och med saab 9-5 -01 då de ändrade till bultade hjulnav med lager på spindeln (hub)

    EDIT: förlåt fel av mig.. hjulagret ändrades 99 - 01 från chassinr: X3025769
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102
    Tack som fan!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102
    Igen.. någon som vet om man kan få ut naven utan att ta bort hjullagret?
    Sist tryckte jag ut allting.. har för mig den där låsfjädern eller vad man ska kalla den för håller navet?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Mange
    Igen.. någon som vet om man kan få ut naven utan att ta bort hjullagret?
    Sist tryckte jag ut allting.. har för mig den där låsfjädern eller vad man ska kalla den för håller navet?

    man kan få ut naven genom att hitta en hylsa som passar precis innanför lagret och slå ut navet .. tyvärr brukar lagren stryka med.. att pressa ut dem kan gå men tror nog tyvärr lagren stryker med då också..
    mig veterligen finns det inget bra sätt att få bort naven utan att riskera att lagren tar stryk. min åsikt är byt ALLTID lagret..

    nej det finns inget som håller fast naven i lagret de är endast ditpressade
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102
    Ok, tack och bock!

Liknande ämnen

  1. Tips sökes (meka fjäderben)
    Av Incredibool i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 07:16
  2. Fjäderben fråga ng900!
    Av DIzK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •