Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddtryck med för dålig ic?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Laddtryck med för dålig ic?

    Hallå

    Skulle någon kunna förklara för mej vad som händer och framför allt hur laddtrycket beter sig om bilen "spikar ner sig" alltså att man pressar på så att ic:n inte räcker till.

    Jag undrar hur mycket den sänker laddtrycket och hur länge man behöver köra normalt för att återfå sitt fulla laddtryck (10 sek eller 10min, ungefär alltså). Är det så att bilen hela tiden strävar efter full effekt och att man får det igen så fort som bilen tillåter detta?

    Har sökt o hittat massor om ämnet men bara hittat svar som att: bilen spikar ner sig, ingen förklaring om hur "nerspikning" ter sig.

    Om någon kunde förklara detta så skulle jag bli mycket gladare.

    Bilen det gäller är en 9-5 Aero -02

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138

    Re: Laddtryck med för dålig ic?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Hallå

    Skulle någon kunna förklara för mej vad som händer och framför allt hur laddtrycket beter sig om bilen "spikar ner sig" alltså att man pressar på så att ic:n inte räcker till.

    Jag undrar hur mycket den sänker laddtrycket och hur länge man behöver köra normalt för att återfå sitt fulla laddtryck (10 sek eller 10min, ungefär alltså). Är det så att bilen hela tiden strävar efter full effekt och att man får det igen så fort som bilen tillåter detta?

    Har sökt o hittat massor om ämnet men bara hittat svar som att: bilen spikar ner sig, ingen förklaring om hur "nerspikning" ter sig.

    Om någon kunde förklara detta så skulle jag bli mycket gladare.

    Bilen det gäller är en 9-5 Aero -02

    Mvh Joakim
    aldrig hört uttrycket spikar ner sig för att ICn inte orkar.. men om du menar att du kör bilen lite hårt sen helt plötsligt märker du att du får bra mycket mindre ladd än normalt ?

    så fort motorn märker att luften blir varm.. så sänker den laddtrycket för att den INTE skall riskera att börja spika.. det är inte så att den låter det gå så långt i detta fall så motorn spikar innan den säger ifrån.. just detta som är så bra med saabs trionic..

    inget ovanligt på kanske lite trimamde bilar med original IC.. min svarta 900 är chippad med orignal IC (inte ens crossflow) den har en tendens att sänka laddtrycket när man kört den lite hårt.. men så fort styrsystemet märker att luften är svalare ökar den laddtrycket igen.. på min kanske jag får köra lugnt någon minut sen kan man gasa på igen tills den säger ifrån igen :P det märks tydligt.. mitt max på den ligger på ca 1.2 - 1.3 med original agg och icke crossflow IC det är kanske inte optimalt :P och innebär att den snabbt blir lite het.. när den säger ifrån sjunker laddet ganska omgående till 0.7 ca och ökar inte förrän man lugnat sig lite igen,

    i sådana fall ganske inte det bara är ICn som behöver bytas imo.. utan man kasnek skulle leta efter ett lite större agg med som inte blir het så snabbt och kanske ett avgassystem med mindre motryck kan hjälpa
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Tackar för den infon.

    Upplever samma symptom som dej men tycker inte att jag behöver pressa alls mycket förrän laddet börjar sjunka. Mitt maxladd ligger på ca 1,4 bar men efter ett par gasningar laddar den inte mer än ca 1 bar.

    Då är nog allt som det ska helt enkelt. Blir spännande att testa efter att jag monterat nya ic:n som ska komma nästa vecka.

    Bilen är extrautrustad med ett steg3, kanske bidrar till den kraftiga värmeutvecklingen och att den därför sänker effekten ganska omgående.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Tackar för den infon.

    Upplever samma symptom som dej men tycker inte att jag behöver pressa alls mycket förrän laddet börjar sjunka. Mitt maxladd ligger på ca 1,4 bar men efter ett par gasningar laddar den inte mer än ca 1 bar.

    Då är nog allt som det ska helt enkelt. Blir spännande att testa efter att jag monterat nya ic:n som ska komma nästa vecka.

    Bilen är extrautrustad med ett steg3, kanske bidrar till den kraftiga värmeutvecklingen och att den därför sänker effekten ganska omgående.

    Mvh Joakim
    tror ju iofs inte att någon trimfirma skulle utveckla ett program som bara efter några få gastillfällen skulle bli så het (eller?).. har den alltid varit så ? kan ju
    vara så att du har en kat som är på väg att paja eller en dämpare som är sliten och "täpper till lite isf och ger ett högt motryck. det gör turbon riktigt het snabbt..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Orginal ICn är inte gjord för att klara flera repor med så högt laddtryck och de har INGET med motståndet i avgassystemet att göra.
    ICn hinner inte kyla ner luften tillräckligt snabbt och då blir den varmare ju mer man gasar.
    Men uppgraderar man till en större IC så blir de mycket bättre och de håller laddtrycket uppe längre.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Dålig temp och inget laddtryck
    Av Zippo89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 20:13
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. [LÖST] Dålig motorgång vid belastning/laddtryck 9000
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •