Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: vit rök vid tomgång

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150

    vit rök vid tomgång

    Såg idag att vattenivån låg ca 2cm under strecket, tycker även att den ryker mer än vad den gjort innan.

    Är det toppackningen som behövs bytas eller?

    Gäller bilen i signaturen

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Tyvärr kan det nog vara så. Kolla över så att det inte är någon slang/kylare eller liknande som läcker.

    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150
    Någon som vet vad en kontroll/byte går på?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Något pris vet jag inte men du kan göra 2 saker.

    1. Ta komp.prov för att se om det avslöjar något, vit rök tyder ju på vatten i förbränningen/varma delar.

    2. Gör ett läcktest på kylsystemet.
    De flesta verkstäder tror jag klarar detta och det avslöjar läckaga på kylsystem och om vatten skulle läcka i mellan i topplockspackningen.


    Du kan ju även kolla hur motoroljan ser ut, har det ökat eller och du tappar ur oljan i en bytta för att kolla om du har vatten i oljan.

    TYvärr kan den nog även vara turbon som läcker men kolla i denna ordningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Byte av toppackning får man nog räkna med går på närmare 10 000kr. Det var ungefär vad min far fick betala vid byte på en 9000 2,3T. Tycker inte det borde skilja speciellt mycket i pris, man kan ha det som riktlinje i alla fall. Om toppen inte behöver planas så kan man nog komma undan lite billigare.

    Mvh

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 023
    En felsökning av kylsystemet kostade 350 kr på Bilpartner för ett år sen. Fast pris på felsökningar.

    Ang att det ryker mer; det ryker ju mer nu när det är kallt innan katten blivit varm och all kondens försvunnit. Ryker det även efter att du kört en bra stund?
    Gone country....

  7. #7
    niveån sjunker minst 2cm då bilen stått kall några timmar. eller så var det tvärt om. hursomhelst så kan det variera liten aning.

    det behöver inte vara nått fel, och även så märks det tydligt, med olja i vatten dålig kompresssion ojämn gång dålig accelration.

    vitrök kan förekomma på alla bilar pga hög luftfuktighet och även kondens id start. och ibland se ut som att det är något allvarligt.

    en sak man kan se är om vitröken är ungefär minst lika mycket på tomgång som på gaspådrag då är det nog packningen.

    alltså så bolmar det ganska rejält på låga varv,

    i vanliga fall så röker bilen när man gasar, det är då inget fel.
    men röker den även när man släpper gasen då, kan det vara packningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150
    Snackat med en mekaniker idag och han tror att en efterdragning av toppen ska fixa det.

    Måste finnas någon annan på forumet som haft samma problem och löst de med denna metoden.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150
    Har nu kollat lite mer

    Det ryker inte när man kör och håller jämn hastighet, utan det kommer när man får stå en längre stund vid ett rödljus eller liknande. Då börjar det blossa på och slutar sedan när man fått upp fart/varv.

    Behöver jag oroa mig eller är det normalt?

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947
    Citat Ursprungligen postat av m3rl
    Behöver jag oroa mig eller är det normalt?
    Det ska ju inte börja ryka som satan bara för du står still en stund. Som redan sagts så ryker det ju lite nu när det är kallare ute, men det är ju inga mängder. Dessutom ser man ju att det då brukar vara lite tunn kondensrök!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    150
    Man jämför ju med andra bilar som står framför och då känns de som min rökar på mest.
    Fast det är ju inte rök som ligger kvar utan försvinner ganska snabbt, men ändå irriterande då man inte vill att folk ska tro man missköter sin bil.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-03 klockan 19:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Jag tror på att din turbo läcker i lagringen in till avgassidan. Min avlidna 9000 var sån efter 30kmil. När man stod still i köer kunde det ryka grymt med vit rök. Men så fort man fick snurr på motorn så slutade det. Det var lagringen i turbon som var paj. Efter turbobytet försvann röken.

    Prova att stänk några droppar olja på grenröret när motorn är varm så får du se vilken färg oljan får när den inte läcker ut via förbränningen, utan efter och förångas. Det blir som en rökmaskin.

    Men av din beskrivning så låter det som att även topplockspackningen är trasig.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

Liknande ämnen

  1. Hög tomgång!
    Av pfa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 11:18
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •