Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: EBC + Greenstuff på alla fyra

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349

    EBC + Greenstuff på alla fyra

    Ja så har jag äntligen installerat EBC skivor och Greenstuff belägg i bak med (har haft i fram ett tag innan),men det var ingen lätt historia ja eller i alla fall inte på ena sidan. Vänster sida gick som en dans gjort på c:a 20 min, men sen när det blev dags för högersidan så kände herr Murphy att han ville vara med. Så det börja med att när min polare lyckades pricka bromsledningen när han knacka loss den gammla skivan, vilken blev så ihoptryckt att lås muttern inte gick att dra till sitt översta läge, och det gick därmed inte skruva fast ledningen i oket. Sen när jag stog och rengjorde runt navet så flög en fjäder till handbromsbackarna iväg och landade givetvis i en brunn, och var då utom räddning. Så det blev till att ringa polarens fru som fick komma med deras bil och ta en tur förbi Saab, väl där kom jag även på att det kan vara bra att byta monteringssatsen för bromsklossarna då jag hört en del skräck exempel på vad som hänt folk som inte gjort det i sammband med kloss byte. Sen bar det av tillbaka till gör det själv hallen, och så började böket med att få dit fjädern till bromsbackarna vilket säkerligen tog en 20 min. Sen åkte skiva och klossar på relativt smidigt, då återstog dock bromsledningen vi lyckades få låsmuttern i botten på oket (men jag är desvärre medveten om att den ledningen kommer behöva bytas, läcker dock ej nu och den har flöde). Sen skulle grejorna luftas, så jag koppla luftningssatsen och började luftningen. När jag gått runt alla bromsarna så tog jag bort luftningssatsen och provstartade bilen för att känna på bromsarna men varningslampan lyste och pedalen gick i botten, va f*n tänkte jag och gick fram och kolla bromsvätske nivån vilken givetvis var under min. Men som tur var så hadde jag köpt bromsvätska sen tidigare, så det var ju bara att fylla på och lufta igen. Och det börja med att jag lyckade få bromsvätska i ansiktet någon cm från ögat, s***ns j***a Murphy tänkte jag då. Men de andra gick som det skulle och jag prostartade bilen igen och hade nu ett tillfredställande mottryck på pedalen, så på med däcken och hissade ner bilen. Jag gick sedan in för att betala för gör det själv hallen och höll på att få en schock vi hade tydligen varit där i 7. 5 timmar och det gick på den nätta summan av 580 spänn. Nu känndes det inte så kul, och jag var bara irriterad till jag åkte iväg och provbromsa. Då förbyttes all min tidigare ångest och illska till ett riktigt belåtet leende, va bra de tog och jämmt man behövde knapt tucha bromspedalen innan man fick bra bromsverkan och bilen drog inte åt något håll.

    Så kontentan av alltsammans lär väl vara att det kan vara värt några spratt från Murphy om man får ordning på det hela i slutändan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Gött med bättre bromsar iallafall

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Erick
    Gött med bättre bromsar iallafall
    jo mina 9000 e inget att hörra för.. blir nu ännu motiverad att köpa nya bromsar
    Subaru Legacy

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Nya bromsar är nästan lika kul som att trimma.
    Kul att det löste sig, även om du hade sällskap av Murphy


    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Nya bromsar är nästan lika kul som att trimma.
    Mvh
    Ja jag håller me till fullo, det blev en helt ny bil

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Re: EBC + Greenstuff på alla fyra

    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    .... Jag gick sedan in för att betala för gör det själv hallen och höll på att få en schock vi hade tydligen varit där i 7. 5 timmar och det gick på den nätta summan av 580 spänn. Nu känndes det inte så kul, och jag ...
    Jädrar va slant man tjänat genom att ligga och skruva timme efter timme i eget garage. Skall genast räkna ut hur mycket det blir med ditt timpris i GDS hallen för att sen köpa nåt kul för den summan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    misstänker att det kan bli en del, desvärre har ju inte jag så mycket val mitt andra alternativ vore ju att vara i mitt eget garage på källar nivå med kass belysning och utan lyft. *suck* . men jag kan dock glatt tillägga att jag numera dessutom fått på stålomspunna slangar runtom så nu börjar jag bli rätt nöjd med bromsarna

Liknande ämnen

  1. Tar-OX vs Greenstuff
    Av Ioneye i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 03:31
  2. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  3. Tappade alla fyra hjulen....
    Av Mr J i forum Off Topic
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 23:38
  4. Däckfirman repade alla fyra fälgar
    Av Iceman i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 01:37
  5. Tarox+greenstuff
    Av kristian f i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •