Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Slipa bromsskivor

  1. #1

    Slipa bromsskivor

    Bromsskivorna bak har blivit ganska rostiga på min 900 -95:a. Jag funderade på om det skulle kunna hjälpa att bara slipa dem på plats med borrmaskin/sliptrissa eller med vanligt slippapper, för att slippa byta skivorna eller åka på verkstad och låta svarva ner dem.

    Att bara försöka bromsa hårt går inte, det har jag redan testat. Det sitter djupare än så.

    Någon som har någon aning?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Nej du kan inte slipa dom med en borrmaskin. Hur jämna tror du dom blir då på en skala?
    Enda sättet är att svarva av dom, men frågan är om arbetsinsatsen är värd mödan istället för att köpa nya skivor för några hundralappar.
    Gone country....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    39

    Skivor

    Enklare att byta till nya från Biltema,kostar mindre än omsvarvning!
    9k Griffin 3.0,Etanol 100%(experiment) FURY

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Skivor

    Citat Ursprungligen postat av RobertWZ
    Enklare att byta till nya från Biltema,kostar mindre än omsvarvning!
    Om man inte kan göra det själv förstås...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    Det finns ju ett sätt till.... har gjort det själv på en 99 med krafiga spår i skivan.
    Byt belägg, hissa upp ett hjul, klossa bilen ordentligt, lägg smärgelduk eller grovt våtslip mellan belägg och bromsskiva på bägge sidor, lägg i en växel(1:an räcker gott) släpp kopplingen och bromsa lite lagomt så att skivan slipas utan att gå för varm.....

    Byt papper ofta och kör till den är slät och fin!
    Funkar faktiskt riktigt bra...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av oso
    Det finns ju ett sätt till.... har gjort det själv på en 99 med krafiga spår i skivan.
    Byt belägg, hissa upp ett hjul, klossa bilen ordentligt, lägg smärgelduk eller grovt våtslip mellan belägg och bromsskiva på bägge sidor, lägg i en växel(1:an räcker gott) släpp kopplingen och bromsa lite lagomt så att skivan slipas utan att gå för varm.....

    Byt papper ofta och kör till den är slät och fin!
    Funkar faktiskt riktigt bra...
    menar du att skivorna bak snurrar om man gör som du beskriver?

  7. #7
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av oso
    Det finns ju ett sätt till.... har gjort det själv på en 99 med krafiga spår i skivan.
    Byt belägg, hissa upp ett hjul, klossa bilen ordentligt, lägg smärgelduk eller grovt våtslip mellan belägg och bromsskiva på bägge sidor, lägg i en växel(1:an räcker gott) släpp kopplingen och bromsa lite lagomt så att skivan slipas utan att gå för varm.....

    Byt papper ofta och kör till den är slät och fin!
    Funkar faktiskt riktigt bra...
    En god vän till mig använde sig av ett liknande "garagetips". Han vände helt enkelt på bromsbeläggen på sin og900 så att den plana metallsidan låg an mot skivan. Sen är det bara att ge sig ut att köra, och ha ena foten på bromsen så blir skivan "svarvad". Rök rätt bra om den bilen
    Han påstod att resultatet blev ganska bra, men kanske ingen metod jag skulle rekommendera...

    /David

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    86
    menar du att skivorna bak snurrar om man gör som du beskriver?
    hoppas min herre behagar skämta.......
    Saab är ju som bekant framhjulsdriven...... What!!????

    Japp så är det!!
    Trodde faktiskt inte att jag behövde precisera att detta endast funkar på drivhjulen.... Trodde någonstans att nivån på forumet låg strax över det..
    Snyft!! hur fel hade inte jag.....

    förvisso hade trådskaparen problem med skivorna bak... vilket jag kanske inte noterade innan jag skrev mitt inlägg, men som ett generellt tips vidhåller jag metoden.....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det går faktiskt att slipa en bromsskiva med slipronell på borrmaskin eller med vinkelslip! Jag har gjort det många gånger med bra resultat!

    Exempel på tillfällen då det fungerar är:
    - när man fått en kant längst ut på bromsskivan där bromsklossen ej ligger an. Kanten kan slipas ner om man undviker att slipa där bromsklossen ligger an!
    - längst in finns en tendens att bli rost som slipar ett spår i bromsklossen. Denna rost kan med förden slipas bort med tex sliprondell. Även här skall man undvika att slipa (mycket) på ytan där bromsklossen ligger an.
    - Jag har till och med slipat ytan där bromsklossen ligger an. Dock kan man inte "avverka" material utan bara "snygga till". Risken är dock att man slipar olika mycket på olika ställen och då får man en vibrerande bromspedal som ett brev på posten

    Per L

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    En bromskiva är en detalj i ett säkerhetssystem, en ny skiva bak kostar 329 kr på Biltema.

    Varför ens tänka tanken att inte köpa ny?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Men alltså HALLÅ!!! slipa, svarva, putsa whatever bromskivorna??? Det är ju för f*n en vanlig regular bruksbil där skivorna kostar skit å ingenting. Hur kan man ens vara så snål att man kommer på tanken. Är skivorna så slitna så är det bara nytt som gäller (skulle inte ens komma på tanken att köpa beg. på skroten) och svarva... Okey om man kan göra det själv men det blir sällan bra och fattar inte hur man orkar modda med detta med tanke på dom kostar några hundringar styck..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Beror väl på skick på skivorna. Har man mycket gods kvar så kan man lämna in skivorna för svarvning hos en mekanisk verkstad. Tror jag betalade 150 kr för alla 4 skivor för ett par år sedan.

    4 st nya skivor kostar ~1200kr hos biltema.

  13. #13

    Kan man slipa bromsskivor?

    Hej,
    Har köpt en 91:ans SAAB 9000 2,3 turbo som jag försöker få i besiktnings-skick.
    Planen är att lägga ner minsta möjliga kostnad på den för att få den besiktigad.
    Bilen hade stått stilla i 6 år och bromsarna hade rostat ihop. OKen är fixade men skivorna var ganska illa medfarna.
    Nu har jag slipat och polerat skivorna med sandpapper och smärjelduk och dom ser hyfade ut. Men.... funkar det att göra så? Lägger jag bara ner en massa onödigt jobb?
    / Jonny

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Kan man slipa bromsskivor?

    Du kan svarva skivor.
    Tror inte sandpapper är så bra, en skiva ska vara jämn i slitytan. Annars blir det inte lika stor friktion mot bromsbelägget.
    Saablös dåre

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Kan man slipa bromsskivor?

    det går utmärkt att slipa skivor..........ta en sliprondell och köp mjuka slipskivor ihop med stödskiva. Bak blir det rotation på skivan av rondellen så den samtidigt snurras som den slipas och det blir kanonbra.
    Fram kan man med fördel ha motorn igång och växel i och slipa.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Kan man slipa bromsskivor?

    Instämmer i ovanstående inlägg att det går utmärkt att "för hand" slipa bromsskivor.
    Fast jag brukar köra med en borrmaskin med roterande slippapper. Rätt grovt papper brukar jag använda (80-korn) och jag montera bort skivan för annars är det svårt/ omöjligt att komma åt på baksidan. I huvudsak är det ytrost och en kant längst ut på skivan man brukar vilja slipa bort.

    Sedan är frågan om man skall montera dit nya klossar eller ej (om beläggen är tjocka). Där skivan har tjocka rostkanter är belägget nerslitet en aning och kommer inte att ligga emot skivan när kanten är bortslipad om man sätter tillbaks det gamla belägget. Och då börjar skivan förstås att rosta på detta ställe tämligen omgående igen.

    Om du misslyckas med slipningen kommer du att märka det som vibrationer i pedalen när du bromsar. Då har skivan blivit olika tjock på olika ställen.

    Per L

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Kan man slipa bromsskivor?

    Var ungefär i samma läge när jag fick lägga händerna på "pärlan". Bromsarna såg för dj*vliga ut. OKena var ena rostklumpar - kunde knacka rost och rensa upp rätt hyfsat. Skaffade nya packningar på Biltema. Lackade med hammarlack(=silver). Såg nästan som nya ut. Däremot köpte jag nya skivor runt om på Biltema. Kostnaden var försumbar ~300:- /st om jag nu kommer ihåg rätt. Det känns mycket bättre att ha nya fräscha bitar i bromsarna.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Slipa klockglas?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •