Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilket av dessa dump alternativ är en "myt"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    33

    Vilket av dessa dump alternativ är en "myt"

    Hej.
    Har nu haft turbo ett tag.
    Och pratat med lite olika människor och hört lite olika åtsikter.
    Så då har man börjat funderar om nått av det jag hört stämmer eller stämmer inte.
    När jag gjorde köpråds tråden ville jag ha en bil med "Trionic 5", och det inskaffade jag.
    En NG900 1997 2.0T (185hk).

    Inledning: Har en modifierad orginal AV, som fungerar nu som en öppen.
    Samt med filtersatts JR från SP.

    Har hört detta 2 alternativ:

    1. Vafan har du en öppen AV för?
    Det försämrar ju bara effekten i bilen, då turbon hela tiden måste bygga upp nytt tryck.
    Istället för att ha lite tryck kvar som ej försvann att bygga på. Bygg tillbaka skiten till återcirkulerande.

    2. Bra att du har öppen AV.
    Då töms ju allt laddtryck, så turbon hela tiden kan bygga nytt och fräsht.
    Då får du ju bättre gasrespons och snabbare "spoolup".
    Samt mera "effektkänsla".

    Mina åtsikter: Jag har provat kört både på återcirkulerande och öppen AV (samma AV).
    Tycker återcirkulerande fungerar bäst prestandamässigt. Men öppen är ju trevlig då man får det där lilla "nyset".
    Visst är jag skeptisk som fan mot det där filtret på AVn. Tycker det borde enligt princip bara försämra trycket ur AVn.
    Kan bilen må lite bättre av att byta till en eftermarknads AV, som är öppen utan filtersatts (annan modell).

    Jag vill ju ha det där lilla nyset.
    Men tycker att turbon går lite sämre på lågvarv, precis efter den nysit.
    Tänkte ifall det var pga den släpper ut trycket för sakta, då det är ett filter?

    Tillägg: Bilen är en Trionic 5.
    Kimpa @ Västerås

    SAAB OG 9-3 2.0T 2000

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 570
    Den mängd luft som evakueras när ventilen är av öppen typ, är inte enorm.
    Det är ju bara övertrycket som släpps ut, det är ju inte så att det blir vakuum i tryckröret. Återcirkulerande evakuerar ju också tryckröret på sama sätt som en öppen, skillnaden är att det åkter tillbaka på den kalla sidan.

    Sen börjar den ju suga luft först när du stampar på pedalen igen, och om den där nysningen istället återleds så gör det ingen skillnad. Eftersom övertryck uppnås först när turbon fått lite avgaser att jobba med.
    Jag skulle säga att det spelar kvitta. Men om du frågar t ex Olde så kan han säkert fixa fram fina diagram med exakta siffror på det hela.

    Den filtersatsen har det pratats om innan, man har väl mer eller mindre kommit fram till att filtret inte klarar av att släppa ut tillräckligt med luft som ska/vill ut. Jag körde ett par veckor med öppen originalventil utan nåt filter när jag precis bytt turbo. Kanske inte att rekommendera.

    Öppen eller återcirkulerande är en smaksak på en t5bil, förutsatt att man justerar ventilen (om den är justeringsbar) rätt.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Den mängd luft som evakueras när ventilen är av öppen typ, är inte enorm.
    Det är ju bara övertrycket som släpps ut, det är ju inte så att det blir vakuum i tryckröret. Återcirkulerande evakuerar ju också tryckröret på sama sätt som en öppen, skillnaden är att det åkter tillbaka på den kalla sidan.

    Sen börjar den ju suga luft först när du stampar på pedalen igen, och om den där nysningen istället återleds så gör det ingen skillnad. Eftersom övertryck uppnås först när turbon fått lite avgaser att jobba med.
    Jag skulle säga att det spelar kvitta. Men om du frågar t ex Olde så kan han säkert fixa fram fina diagram med exakta siffror på det hela.

    Den filtersatsen har det pratats om innan, man har väl mer eller mindre kommit fram till att filtret inte klarar av att släppa ut tillräckligt med luft som ska/vill ut. Jag körde ett par veckor med öppen originalventil utan nåt filter när jag precis bytt turbo. Kanske inte att rekommendera.

    Öppen eller återcirkulerande är en smaksak på en t5bil, förutsatt att man justerar ventilen (om den är justeringsbar) rätt.

    mvh

    Hej.
    Får tacka för klargörningen av detta.
    Ska nog ta och kolla upp den där tråden om filtret.
    För är det så att det ej släpper ut luften korrekt.
    Så blir det nog en eftermarknads dump som är inställningsbar.
    Plus så blir det ju lite snyggare.
    Kimpa @ Västerås

    SAAB OG 9-3 2.0T 2000

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111
    Teorin bakom "dumpen" är att när du stänger gasspjället och det är tryck på så kommer den luft som är trycksatt att vilja ta vägen någonstans. Om man inte har dump/recirck så kommer den att ta vägen tillbaka genom turbon som då bromsas väldigt snabbt och ger kavitation runt bladen som kan skada den. Nästa gång du ger gas kommer turbon att få börja från 0 och bygga nytt tryck.

    Om man instället släpper trycket efter turbon så kommer luften att gå ut där och turbon fortsätta snurra med sitt varv fast luften går ut i omgivningen istället. När du sen ger gas igen och dumpen/recirk stänger så är turbon redan upp i varv för att bygga nytt tryck.

    Problemet med många eftermarknadsventiler är att de är gjorda för _väldigt_ högt tryck och släpper således inte ut tillräckligt mycket för en liten snurra som din T25. Detta resulterar i att turbon fortfarande bromsas och det kan skada den samt inverka negativt på prestandan precis efter växling.

    Att göra orginalet till en dump skall inte påverka ett skit, och jag märkte heller ingen skillnad.
    Enda nackdelen då är att det kan komma in skit genom filtret (om man nu har sånt) när bilen står på tomgång för då är dumpen lite öppen och ofiltrerad luft kan komma in den vägen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Teorin bakom "dumpen" är att när du stänger gasspjället och det är tryck på så kommer den luft som är trycksatt att vilja ta vägen någonstans. Om man inte har dump/recirck så kommer den att ta vägen tillbaka genom turbon som då bromsas väldigt snabbt och ger kavitation runt bladen som kan skada den. Nästa gång du ger gas kommer turbon att få börja från 0 och bygga nytt tryck.

    Om man instället släpper trycket efter turbon så kommer luften att gå ut där och turbon fortsätta snurra med sitt varv fast luften går ut i omgivningen istället. När du sen ger gas igen och dumpen/recirk stänger så är turbon redan upp i varv för att bygga nytt tryck.

    Problemet med många eftermarknadsventiler är att de är gjorda för _väldigt_ högt tryck och släpper således inte ut tillräckligt mycket för en liten snurra som din T25. Detta resulterar i att turbon fortfarande bromsas och det kan skada den samt inverka negativt på prestandan precis efter växling.

    Att göra orginalet till en dump skall inte påverka ett skit, och jag märkte heller ingen skillnad.
    Enda nackdelen då är att det kan komma in skit genom filtret (om man nu har sånt) när bilen står på tomgång för då är dumpen lite öppen och ofiltrerad luft kan komma in den vägen.

    Hej.
    Okey, jo har kollat runt på dumpar lite.
    Det ligger oftast runt 1.2bar och uppåt.

    Bara hittat ett få som är rekomenderat minst 0,5 - och max 1bar.
    Så det kanske finns nån väldig själ som kan rekomendera nån schyst dump för laddtryck runt max 1bar.
    Kimpa @ Västerås

    SAAB OG 9-3 2.0T 2000

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918
    Polaren har en sån här i sin ng900:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=209
    Funkar fint, bara att ta bort den gamla och sätta dit den här.
    Kom ihåg dock att du måste plugga igen återcirkuleringen med en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=201

    Själv har jag en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... php?iId=56
    Funkar bra den med men du måste ha en adapter från 25mm till 34 mm anslutning.
    Den som jag har klarar upp till 2 bar, kan ju vara bra att ha en sån ifall du ska trimma nån gång i framtiden.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Polaren har en sån här i sin ng900:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=209
    Funkar fint, bara att ta bort den gamla och sätta dit den här.
    Kom ihåg dock att du måste plugga igen återcirkuleringen med en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=201

    Själv har jag en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... php?iId=56
    Funkar bra den med men du måste ha en adapter från 25mm till 34 mm anslutning.
    Den som jag har klarar upp till 2 bar, kan ju vara bra att ha en sån ifall du ska trimma nån gång i framtiden.

    Hej.
    Har tittat på båda 2.

    Tänkte mest den översta kan jag ju garanterat ha på mitt laddtryck.
    Men den större är ju bra sen när det är dags plocka ur lite mera effekt.

    Men kan jag driva den där TurboXS kopian med orginal laddtrycket utan problem? Hur mycket kör du i ladd? Samt är det mycket strul att ställa in den eller är det bara att tuta och köra?
    Kimpa @ Västerås

    SAAB OG 9-3 2.0T 2000

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    918
    Citat Ursprungligen postat av Kimpaa
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Polaren har en sån här i sin ng900:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=209
    Funkar fint, bara att ta bort den gamla och sätta dit den här.
    Kom ihåg dock att du måste plugga igen återcirkuleringen med en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... hp?iId=201

    Själv har jag en sån här:
    http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli ... php?iId=56
    Funkar bra den med men du måste ha en adapter från 25mm till 34 mm anslutning.
    Den som jag har klarar upp till 2 bar, kan ju vara bra att ha en sån ifall du ska trimma nån gång i framtiden.

    Hej.
    Har tittat på båda 2.

    Tänkte mest den översta kan jag ju garanterat ha på mitt laddtryck.
    Men den större är ju bra sen när det är dags plocka ur lite mera effekt.

    Men kan jag driva den där TurboXS kopian med orginal laddtrycket utan problem? Hur mycket kör du i ladd? Samt är det mycket strul att ställa in den eller är det bara att tuta och köra?
    Jag kör med original laddtryck dvs runt 0,8 bar.
    Har nu visserligen iofs varit uppe på 1 bar och vänt när ja har satt på 3tum från turbon men körde bilen helt original med turboxs kopian bra länge utan problem.
    Satte bara dit den och har inte ställt in den eller nånting.
    Vet inte om de behövs att man gör det, om nån tycker att man borde göra de så får dom säga det för ja har inte en aning.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Hej!

    En kompressor kan inte kavitera. Kavitation uppstår i vätskor när trycket blir så pass lågt att vätskan övergår i gasform. Det man vill undvika i en kompressor är istället surge, dvs helt eller delvis reverserat flöde. Uppstår när vi försöker nå höga tryckförhållanden vid låga massflöden.

    Anledningen till att vi har en avlastningsventil är primärt just att undvika surge genom att hålla kompressorns massflöde uppe. Ett sätt att göra detta ännu mer effektivt är att se till att kompressorns insugsluft har låg densitet då vi nu behöver högre turbovarvtal för att ett visst massflöde. Tar vi då den komprimerade luften (som är varm) och recirkulerar till kompressorns inlopp får vi alltså ett positivt bidrag till surgeundvikande jämfört med att enbart suga in "ny", kall luft.

    mvh/Ragnar

Liknande ämnen

  1. Alternativ till fjädrar 9-5? "Opel vectra B"
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 15:03
  2. Vilket år kom de "två"-färgade "super"-aerofälgarna?
    Av lasses i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 09:20
  3. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •