Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Konstigt Oljud Vexellåda saab NG900

  1. #1

    Konstigt Oljud Vexellåda saab NG900

    Hej...

    För ett tag sen så böt jag motor på min saab 900 -94

    allt gick bra men att få ur den korta drivaxlen var lite värre
    Så jag tog ett spenband och spände upp lådan och slog med slägga på drivkoppen tills den åkte ur från lådan.

    Nu när jag har sat i hop allt så är det ett konstigt ljud från föfar sidan fram
    ett knakande ljud, Ljudet blir värre destomer man belastar
    och så är det enda tills man kommer lite över 50 km/h dör effter hörs inget jud alls hur mycket man en balastar !?

    När jag tryckta i drivaxeln ( axel med koppen o allt i ett ) så kanajg rakla på koppen i alla vinklar förutom att dra ut den !?

    Ska den vara så ? Eller har något pajat för infästnignen för koppen ?
    För närjag skulle ha bort axlen så fick jag inte bort axlen från koppen utan fick ta hela koppen med axel och då sat allt som fan och gick inte robba på alls

    så jag undrar lite va det kan vara och vad jag kan göra åt det

    ljudet blir bara vätrre o värre


    Mvh Mathias

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    mm till att börja med.. en slägga är aldrig rätt nyckel :P

    att de skulle vara så svåra att få ut vänstra drivaxeln verkar konstigt.. om det nu inte redan var något fel med den..

    att slå med slägga på koppen har nog (jag förmodar att du slagit på den snett från sidan.. lite svårt på något annat sätt) förmodligen slagit sönder bussningen och troligtvis även difflagret som bussningen sitter i...
    det är en rätt omfattande och dyr reparation...

    har du tur har du bara slagit sönder medbringaren(koppen) och ditt knutkors som sitter däri... skulle nog plocka bort det igen och ta en titt..
    men tror nog att iom kraften från släggan gjort ett och annat märke i lagret..
    det borde iofs inte orsaka knakningar kanske.. utan det kanske bara är drivknuten
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  3. #3
    Ja man vet ju alldrig
    Men det konstiga är att det knakande ljudet finns där hela tiden mellan 1 - 50 km/h allt över det så är det borta !

    Det skulleju hålla på hela tiden oavset villken hastighet i så fall tycker man ju

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Ja man vet ju alldrig
    Men det konstiga är att det knakande ljudet finns där hela tiden mellan 1 - 50 km/h allt över det så är det borta !

    Det skulleju hålla på hela tiden oavset villken hastighet i så fall tycker man ju
    ja du säg det.. man blir aldrig klok på bilar :P

    kan vara så att över en viss hastighet stabiliserar sig knuten eller pressas till ett läge då det inte uppstår några knakningar..

    det är inte så att du har mer eller mindre kraftiga vibrationer i bilen vid hårt gaspådrag i högre hastigheter ellelr vid kraftig motorbroms för den delen ?

    det brukar ofta vara ett säkert tecken på inre knut eller medbringarbussningen som sitter pressad i diffens lager
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Ja man vet ju alldrig
    Men det konstiga är att det knakande ljudet finns där hela tiden mellan 1 - 50 km/h allt över det så är det borta !

    Det skulleju hålla på hela tiden oavset villken hastighet i så fall tycker man ju
    ja du säg det.. man blir aldrig klok på bilar :P

    kan vara så att över en viss hastighet stabiliserar sig knuten eller pressas till ett läge då det inte uppstår några knakningar..

    det är inte så att du har mer eller mindre kraftiga vibrationer i bilen vid hårt gaspådrag i högre hastigheter ellelr vid kraftig motorbroms för den delen ?

    det brukar ofta vara ett säkert tecken på inre knut eller medbringarbussningen som sitter pressad i diffens lager
    Nej inga vibbrationer alls
    allt är stabilt

    Det enda är att det knakar och när man vexlar så låter det som man sitter i vexelådan Ljudet hörs ganska krafftigt in i kupen
    och låter man bilen gå i neutralt läge så hör man ett väsande ljud från lådan tills man trycker ner kopplingen då försvinner det
    och släpper man på den så hör man det tydligt

    Hissade upp bilen och snurrade på julen och då lät det som det är något som är löst i lådan vred man julet bakåt som om jag skulle backa så lät der som en kaka som trillade ner och vred man tillvaka ett svaagt klick och lite bakot igen samma ljud igen men sen inget alls om man vrider på

    Inget som tar emot eller något Men lådan är ju inte tyst det låter som det är lösa saker i den

    men inga vebbrationer


    Är det lätt att byta lådan uten att lyffta ur moton igen ?
    om det nu är lådan som är på gränsen att rasa ?

  6. #6
    Här är lite bilder på gamla moton
    Om detta kan ha orsakat något i lådan ?
    Bör ja ha bromsat upp lådan en del
    Men det skrapar itne till på någon vexel alls om det kan varit något drev som blivit en kugga fattigare eller så kan det vara ett drev som sprukit ?
    eller diffen ?




    Här är alla bilder om du vill se fler
    http://lightdream.net/ng900/

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Ja man vet ju alldrig
    Men det konstiga är att det knakande ljudet finns där hela tiden mellan 1 - 50 km/h allt över det så är det borta !

    Det skulleju hålla på hela tiden oavset villken hastighet i så fall tycker man ju
    ja du säg det.. man blir aldrig klok på bilar :P

    kan vara så att över en viss hastighet stabiliserar sig knuten eller pressas till ett läge då det inte uppstår några knakningar..

    det är inte så att du har mer eller mindre kraftiga vibrationer i bilen vid hårt gaspådrag i högre hastigheter ellelr vid kraftig motorbroms för den delen ?

    det brukar ofta vara ett säkert tecken på inre knut eller medbringarbussningen som sitter pressad i diffens lager
    Nej inga vibbrationer alls
    allt är stabilt

    Det enda är att det knakar och när man vexlar så låter det som man sitter i vexelådan Ljudet hörs ganska krafftigt in i kupen
    och låter man bilen gå i neutralt läge så hör man ett väsande ljud från lådan tills man trycker ner kopplingen då försvinner det
    och släpper man på den så hör man det tydligt

    Hissade upp bilen och snurrade på julen och då lät det som det är något som är löst i lådan vred man julet bakåt som om jag skulle backa så lät der som en kaka som trillade ner och vred man tillvaka ett svaagt klick och lite bakot igen samma ljud igen men sen inget alls om man vrider på

    Inget som tar emot eller något Men lådan är ju inte tyst det låter som det är lösa saker i den

    men inga vebbrationer


    Är det lätt att byta lådan uten att lyffta ur moton igen ?
    om det nu är lådan som är på gränsen att rasa ?
    att man har lite glapp när man snurrar hjulet upplyft fram och bakåt.. är fullt normalt skulle jag vilja säga.. är ju inte nya grejer.. däremot låter det nog kanske som om du borde ta en titt på din låda eventuellt byta ut den..
    kan ju inte vara säker på att det är just det som är fel.. men om du utesluter drivknutarna så finns det inte så mycket kvar att kolla upp :P


    är det så att knakningarna kommer konstant upp till en viss hastighet och växlar eller är det bara när du gasar på ?

    nej det är inte svårt att byta låda med motor i... man tar ner lådan underifrån.. har du bra verktyg och lyft samt en motorlyft så g¨r det enkelt.. har själv från jag kört in bilen haft lådan på golvet under en timme..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  8. #8
    Nej knaket o rastlet är där hela tiden men hörs lite bara och om man belastar då hörs det mycket väl i och utanför bilen

    Folk brukar titta ganska bra när jag kommer

    och vips när man kommer över 50 så slutar allt !

    Jag giorde så att jag drog ner rutan och stack ut huvudet och lysnade
    allt från start upp till 50 låter illa och vid start låter det riktigt illa

    Ungeför som det är någon metallbit som är lös och skrammlar mot något
    kan ochså gemföras med när värmesköllden är lös och skrammlar mit avgasröret men det finns inget under hela bilen som är löst och ljudet kommer från vänster sida vid drivningen presis under fötterna
    och håller man foten på kopplingen så manhåller wiren spänd så känns det i den med och hörs tydligare

    Skummt skummt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Nej knaket o rastlet är där hela tiden men hörs lite bara och om man belastar då hörs det mycket väl i och utanför bilen

    Folk brukar titta ganska bra när jag kommer

    och vips när man kommer över 50 så slutar allt !

    Jag giorde så att jag drog ner rutan och stack ut huvudet och lysnade
    allt från start upp till 50 låter illa och vid start låter det riktigt illa

    Ungeför som det är någon metallbit som är lös och skrammlar mot något
    kan ochså gemföras med när värmesköllden är lös och skrammlar mit avgasröret men det finns inget under hela bilen som är löst och ljudet kommer från vänster sida vid drivningen presis under fötterna
    och håller man foten på kopplingen så manhåller wiren spänd så känns det i den med och hörs tydligare

    Skummt skummt
    kolla så drivaxlar är raka och drivknutarna inte glappar radiellt kolla även om du har glapp i medbringararna.. framförallt på vänster sida.. annars så råder jag dig nog att plocka ner lådan och kolla upp det där :P bytte ni koppling ? centrerades den ordentligt ? brukar vara nästan ömöjligt iofs och få ditt lådan annars men konstigare saker har hänt :P

    mig veterligen så det vanligaste som händer på dessa lådor i normala fall är diffen som skiter sig eller om man har hjulspinn och greppar helt plötsligt så kan du knäcka lådan..
    jag brukar alltid vara försiktig med häftigt gaspådrag vid ojämn väg eller om det finsn små hål i den .. rena döden för lådorna.. om din motor tvärnöp när den skar kan det mycket väl ha känckt diffen eller lådan.
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  10. #10
    Var ute nyss och körde in på en öde raksträcka och ner med rutan och JO lljudet följger helavägen upp över 120 km/h nu
    raslar bara allt mer o mer och det finns liksom inget som sitter löst på bilen
    och när man vexlar och har rutan nere fy fan va det låter illa
    Låter som om lådan ska smälla till och det blir 2 svarta spår från framjulen typ

    Har nu fått håll i en låda

    Men frågan är nu så jag itne gör något misstag nu när jag ska plocka bort den lådan För den sitter i en bil redannu com jag får plocka
    den bilen har gått 26k

    Hur gör jag nu detta så snabbt och smidigt som möjligt ?
    Bilen står på en lyfft.

  11. #11
    Finns det inget sett att dra ut axlen från drivkoppen ?
    hadde varit det bästa och smidigaste
    så slipper man riskera att man ahr sönder något

    om det sitter en låsning i koppen som stoppar den ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Finns det inget sett att dra ut axlen från drivkoppen ?
    hadde varit det bästa och smidigaste
    så slipper man riskera att man ahr sönder något

    om det sitter en låsning i koppen som stoppar den ?
    skall inte behövas.. det är bara mer onödigt kladd :P

    det sitter en liten ring runt i änden i splinsen.. det är gradad i kanten på bussningen med så det borde inte vara något problem så man skall kunna bara dra den ut.. ta nåt bakom medbringaren mot lådan och bänd lite försiktigt om det tjärvar men den borde lossna lätt.. tips bara töm vxl-lådan på olja innan..
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  13. #13
    Så då har jag fått tag i en låda !

    På den bilen så lossade vi allt och drivaxlarna gick lätt att få ur
    Vi lossade moton från sina fästen hissade ner bilen en bit och lossade vaggan sen hissade vi upp bilen och moton o låda stog kvar på baken

    Mennu undrar jag hur i hela friden ska ajg buta lådan på min bil utan att behöva ha ner moton på min med ?
    Det såg trångt ut att ens försöka få ut lådan när monton sat i på den jag tog lådan på

    Någon som giort detta och kan tipsa ?
    gärna bilder med om sådant finnes !

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Så då har jag fått tag i en låda !

    På den bilen så lossade vi allt och drivaxlarna gick lätt att få ur
    Vi lossade moton från sina fästen hissade ner bilen en bit och lossade vaggan sen hissade vi upp bilen och moton o låda stog kvar på baken

    Mennu undrar jag hur i hela friden ska ajg buta lådan på min bil utan att behöva ha ner moton på min med ?
    Det såg trångt ut att ens försöka få ut lådan när monton sat i på den jag tog lådan på

    Någon som giort detta och kan tipsa ?
    gärna bilder med om sådant finnes !
    du behöver en motorlyft.. så motorn inte ramlar ner när du lossar motorfästena.. sedan tippar du bara ner motorn på vänster sida tillräckligt för att du skall kunna ta ut lådan underifrån
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    178
    Citat Ursprungligen postat av Saabist
    Citat Ursprungligen postat av matte1979
    Så då har jag fått tag i en låda !

    På den bilen så lossade vi allt och drivaxlarna gick lätt att få ur
    Vi lossade moton från sina fästen hissade ner bilen en bit och lossade vaggan sen hissade vi upp bilen och moton o låda stog kvar på baken

    Mennu undrar jag hur i hela friden ska ajg buta lådan på min bil utan att behöva ha ner moton på min med ?
    Det såg trångt ut att ens försöka få ut lådan när monton sat i på den jag tog lådan på

    Någon som giort detta och kan tipsa ?
    gärna bilder med om sådant finnes !
    du behöver en motorlyft.. så motorn inte ramlar ner när du lossar motorfästena.. sedan tippar du bara ner motorn på vänster sida tillräckligt för att du skall kunna ta ut lådan underifrån
    lr bygger man en konsoll å sätter mellan skärmkanterna med en regel i mellan å fäster motorn i å sänker ner växellådssidan med rep, funkar utmärkt sen när man ska ha upp den igen så hissar man med original domkraft lr dyligt.

  16. #16
    Nu är lådan bytt

    Jag rev ner vaggan helt drog ur båda drivaxlarna
    hängde moton i en motorlyfft skruvade loss motorfäste som vexelådan även sotter i och lossade på alla bultar som håller samman motor och låda sen kofot sen ramlade lådan till golvet

    Dit med en donkrafft under moton släpper på motorlyfften binder den nye lådan i motorfyfften och hissar upp den i lagon höjd trycker samma låda med motor samtidigt som jag drar runt lådan och där åkte lådan på

    Sen var det vara att skruva åt allt och sen ut med bilen och in med nästa.....

    Det där ljudet försvan med ca 70%
    men det finns där

    Men ljudet från vexlingar i kupen GONE och även urtramps lager judet is GONE

    Enda axlarna jag inte har bytt på den nu är de 2 ytersta drivaxlarna så antagliten är det en drivaxel som måste bytas med DVS Vänster set innefrån bilen....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljud i framvagnen NG900
    Av Echonator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 02:28
  2. konstigt laddtryck Saab ng900 95
    Av Tobias900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 22:36
  3. Konstigt metalliskt oljud i og9-3 -99
    Av Sebbe021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 11:35
  4. Konstigt oljud vid dragläge, kallstart och kall väderlek
    Av MartinP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:22
  5. AC oljud ng900-97
    Av Airflow i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •