Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Graphite green metallic

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Graphite green metallic

    Hejj !

    Spekulerar på en 9-5 som har färgen "Graphite green metallic" men den ser helt svart ut (på bilderna i.a.f.) Har inte sett den färgen i.r.l. Nån som vet nått om den färgen ? Har haft en 9000 en gång med färgen "Scarabe green". Den såg svart ut när det var dunkelt men blev ljusare med omgivningsljuset och i solsken såg den nästan ut som "British racing green". Fungerar "Graphite green metallic" på liknande sätt eller är den helt annorlunda och i så fall på vilket sätt ?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224
    Tittade på en 9-5 SC som hade denna färg en gång och den såg väldigt mörk ut i visst ljus men ganska ljus i annat. Så den skiftar ganska mycket beroende på ljuset. Men ganska snygg grön faktiskt
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Om jag minns rätt fanns den färgen bara på M/03-04. Riktigt snygg faktiskt, särskilt på en 9-5 SC.

    Den ser mycket riktigt väldigt mörk ut i mörkt ljus (väldigt nära svart) för att sedan kunna bli ganska "ljust militärgrön" eller vad man skall säga i direkt solljus. Klart ovanlig färg i alla fall, och när den dessutom är snygg så är det ju inget att tveka på! (Ja, säger jag som liksom en miljard andra i Stockholm kör runt i en svart 9-5 M/06... )

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Hörde till och med att den bara fanns -03.
    KK's beskrivning stämmer bra.
    Ser riktigt svartmetallic ut när det är mörkt, för att i direkt solsken skifta kraftigt.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mora
    Inlägg
    18
    Jag har haft en 9-5 03, olivgrön metallic hette den och mycket riktigt så ser den svart ut, alla trodde att jag hade en svart bil men ack vad det bedrog sig sen när de såg den en annan gång och den var grön, har du bytt bil?.. och den varierar väldigt mycket beroende på ljuset, men som de övriga säger klart godkänd färg. Man kan tycka att den blir som en kameleont, byter färg..

    Mvh
    Peter
    Saab 9-5 Aero SC 2005
    http://www.garaget.org/?car=99583

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Graphite green metallic

    Ok !

    Tack för alla svar, det verkar som den påminner om min gamla "Scarabe green" och den färgen var helt klart annorlunda. Låter som jag helt enkelt måste åka och titta (fast då är väl risken stor att man köper den... ;-)

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    160
    Enligt den här sidan:
    http://www.tcpglobal.com/autocolorlibrary/
    fanns färgen betydligt tidigare, rätt eller fel...

    Väldigt mörk grön färg, hur som helt.
    Väldigt användbar sida dessutom..

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Graphite green metallic

    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Ok !

    Tack för alla svar, det verkar som den påminner om min gamla "Scarabe green" och den färgen var helt klart annorlunda. Låter som jag helt enkelt måste åka och titta (fast då är väl risken stor att man köper den... ;-)

    /Stefan B
    Den påminner INTE om Scarabe green, utan är mörkare. Skulle vilja säga att den i princip är svartmetallic i alla ljus utom vid stark solljus då man ser att den är grön i tonen, men fortfarande mörk i nyansen. Var på väg att köpa denna färg på en tidigare SS, men valde i slutändan Svart solid.

    En mycket trevlig färg om man är ute efter en mörk metalliclack, men förvänta dig ingen Scarabe green (snyggaste färgen jag haft på en bil hittils), för då blir du besviken...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. Idè att ha green stuff på orginal?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •